Jump to content
Saturday 18 January 2025
Sign in to follow this  
Jingo

Prisvärda begbåtar för vanligt folk, kom med förslag!

Recommended Posts

Hej begbåtsdiggare!
Efter en del diskussion på tråden ”havets svar på Hyundai Atos…” vill jag nu att vi gör en lista över prisvärda båtar. Med prisvärd menar jag inte dom vars plånbok ropar köp när dom kollar på Anytec för 2Mkr på mässan. Utan snarare för oss som tycker att bruksbåten ska klara familjen och packning till stugan, dagtur till badplats, köra lite cementsäckar och kätting till flytbryggan. Kanske ska det inte kosta mer än 150 Kkr heller.
Kom med listor över vad ni tycker.

Här är Jingos 5-i-topp:
1. Min egen Fjord Wing 19 med Mariner 90 (-89), pris runt 50 Kkr.
Går lugnt i vattnet, marschfart 18-22 kn, inga äventyrliga hopp. Oöm är bara förnamnet, här lastas allt utan att båten känns otrevlig, den puttrar fram som en pråm. Motorn startar ofta trots ålderskrämpor. HT ger lite skydd om det skulle vara ruskigt ute, dock är båten främst öppen.

2. Brorsans gamla Ockelbo T16/B16 med Suz 85 (-95) pris runt 40 Kkr.
Det otäta kapellet gjorde att rutan inte blev immig i oväder, inga bäddar i fördäcksutrymmet utan där var det lastutrymme. Den pråmliknande gången påminner om ovan. 4 pers åker skyddat men med lite vind i kalufserna. Det gungiga fördäcket gör hopp-i-land tjänsten lite vågad men det är bara när man inte är van.

3. TG19/ 5900, prisnivåer runt 75-100 Kkr beg
Seniorkryssare  som ungdomarna INTE lånar i onödan. Rejält lastutrymme på fördäck. Lättdriven har paratar vi motorer mellan 60-90 Hk utan att bli alltför segt. Lite trångt i hytten om man är välväxt men för seniorparet är det en perfekt pendel och fiskebåt.

4. Ryds 510/ 535 prisnivåer 75-150 Kkr.
Tar med bägge modellerna trots olika skrov. Allroundbåt som har hyfsad prisnivå och med värde som varar. Motorer mellan 40-100 Hk beroende på om det är öppna, delvis täckta  eller hyttbåtar. Alltid rejäla grejer men det får inte vara alltför öppna fjärdar eller för långt att åka.

5. Flipper/ Scantic 575 prisnivåer 50-125 Kkr
Snarlikt Fjord Wingen men lite populärare, sportigare och hoppigare. Stor på utsidan men lite smala på insidan, dock utmärkta pendelbåtar för familjen. Lastar gör vi utan tanke på att det kan bli en eller annan repa.

Kontra på det om ni vill, hälsn. Jingo

Gissar att du tänker öppen styrpulprtbåt.!

Mitt förslag är... tänk nytt tänk segel     och då får en riktigt bra bo-båt för samma pengar.

Har sen 89 haft sportbåt, segelbåtar, en öppen snipa, men har sen ett par år hittat rätt:

Crescent 550 med en Johnson 40hk, allt från 80-talet. Lagom insliten och ganska oöm, vääääldigt lättdriven och godkänd för ett tons last, med blåskylt. Flatbottnad och inget att tok-köra i kulingar med men annars perfekt. Avskalad och enkel, less is more! Kan ha den till allt. Sportfiske, garnfiske, vattenlekar, transport, sol och badturer och bara nöjesåka. Drar utan last med 1 person ca 0.55/nm i 15-17knop som är en lugn och fin ekonomifart. Detta är båten jag skulle haft från början och jag förstår inte att inte alla har en ;)

Har ett minus, den saknar självläns.

Gav  40 000kr för min, lite dyrt kanske, men har inte ångrat det...

//Martin

Jag följer Martins tankegångar och säger: RYDS 480S (eller RS, ej RSI) från 1995 fram till dess den lades ner, med 40 hk motor. Drar ca 0,55 vid 20 knop med en person och 40 hk 2-takt. Kanske inte lastar en hel ton. Jag har gjort det mesta med den, t o m sovit i den samt campat med tält en hel del i Stockholms yttre skärgård, ända längs ut vid Skarv, Svenska Stenarna, Svenska Högarna, Röder, etc.

Mycket fiske, drar wakeboard, åker till badkobben. Stabil när man är tre tunga karlar i båter och alla står vid samma reling och spinnfiskar. Stuvutrymmen som en finlandsfärja. Stjäls inte !

Problem: Blir ganska jobbíg att köra motsjö då den är flattbottnad samt man sitter på bakre toften (ingen fjädrande stol). Man blir blöt vid grov sidsjö. Tror inte heller den passar med tunga fyrtaktmotorer.

Pris helt beroende på motorn, sök på Blocket.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 28 mars 2012 | 20:43