Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
StenSundn

Flödesmätaren visar fel (Navman/Northstar)

Rekommendera Poster

Hej! Jag köpte en ny bränslegivare till min Northstar 550i, givaren säljs även till Navman 5500 och liknande modeller.

Ganska snabbt började den visa extremt låga värden, snarare mot 0, precis som den vore iensatt med nåt smuts. Trots att jag har bränslefilter enligt rekommendation. Garantin hade gått ut, och jag hade flyt att hitta en ny. Det gick väl en eller två tankar, och sen är det samma fel igen! Jag har garanti kvar, men vad hjälper det då märket inte längre tillvkeras... jag får säkert pengarna åter men jag vill ju ha en fungerande givare istället.

Någon som råkat ut för detta och har tips att komma med? Själva givaren är ju ingjuten i plast så det ser ju hopplöst ut att plocka isär och försöka rengöra?

Vänliga hälsningar Sten

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte också en sådan flödesmätare för ett par år sedan till min Navman 5500 och har samma problem. Den kan visa korrekta värden ett tag för att helt plötsligt i princip visa 0 eller abnormt höga värden. Värdelös att använda som bränslemätare alltså.

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... börjar ana att det är riktigt dåliga grejer eftersom jag avverkat två stycken och har rejält filter innan. Vore kul om ytterligare någon har något att säga - hur ser konstruktionen ut invändigt? Vågar man blåsa med lite tryckluft el nåt annat för att försöka få bort smuts eller är det nåt annat galet? Har faktiskt garanti på min ena enhet så den ska jag skicka dit får vi se vad dom säger, men är rädd att man möjligen får pengarna åter eftersom märket inte längre tillverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasiga grejer tycker jag du ska våga rengöra, t.ex med tryckluft. Kanske baklänges.

Har nåt fastnat är den naturliga vägen samma väg det kom in. En flödesmätare är nog en rätt enkel historia med magnet eller kodskiva som läser av rotationen med en magnetgivare eller optisk läsgaffel t.ex. Av det blir det pulser som räknas av elektroniken. 

Ta det med lågt tryck och öka tills du tror att du fått bort skräpet. kan ju också vara lagringen som är kass pga dåligt materialval. då bör tillverkaren byta ut delen som felar. Dammsugare kanske  kan räcka eller att trycka vätska bakvägen från en handpump eller sprutflaska. Vattenkran? Kan vara bra att spola med bränske genast efter isåfall. 

Det troliga är nog attt lagringen är kass eftersom ni redan har filter och den borde inte vara så hyperkänslig. Mycket värre då med skräp i insprutningssystemet. Kan ju vara så att ett högre tryck kan få lagret på andra tankar när den snurrar fortare än den är van vid. kan du ha den inkopplad elektrisk så du kan läsa flödet underlättar det gympan så det blir lite lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skickade ned flödesmätaren till Sportmanship i Mölndal. Tro det eller ej, men efter 3 arbetsdagar är flödesmätaren åter från leverantören. De har blåst igenom flödesmätaren och menar att den fungerar ok. Vilken snabb service (dessutom med tanke på årstiden, de lär ju ha att göra..), håller nu tummarna att den också funkar efter sjösättning!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...