Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tobiasg

Hur behandla 6mm teakfaner till durken

Rekommendera Poster

Håller på att lägga in teakdurk playwood i båten, någon som har kunskap, erfarehet hur man skall behandla teaken för att få det snyggt & hållbart, olja, lack?

Bör man även behandla undersidan & snittytor för att minimera risken att den suger upp fukt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du gör ordentligt så fins det inga genvägar

Tvätta av med aceton,grunda med epoxy,sedan 2-komponent klarlack 2-3lager sedan avsluta med sidenmatt för bästa resultat

Sidenmatt för att durken inte skall bli så hal och blöta fötter syns ej så mycke

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill krångla till det så mycket kan man använda Danish Oil. Lägg på 3-4 lager med pensel, slipa lätt,  och sedan 2-3 lager med torky hushållspapper (så man får den fina sidenmatta ytan) så har du en yta som varar länge och som är lättskött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta på min förra båt. Ett jättejobb att få durken att passa f.ö.

Jag lackade med 2-komp och använda halkanix till sista lagret för att få en halkfri yta.

Ovansidan lackade jag 8-9 gånger och sidor och undersida fick 3 lager. Jag valde att lacka dessa ytor för att undvika att de sög åt sig fukt och smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där Danish Oil verkar jättebra till det mesta, nya 5-56? Ärligt nu, det håller inte så länge med olja på en fanérad durk, även om DO är det bästa som uppfunnits sedan vispgrädde på sprayburk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid så tunn plywood som 6 mm är det viktigt att man ytbehandlar båda sidorna med lika många lager av vad man nu använder, för att undvika att skivan buktar sig.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi är jättebra och håller mycket länge om det görs ordentligt. Men det är mycket svårt att få epoxi att fästa bra på teak, då teaken är så fet i sig. DO är då ett alternativ. Men du kan ju köra med vispgrädde :)

post-10017613-1394236986,0483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy är inte UV-beständigt och måste efterbehandlas.
Lack är vägen att gå för en hållbar yta, då är det lacken som slits, inte teaken. Oljar man gör man teaken motståndskraftigare mot smuts, men det är ändå teaken som slits. Hade man lagt massiva ribbor hade det vara en sak att olja, man kan slipa och göra om när det börjar se illa ut, det gör inget om det försvinner lite teak. Men, en plywood med ett slitskit på någon millimeter måste ha något mer om det ska se snyggt ut efter ett par år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har de sagts så många gånger att man måste tvätta teaken innan lackning med sprit och aceton och gud vet vad, så det har blivit en sanning. Och dom som har gjort det har ett bra resultat men dom som bara lackat utan någon tvätt/rengörning som jag hur är det hos dom? Hos mig har jag teak som lackats utan någon rengörning för snart 30 år sedan utan att jag ser någon tendens till lacksläpp eller andra problem.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller på att lacka min nya durkplywood (12 mm:s teak/ramin) hemma. Har dock min 2 lager kvar. Jag har strukit 2 ggr med epoxi på undersidan samt 2 lager lack. Hittills på ovansidan 4 lager lack. Än så länge är jag supernöjd. Förhoppningsvis kan jag lägga durken på plats i helgen. Kan återkomma med bilder om ni vill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag knäppta några bilder på durken i helgen, dock utan luckor. 6 lager 2-komp lack på ovansidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula

Jag föreslår benarolja, Blir det ett märke eller en skada så slipar men till det och lägger på nytt. Det har funkat jättebra för mig. I år testar jag även på badbryggan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom mina, med stor möda inpassade, durkplywood skivor nu ska få sig någon slags ytbehandling undrar jag hur ni som använt epoxi för att grunda gjort.

Förtunnar ni ordentligt så att det blir en lättrunnen epoxi som väl då lättar sugs in i fanéret?

 

Har spanat lite på denna finurliga snubbes arbete:

 

del 1:

del 2:

 

Han verkar dock köra på med oförtunnad epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy är väldigt rinnig från början. Så vitt jag vet så kan man inte förtunna. Det behövs heller inte, epoxyn ska inte tränga in i träet, bara fästa på ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...