Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
simme_90

Segelbåt för nybörjare

Rekommendera Poster

I samma storleksklass som Ohlsson 22 har du Becker 22. Seglar som 22 fotare i allmänhet och med bra volym inombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror vi tänker samma. Själv har jag så många glada erfarenheter med den båten att jag tror på den. Oavsett båttyp skall man inte satsa på ras om inte renovering är ens hobby. Speciellt inte som nybörjare. Det hela stupar kanske på hur tänjbart 30-40 t är. Kan man ligga i övre delen av prislappen o kanske öka lite tror jag 77 :an bjuder på både seglarglädje o komfort, thats all! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet, men ett komplement till dessa större båtar som presenterats så finns ju faktiskt Stortrissen. Har precis skaffat mig en sådan själv för att stega in i segelvärlden. 

Enligt många ska den vara lättseglad och trevlig. Med sitt grunda djupgående (ca 0.7m) så tar man sig fram nästan överallt oxå. Sen är ju priset bra mkt lägre. 

För mig blir det som sagt en instegsmodell så att jag verkligen är säker på att segling är något för mig.

kolla in stortrissklubben här på maringuiden om det verkar intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog in på blocket en sväng på skoj. Det kryllar av 77 or. Det går nog att pruta bra, billigaste jag fann låg på 25000. Kanske skit, kanske fynd. Vem vet.

mvh Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Disponerade en Ohlson 22 under ett par år. Mycket trevliga seglingsegenskaper tycker jag, lite jollelik, men det blir ju som campingliv med en så liten båt. Vi bådde två personer i den någon enstaka natt, annars blev det mest dagsturer. /Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...