Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tirill

Lite erfarenheter om impeller i vattenpump Yam F100

Rekommendera Poster

Efter att ha avverkat 11 år och sådär 300 timmar med min utombordare Yamaha F100 så tog jag tag i att byta impeller i vattenpumpen häromdagen. Blev lite förvånad när jag fick se hur den gamla impellern såg ut. Problemet var ju inte att vingarna på impellern var slitna, utan rätt och slätt hade fjäderspänsten i gummit gett sig, så dom spände inte mot pumphuset hela varvet runt.  

Jag har inte märkt något problem med kylningen, ens på full fart, men detta fenomen har nog reducerat vattenflödet till motorn en hel del.  FÖ noterade jag att impellern inte hade stålnav som jag haft problem med på andra motorer tidigare, speciellt på vintern när vulkaniseringen av gummit släpppt mellan nav och vingar. I stället var hela impellern gjort i syntetmaterial i ett stycke. Troligen mera motståndskraftigt om man startar med fruset vatten i pumpen.

Såg även lite sår av kavitation inne i pumphuset. Det är nog inget problem idag, men vid nästa byte av impeller om 5-10 år så är det nog dags med ett nytt hus oxå.  Om man har råd att köra då, med bensinpris på uppåt 20 Kr litern på marinan idag....

 



Senast ändrad av Tirill | 22 mars 2012 | 09:29

post-10020431-1394236983,3667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett ett pumphus med kavitationsskador..? Däremor är det ju inte ovanligt att man får byta hus för att det smält pga torrkörd impeller eller trasig avgaspackning. Brukar själv köra på ett helt impellerkit så man får med slithylsa och slitplatta oxå, känns inte så kul o sätta i ny impeller när dessa är repiga och sårade. Även alla packningar o ev O-ringar ingår oxå i kitten.. 

post-26269-1394236983,7177_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och så köper du ett kit från SIM i USA, brukar bli halva priset mot svenska. Eller hur Jarb :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Yamahas Svenska reservdelspriser är ungefär lika mycket i det blå som rådande bensinpris.. boats.net är en annan bra leverantör av Yamaha-delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...