Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ciaraud

Hardu formell kompetens - och vilken?

Rekommendera Poster

Har precis gått en Kustskepparkurs efter 25 år på sjön. Hade Skärgårdsskeppare sedan jag började segla så jag har aldrig varit på sjön utan någon form av kompetens.

Hur vanligt tror ni det är att man inte har det alls om man rör sig längre bort än i sin egen lilla göl. Menar alltså inte dom som tex fiskar i samma vik eller sjö utan de andra som drar iväg en bit på semestern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskeppare.  Men plaskar bara runt mellan Mariefred och Stora Nassa, ungefär. Fast det räcker bra för att hitta det inre lugnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min gamla båtklubb var det krav på förarbevis. Hur vanligt är det?

Förarbevis tog jag 1981, 14 år gammal, som fritt valt arbete i Skolan i Hässelby Villastad. Två timmar i veckan i två terminer. Jag inser efteråt att det vi gick igenom motsvarar dagens kustskeppare. Har fortfarande kvar böckerna och alla noteringar. Vi hade en lärare på skolan som var sån-där-som-godkänner-navigationsprov (vad nu det heter, kontrollant av något slag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår klubb tänker införa krav på nautisk kompetens, lägst förarbevis. Men vi har inte haft det tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick en utbildning i lumpen som jag, dumt nog, valde att inte betala för att skriva för auktoriserad förrättare. Tror den motsvarade Kustskepparen men vet inte så noga. Det var så läääänge sen blush.

För några år sedan gick jag kurs och tog förarbevis tillsammans med yngste grabben. Kände att jag kunde allt men det var värt pengarna för att delta i kursen med diskussioner och uppfräschning. Klart kul.

Nu har jag 50 år på sjön, lite läskigt att tänka sig att tiden går så fort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isåfall är jag helt okompetent vad gäller båtkörning trots att jag kört motorbåt sedan 12 års åldern.yes



Senast ändrad av Rolle85 | 23 mars 2012 | 14:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tyvärr har jag bara informell inkompetens crying Trots en herrans massa år både med pinne och visp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog förarbevis när jag låg i Flottan. Nackdelen med sådana här frågor är att man får tänka efter vad länge sedan saker gjordes. Lite deprimerande faktiskt eller som Stig Johansson skrev: Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att det mesta som avhandlades på Kustskepparen fanns med i den sk Skärgårdskepparen för 25 år sedan. Eller så hade vi bara en ambitiös lärare då.

Att ha varit på sjön i många år lär en att framföra den båt man äger men är ju inte automatiskt kopplat till att man kan de regler som gäller på sjön. Inte heller lanternor och signaler. Jag skulle inte kunna identifierat en bogserare i mörker eller dimma tex. Som tur var träffar man på dom sällan. Jag kan inte säga att jag saknat kunskap när jag varit ute, det mesta lärde man sig på båtförarintyget. Men utan det hade det varit svårare särskilt innan vi skaffade plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började min navutbildning i 7de klass 13 år gammal.

Har förarbevis, kustskepparn, utsjöskepparn, radarintyget, båtmek, båtpraktik dag/mörker, VHF, kanalintyg, Seglarintyg 1o2.

post-571-1394236983,7865_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen formellt registrerad kompetens alls (förutom den lagnödvändiga för vhf:en).
Tror ändå att ni medseglare kan känna er trygga med min långsamma framfart, inga skandaler än så länge.
(Några skämmigt korkade ögonblick har det naturligtvis ändå blivit under 35 års söndagsseglande. Kanske en ny tråd med allas våra ansamlade bekännelser i den riktningen skulle bli både roande och sedelärande? :)

Googlade litet snabbt efter navigations-quiz, kan väl vara litet kul att testa sig själv.
Hittade inte mycket, men iaf ett om just de förbaskade ljussignalerna, tyvärr engelskspråkigt.
[Körde 10 frågor, fick 4 rätt. Med 4 st svarsalternativ i varje fråga så ger väl slumpsvar 25%, så litet över slumpen blev det trots allt. Antagligen smått hopplöst att lära sig, kanske är det därför svarsknappen är märkt guess?
(Men i verkligheten är det rimligen betydligt lättare, man anar farten och kan ofta utesluta orimligheter. Haha, körde i quizet f.ö. den enkla grundtaktiken ju mer julgran desto större anledning att hålla sig borta. ;)]
http://www.usboating.com/testlights.asp



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 mars 2012 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tog förarbeviset i grundskolan 1978 och året efter tog jag även skepparexamen ! Tyvärr har jag inte kvar mitt intyg på Skepperexsamen , så den blåboken jag senare skaffade är förarbeviset och kustskeppare instämplatt. Men de duger :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog kustskepparn 1981 och skulle inte vilja testa om idagwink, en del sitter väl kvar naturligtvis efter en herrans massa sjöliv och ingen incident hittills.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atlantica har en app att ladda ned till smartphons som heter Båtspelet. Drygt 600 frågor om båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal examen från Göteborgs sjöbefälsskola.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte någon formell kompetens men lärde mig navigering och prata radio när jag låg i flottan som radarman. Har därefter praktiserat det med egna flytetyg.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog förarbevis när jag gick i 8:an i skolan fortsatte sedan med skepparexamen men skrev aldrig provet.... Nu 30 år senare har jag nyligen tagit både VHF-licens och Kustskeppare,

Upptäckte att en hel del fallit i glömska (trots aktivt båtliv hela livet) och en del nytt kommit till, bla den blå boken.

