Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Elias

Sea Ray 180 BR - Vad gör man med kapellet????

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Sea Ray 180 BR som jag köpte förra året. Jag har ett kapell som sitter på, men blir galen på det. När jag fäller ner det så vet jag inte vad jag ska göra av det. Fäller jag ner det hela vägen så delar den av hela båten och man måste klättra över det (?!). Väljer jag att plocka ned hela kapellet med ram, så är det för stort för att placera baktill och måste alltså läggas på golvet från fören till aktern = man kan inte nyttja båten!!!

Jag blir galen. Är det ngn som löst detta på ngt smidigt sätt?

Bifogar en bild på båt och kapell...

Tack på förhand!

// Elias

post-4234-1394236986,7263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl ett kapellgarage bak där det ska stuvas ner, eller finns inte det på denna modell?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså motorluckan sitter ju längst bak och man kan lyfta på hela bakpartiet, men bågen från sida till sida är bredare än båten, så det är ju omöjligt att få plats med den där....??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är dett bytt någon gång. Om man fäller upp sidorna först och sedan fäller ihop främre delen av kapallet är det meningen att det skall läggas ner under det du kallar motorluckan (den stoppade delen). Bakstycket brukar bli trångt att ha där men bågarna skall rymmas där. Gör dom inte det så är det inte orginalbågar. Var inne på Sea Ray och kollade din modell och det ska fungera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, låter vettigt, men jag är rätt säker på att det är original. Har du möjligtvis länk till sidan som beskriver detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

En kompis som har en och precis som ovan så kan han lägga det under luckan.

http://www.searay.com/boat_graphics/electronic_brochure/company1729/1C1_27_74DERNWBZ929.pdf

Skulle det mot förmodan inte funka på din båt så kan du ju kanske sätta på extra bågfästen längre akteröver som du flyttar bågarna till när du fäller ihop det. Inte lika snyggt men då ligger det iaf bakom soffan och inte är ivägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkt på samma sak. Köpte även jag en Sea Ray förra året. Samma modell som i annonsen. http://www.blocket.se/stockholm/Daycruiser_Sea_Ray_200_cc__89_39323899.htm?ca=11&w=1

Du kan inte göra som de gjort med kapellet och bågarna, att fälla fram det? Dock blockerar man sikten lite men antingen sitter man ju eller står så då ser man ju iaf.

Jag är lite osäker på min båt då jag inte har samma kapell vad jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar jag på din bild så är det uppbyggt precis som på min 230 och och inte bredare än båten det rymms bra. kapellstagen skall träs ner i hålen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ni säkra på att det inte skall rullas ihop i uppfällt läge? Så är det på min Bayliner iaf, är kapellet delat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för förklaringar och tips! Jag ska ta en närmare titt igen och se om det går att lösa enligt beskrivningarna här. Tack, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har haft kvar kapellbågen på några av mina DC ,ska vi säga stående, fick montera på ett extra stag och fäste på var sida för att kapellbågen skulle kunna var fix ! Rullade och vek in sidorna så tajt man kan ,å sedan på med strumpan !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...