Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ntica

Lämpligt resesällskap...

Rekommendera Poster

Har tänkt långsegla på egenhand, men kan tänka mig att det vore trevligt med ngt. Husdjur som man kan prata lite med på färden...Men vilket lämpar sig igentligen bäst?

Har tänkt på Katt, Kanariefågel, anka tex...

Katten kommer man nog att oroa sig för om den faller överbord...

Kanariefågel tycker jag verkar perfekt resesällskap, flygande & tam & hållas fri ombord...

Anka, skitar väl ner så förb...men verkar vettigt med tanke på sjöfågel ? simma brevid ibland?.

Kanske märklig  fråga. Andra tips kanske? synpunkter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste för några år sedan om en segelbåt (minns inte namnet) som
hade just en tam anka med på färden. Ankan blev något av en
kändis bland andra seglare och lokalbefolkningen i olika hamnar.
En gång när de kom till en hamn där de varit tidigare och skulle
lägga till slumpade det sig som så att ankan var inne i båten.
Det fick folket iland att tro att de hade ätit upp fågeln. De
som stod på bryggan blev verkligen skitsura och slängde tillbaka
tamparna när de ville lägga till. Det var först när ankan behagade
visa sig som lugnet åter lägrade sig och de var varmt välkomna.
Det finns således vissa risker som man kanske inte normalt tänker
på med båt/husdjur.
Undrar om det inte var Olle Landsell som skrev om denna anka.

Annars så behövde ju inte ensamseglaren på din bild ta med sig
några djur för att ha någon att tala med !  Kanske får även du
förmånen att tala med Pintas lots på din långa seglats.

Det är det riktigt kul att läsa om alla dina förberedelser för
långsegling ntica.  Har du något ungefärligt avresedatum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan han ju lika gärna ta med en Kvinna... Tror vitsen med ensamseglingen är att slippa just det ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte en pappegoja va lättare att handha. wink Tar dessutom mindre plats i en liten båt.

Det går ju att ge gojan samma namn som papegojan i  serie som gick på radion, på den tiden en annan var ung och vacker, med Thomas Funck som spelande alla rollerna. Kalle Stropp och Grodan Boll. Om jag inte minns fel hette pappegojan - Ragatha. cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte massa problem med myndigheterna när man tar ett djur in i främmande land ???

I vissa länder, typ Australien och Nya Zealand, får man knappt ta in mat och växter utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fruntimmer = nix! Papegoja..nej, de kan tugga sönder vad som. Visst förstår det kan bli problem med myndigheter... men därav en liten kanarie/undulat som får flyga fritt helt & hållet... bara en tanke.

Ang. Ankan... Kan det vara Jackson??? som omnäms i bla. Olle Landsells bok..I huvudet på...

En liten Apa hade nog gjort sig faktiskt (Herr Nilsson = Dödskalle apa)...hm...

& jodå ensamheten ser jag framemot, ang. husdjur så är nog dessa bättre resesällskap i min värld.

Ang. avresa så blir det inte i år iallafall. Har aktat mig lite medvetet från att sätta avresedatum, men ev. 2014  För start & medverkan i Jester challenge ev.... (får återkomma)

& det stämmer att det inte skriv så mkt. på bloggen ang. mina persoliga planer & båt.

EN ny sida jobbas på med enbart detta...

HA de för nu....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera en höna i ställe för anka. Visst skiter den lika mycket men levererar frukost varje dag.

Jag har en att byta bort. Önskar i utbyte en herr Nilson om du hittar nån på destinationen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krukväxter är väl ett trevligt och enkelt sällskap. Fast det kanske leder till ohyra i båten. Jag har hört att om man en gång fått ohyra i båten, är det väldigt svårt att bli av med.

Böcker och musik är ett trevligt sällskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man få fåglar rumsrena? Kan bli ett väldigt torkande annars...indecision

Jag läste boken Överens med havet av Naomi James för många år sedan (mycket bra bok förövrigt) och hon hade en kattunge med sig som var hennes allt. Den lärde sig snabbt att kliva omkring på båten och var alltid nyfiken och på alerten. Tyvärr försvann den i en storm då Naomi missat att säkra den i ruffen...crying Så din tanke om oron är klart befogad, men det borde ju gälla vilket djur man än tar med sig. Även fåglar kan förolyckas och då är nog sorgen lika stor om man levt ihop 24/7 under lång tid. Tänk på filmen Castaway hur upprörd Tom Hanks karaktär blir när han sparkar iväg sin kompis Wilson...och det var en volleyboll!! laugh OK, det var fiktion men jag tror nog att vad man än har för sällskap när man är ensam under lång tid så blir sorgen väldigt stor om man förlorar det.

Därför skulle jag resonera mer: vilket djur skulle ge mig mest som sällskap. Man kan ju inte gå på vad som skulle göra minst ont OM man skulle mista det.