Kan rekomendera att skaffa sig formell kompetens, man lär sig alltid något, Kustskeppare är även  ett krav om man vill hyra båt utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt inlägg i tråden .

Ditt inlägg för tråden framåt.

Alltid kul med genom tänkta och smarta inlägg.

Har man inget kreativt att säga så håll tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller din fråga alla intyg som nfb administrar eller bara de som medför någon sorts behörighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen formel kompetens  men visst har man fått rycka upp sig sen man började med att bara följa  ån och hålla sig nära land tills att man så småningom såg det nödvändigt att riva ut kartorna i telefonkatalogen för kunna att passera stan (Stockholm) någorlunda säkert.

Så småningom insåg man att det var nödvändigt med sjökort och kompass och med tiden bekämt med GPS och ekolod också.  Påtryckning av seriös seglarkompis bidrog också till väaentlig uppryckning.

Sextant har jag dock inte nyttjat för navigering men de har varit bra för annan trivsel till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behovet av formel kompetens varierar beroende på hur man använder sin båt.

Ytterligheten. Du har en kanot och har den för motion på en mindre insjö där det ibland förekommer någon enstaka annan rodbåt eller kanot. Du är sedan alltid ute då det är ljust och sjön är bara ett par hundra meter bred så navigering är obefintlig. Aldrig ute i dåligt väder.

Andra ytterligheten. Du navigerar ofta ute till havs och i skärgården med många andra fartyg och ofta med dålig sikt och ofta nattetid. Dåligt väder finns inte för dig utan är endast en utmaning till. Du vill gärna upptäcka helt nya platser och sjökortet är en given lektyr för dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte en hel del båt innan någon kompetens men tog föraren 98 sedan kust utsjö ocean vhf och båtpraktik dag o mörker intresset verkar inte att avta har varit med på lite längre turer 2st från syd england en tur genom kanalerna i europa, sist ifrån mallis fick hoppa i uk jobbet kallade ändå så längtar man till sjösättning redan innan julcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till den som frågar om jag bara menar formell kompetens:

egentligen är ju det viktiga ju aldrig det formella utan vad man verkligen kan. Och det är ju som fler skriver inte säker att man kan bara för att man gick en kurs för 20 år sedan. Visste inte riktigt hur jag skulle formulera frågan bra. Just nu vet jag vilken på sida jag ska passra muddrverk men det blir väl som ryskan jag lärde mig i gymnasiet - ingen övning - borta efter ett tag.

Och till dig som var ledsen för att bara kustskepparen och båtförarintyget fanns instämplat i blå boken fast du tidigare hade skepparexamen . kustskepparen = skepparexamen så du kan vara glad igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan någon teoretisk kompetens skulle inte jag vilja vistas i skärgården.

Själv tog jag en kustskepparexamen 1996, jag kikade på dagens material förra sommaren och kunde inte se några större skillnader. Det nya är naturligtvis användandet av GPS. Nu för tiden är det väl mera en regel att det används, 96 vet jag att det nämndes men då fanns inte samma spridning bland allmänheten. Kustskepparns praktiska mörkernavigering och beräkningar av avdrift på grund av stömmar i till ex. kalmarsund är sådant jag minns all annan matnyttig kunskap om sjövett navigering etc.

Den som har ansvaret under färd bör ha någon teoretisk kunskap, det är ett tecken på ansvar mot sig själv och andra. Med detta har jag inte sagt att den utan formell kunskap är novis och oduglig, kunskapen kan ju ha kommit till på något annat sätt. Men utan kunskap om väjningsregler etc. kan det bli äventyrligt för andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om folk kan vara lugna eller inte när de möter mig vet jag inte. Jag halkade in på båtlivet efter en hjärtattack och är väl fortfarande att betrakta som nybörjare. -  Men jag har nfb's intygsbok och det finns anteckningar av såväl teoretisk som praktisk natur i densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskeppare, vhf och båt sen barnsben, men visst tusan är teorin nyttig och även givande, funderar på att gå kurs igen för att fräscha upp kunskaperna som sällan eller aldrig behövs men som kanske kan behövas vid något otippat tillfälle. kunskap som inte används dagligen behövs repeteras, tyvärr är ju minnet som det är. Lättare att ge tusan i att använda kunskap man har än att använda kunskap man inte har när nöden kräver den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...