Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
denne

Impregnera kapellet in eller utsida ?

Rekommendera Poster

Hej har sökt runt i forumet och på nätet men är ändå villrådig på hur jag bäst impregnerar kapellet rätt.

Hade förra säsongen problem med mögel typ vitt ludd på insidan av kapellet.

Nu är det nytvättat i skrivande stund å hänger på torkning smiley

Har köpt impregnering men har läst på olika ställe att vissa impregnerar från utsidan andra på insidan !?surprise

Man ska kanske impregnera både insida & utsida för bästa skydd ?enlightened

Hur har ni som gjort det själva med lyckat resultat gjort ?

Kapellet är av gammal modell jag vet inte om det finns olika typer av tyg / väv..

 



Senast ändrad av denne | 23 mars 2012 | 19:21



Senast ändrad av denne | 23 mars 2012 | 20:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig nånsin tänkt tanken...utan lagt på impregneringen på utsidan, annars blir ju väven blöt, kanske det inte läcker men det blir ju väldigt tungt och ostadigt om det blåser. Läggs det på utsidan så rinner vattnet av och väven blir inte blöt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag tycker ju oxå att den borde vara på utsidan.

Å jag har ju tidigare inte ens tänkt på det utan impregnerat på utsidan..Men sen fick jag bekymmer med möglet ..Då tänkte jag att det e kanske jag som klantat med impregneringen å sökte runt på nätet...Blev minst sagt snopen när det stod att vissa impregnerar från insidan även förtält till husvagnar brukade visst behandlas så..

Jag satte in en soldriven fläkt förra sommaren oxå men den borde ju minska risken för mögel tycker man...!?

 

 

Denne



Senast ändrad av denne | 23 mars 2012 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen jag skrev inlägget har jag googlat lite och visst det är som du skriver en del som anser att det skall impregneras från insidan, men tänk hur tungt blir inte kapellet om du är tvungen att gå hem i hård vind och regn, men å andra sidan så kanske man kan behandla båda sidor så kanske insidan blir mindre benägen att vara ett fäste för jordslag och mögel? Jag har ju inte detta problem så jag har inte tänkt så förut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

Har funderat  lite på detta och faktiskt så har alla mina kapell varit impregnerade på insidan.

Vet inte varför men antar att utsidan väldigt snabbt torkar pga väder och vind...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju utsidan som utsätts för smuts, sol, regn, måsskit etc, så det är klart du skall behandla utsidan främst, men inte skadar det säkert att spruta på insidan med...

När jag tänker på det så stöter mitt sunbrella-kapell vatten både på in och utsidan, antar att dom dränks i impregnering från fabrik?

Vad för impregnering använder du? 303 rekommenderas av dom flesta kapellmakare och det funkar verkligen bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inpregnerat både ut och insida på ett slappt kapell och ett riktigt tajt...   Blev bra på båda..

2ggr utsida och 1ggr på insida har funkat bra för mig,   Kompressor färgspruta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo håller med och skulle jag impregnera själv så skulle jag i logikens namn göra det på utsidan.

Har ju aldrig impregnerat skor eller kläder på insidan..

Men faktum kvarstår när jag kollade mitt fabriks impregnerade kapell så var det endast impregnerat på insidan. Kanske ett fabrikationsfel vem vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Markilux, och antagligen också Sunbrella, brukar ha ett tunt skikt av polyuretan på ena sidan. Den sidan har litet sämre väder- och ljustålighet, så det verkar rimligt att kapellmakarn sätter den inåt.
Detta med väv-egenskaper hämtat härifrån... http://www.markilux-maritime.com/cms/se/downloads/markilux-37.pdf

Länkens tvättråd ovan säger f.ö. ej vattentvätt plus ej kemtvätt. Hmm ... en båtväv som inte tål vatten? Hur antas man egentligen rengöra??
[blir väl tyvärr allmänt sett mer och mer vanligt att textil-tillverkare helt rutinmässigt friskriver sig ifrån allt ansvar genom rent fånigt restriktiva tvättråd?
Typ... skyll dig själv ifall du tvättade underkläder i 60-graders maskintvätt, för vi rekommenderar minsann försiktig blötläggning i kallvatten och därefter omedelbar torkning genom varsam upphängning i ljumma passadvindar. Nåt sånt?  ;-)]

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 24 mars 2012 | 14:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättade min ljusa spray-hood i höstas och fick även bort lite grönalger som kommit in mellan rutan och kapellväven, hade även svarta fläckar på undersida av taket, som gick bort med mögeltvätt och rotborste..

Jag tänker djupinpregnera utsidan så att den blir vattenavisande, samt även lägga en mindre mängd på insidan för att slippa mögelpåväxt, innbillar mig att fuktfläckar, mögel och alger inte uppstår på en impregnerad yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..........

därefter omedelbar torkning genom varsam upphängning i ljumma passadvindar.

Är det inte så man torkar kallingarna? ;)

OnT: Har bara impregnerat 2 kapell, båda i uselt skick både m avseende på passform och täthet samt utseendet.. bleka o äckliga. Det ena impregnerades med Impregnex och det andra med lacknafta. Detta eftersom Impregnexen enl innehållsförteckningen innehåller just.. lacknafta, och inget mer.

Resultatet: Båda kapellen blev som nya (vad beträlffar tätheten. Fula var dom likförbannat). Helt täta och eftersom jag satte på kapellet vid torkningen så blev passformen dessutom som om det varit formsytt.

Gjorde av med massor med impregneringsmedel: Om jag börjat fr in- eller utsidan hade inte gjort nån skillnad eftersom det var lika blött på båda sidor innan jag var klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja då var kapellet rent lagat & impregnerat...Jäkligast var att inte kladda på plastrutan har en lapp som man kan fälla ner över fönstret vid mörkläggning satte gladpack på rutan å det funkade ganska brayes

Penslade på det från utsidan 3,5 liter gick det åt å duken sög åt sig så den blev blöt på baksidan oxå...smiley



 

Senast ändrad av denne | 27 mars 2012 | 12:19



Senast ändrad av denne | 27 mars 2012 | 16:06

post-28619-1394236986,3074_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killerbo:

Det ena impregnerades med Impregnex och det andra med lacknafta. Detta eftersom Impregnexen enl innehållsförteckningen innehåller just.. lacknafta, och inget mer.

Använde du ren lacknafta som impregnering...? Och det fungerade...?! Det låter ju toppen...om än lite märkligt...hur kan det gå till...? blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lacknafta låter inge vidare för sömmar etc, kanske stöter bort vatten en tid men knappast bra för kapellet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag anv lacknafta. Om det är bra f sömmar etc låter jag vara osagt, kapellet var redan i princip utslitet så jag tyckte inte jag hade nåt att förlora på att prova. Att jag anv lacknafta var eftersom innehållsförteckningen på Impregnexflaskan sa: 99.9% lacknafta. Och jodå, det fungerade ypperligt. Nu var det här några år sedan så jag är inte helt hundra på att det var just Impregnex jag jfr innehållet med, men ganska säker iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lacknafta är ju ett väldigt snällt lösningsmedel så jag har svårt att tro att något skulle ta skada av det. Trådarna är väl bomullsomspunnen polyester och att lacknafta skulle lösa upp något av det har jag svart att tro. Jag är övertygad om att jag fått lacknafta på något polyesterplagg och det enda som löst upp några av mina kläder är batterisyra.

Frågan är bara vad i lacknaftan som agerar impregnering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...