Sen utesluter ju inte det ena det andra! Kanske både katt och anka vore något! Det gäller bara att se till att de är kompisar innan man åker...smiley

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man också skall ta hänsyn till hur djuret uppfattar vistelsen på båten. För både katt och hund så är båten inte alls en naturlig miljö. De vill ha naturen, fast mark, träd, buskar. Jag är inte så hemma på katter, men för en hund blir det rent djurplågeri om den tvingas vara ombord långa perioder. Jag skulle aldrig skaffa en hund för att ta med och leva ombord. Förmodligen inte katt heller. Det är väl okej om man ligger i hamn, och kan gå promenader på land dagligen, men det är inte ok om man ligger ute till havs länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vi har haft katt ombord. Det har funkat bra. Den lär sig att hålla balansen, man bör ha trädäck och låta klorna växa. Våran katt var en riktig båtkatt Gillade att vara ombord och var inte rädd för vatten. Tvärtom! Badade! och sam! Fast de måste hållas i band m tanke på fåglar i land.

Hund är trevligare, de svarar på tilltal från människan. Men de har det inte roligt. Kan inte gå på lådan heller, måste rasta på däck. Avråder.

Andra djur, fåglar, marsvin, apa eller annat smått. Jag har svårt att se varis det sällskapliga skulle vara. Prata goja med en goja? Tja. Skall man ensamsegla och måste ha någon med sig skall man inte ensamsegla.

Allt detta utan hänsyn till alla juridiska formaliteter i hamnar i andra länder. Man måste fråga sig om det är värt besväret.

Fast en kanari i bur kan man kanske släppa ut til havs. De lär inte flyga långt. Smarta nog att stanna ombord. Men vem vill torka fågelbajs?

Så....vad skall man ta med sig?\indecision\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/whatchutalkingabout_smile.gif\ title=\indecision\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivning av jättegammal tråd:

Husdjur ombord.

Vid långsegling är det säkerligen förknippat med en massa juridiskt trassel vid införsel genom tullen etc. vilket djur man än har, möjligen kan plyschkatter och manchesterhundar passera obemärkt. Gipskatter är nog känsliga för fukt.

 

Vår hund har ett EU-pass, och om bara alla vaccinationerna är genomförda är det inga problem att passera Europas gränser. Inte ens till Schweiz, men dit är det ju rätt omständligt att segla egentligen.

 

Jag har funderat på om man kan ta med fisk. 

Ja fisk i akvarium då, man får väl ordna med ett kardanupphängt akvarium så att inget vatten skvalpar ur.

 

För många år sedan läste jag en hel del litteratur om ensamseglare eller familjer som seglade runt jorden. I flera av dessa berättelser berättades det om ofrivilliga "djur" eller insekter. Kackerlackor, trevliga och anspråkslösa.

 

Vad jag förstått är katter väldigt känsliga för sjösjuka.

Noak hade ju en himla massa djur ombord, alla var väl kanske inte direkta några husdjur i ordets rätta bemärkelse, men han och hans familj bevisade ju att man kan ha alla djurarter ombord. Dock fick såväl mammutar och dinosaurier stanna på landbacken, det kanske är förklaringen till att dom dog ut. Noak lär ju ha seglat med termiter i lasten också, beundransvärt då han hade en träbåt.

På arken var det ju till skillnad på Göteborgs naturhistoriska museum, valfritt.

Vilket föranleder att bara nämna fragment av en högstadielärares beskrivning, "bege er till ett valfrit museum i Göteborg och skriv en intressant uppsats".

-Va får vi inte åka till Naturhistoriska, undrade då en elev...

 

Jo, vad jag vill komma fram till, är att det i Hunnebostrand finns en båtägare som har en träsnipa, ja bara så långt är han unik, även i Bohuslän då träbåtarna inte längre är direkt talrika.

Men denna har två i marina sammanhang rätt udda husdjur, getter. Vatten-jet kanske... inte vet jag, men deras lukt avslöjar i vart fall att dom inte badat, i alla fall inte i havet.

 

Orm, har jag sett ombord på en båt i Smögens hamn, måhända på tillfälligt besök, jag vil minnas att det bar en boaorm. Undrar hur Baltics ormflytvästar ser ut, har dom grenbälte?

 

Burfåglar, tja det ser man ju emellanåt ombord i båtar.

Hur var det i en av de tidigare svartvita filmatiseringarna av Titanic? var det inte så att kaptenen släppte ut sin burfågel innan skeppet sjunk, vad nu det var för nytta med det, det var ju långt att flyga till land i den arktiska luften.

Filmerna om Titanic är väl förresten världens mest förutsägbara filmer, rätt så meningslösa, alla vet ju hur det går på slutet. Båtfanskapet sjunker.

 

Jag minns bara en rätt sorgsen historia från Rörö 1974, det minns jag eftersom "The dark Side of The Moon" hade släppts året innan...  Nåväl ett undulatpar kom bort över Inre Hamnholmen, en av dessa återfanns och kunde återföras till buren, den andra förblev borta för alltid, till ägarnas ofantliga sorg och saknad.

 

Moby Duck, en av Kalle Ankas kusiner, hade ju en tam tumlare, Thumle, kan ju vara praktiskt.

 

Skeppskatt, eller båtskatt? Möss eller skeppsråttor?

Kölsvin, men det vet ju alla att sådana inte direkt sätter någon knorr på tillvaron, då det är ett förvanskat namn på en av båtens bottenkonstruktioner.

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det verkar som att en höna är praktisk, frukostägg på köpet liksom. Hönor klarar rentav världsomseglingar:

Monique

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par som har med sig en katt som verkar stortrivas ombord

https://www.youtube.com/channel/UCkl0_R0LT6deoJjS4bNanmw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...