leucin 0 Postad 22 Mars , 2012 Hej ! Är ny på denna plats. Får först utrycka min glädje över så många engagerade båt människor. Har nyligen blivit ägare till en amerikansk importerad 24 fotare med en mercruiser 5,7 liler v8, 250 hk, 1995. Har tidigare haft mindre utombordsmotorer så detta är en jäkla skillnad. Kan inget om denna motor så en checklista att gå igenom för att kolla att motorn är ok innan körning skulle vara mycket uppskattad. Båten har vinterförvarats utan drev, något att tänka på vid montering av drevet , Packningsbyte, provtryckning ? Funkis har en mycket bra lista ang servning men önskar mer just tips ang en sån här motors problem och egenheter. Har beställt boken Mercruiser Stern Drives 1992 - 2000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 23 Mars , 2012 Vet du något om vad som gjorts på motorn efter upptagning ? eller vad som servats ? Kolla oljan ser den inte ny ut byt olja och filter, byt bränslefilter, kolla tändstiften du verkar ju dessutom ha gott om plats runt motorn för att meka inte många som har det. Skruva bort förgasaren o lämna in den på rengörning och justering det kan spara flera deciliter/distans. Provtryckning av drev behöver bara göras om du har delat på drevet för att byta impeller och impellern går sönder direkt om du startar båten på land med drevet på och inte har en en vattenslang kopplad till spolmuff alternativt en dunk på badbrygan med slang ner till spolmuffen. Ny packning givetevis mellan drev o sköld och glöm inte att kolla anoderna byt om de ser dåliga ut. lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carnage 0 Postad 23 Mars , 2012 Köp en ny impellersats och byt impeller. Om du har alpha one drev så sitter impellern i drevet, så då byter du drevolja i samma veva. Kan vara bra att smörja upp drivaxeln i drevet när du ändå har det isär. Inspektera bälgarna i skölden så att det inte är några sprickor. Snurra på lagret i skölden och känn om det glappar eller känns trögt. Smörj upp lagret med fett om du har tillgång till fettspruta. Ang motorn så vet jag inte riktigt, jag hade kanske plockat av limpor och knän och inspekterat kylkanaler och kollat ventiler m.m. Men det är ändå något man kan göra när båten ligger i sjön ifall man skulle ha problem med kylningen. Drevet är värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser