Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Zacke1967

Cleanboatprotector - Användarfeedbacl

Rekommendera Poster

Hallå hej,

Nyfiken på om någon av alla er använder Cleanboatprotector. (http://www.cleanboatprotector.se)

Skulle vilja få er opartiska feedback och erfarenheter, vad ni tycker är bra och mindre bra eller dåligt.

Har en Micore 550 med utombordare där funderingar runt denna duk nu finns.
Ligger på västkusten.

Jag vill naturligtvis inte ha en lista på xx antal personer som företaget redan har som possitiva ambasadörer att ringa till, utan vi vill veta verkligheten från vanliga användare, deras verkliga upplevelser.

mvh
//Zacke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också tycka att det vore intressant att se hur den funkar i verkligheten..Med en utombordare borde det kunna funka bättre än med drev, då duken kommer upp vid akterspegeln också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mistänksam mot sådanna inlägg med detta som inlägg nr 1

Sedan med texten

Jag vill naturligtvis inte ha en lista på xx antal personer som företaget redan har som possitiva ambasadörer att ringa till, utan vi vill veta verkligheten från vanliga användare, deras verkliga upplevelser.

 

Företagsreklam eller marknadsundersökning för man ska bli ÅF?

Jag kan ha fel och bortse i så fall från detta inlägg.

Dock verkar firman inte gå så lysande så det är nog inte så många som köper då man förra året gjorde ett minus på en halv miljon på en omsättning på knappt 300.000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade faktiskt lite på denna förra året och är väldigt tveksam, snackade med en kille som åker runt och gör besiktningar för göteborgs största hamnkedja och han har aldrig sett en sådan överhuvudtaget, så man kan förstå att företaget går som det gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn crabfish, är helt privat och inga andra intressen än att eventuellt köpa. Såg dem på mässan i Älvsjö men hittar inget forum på nätet där någon beskriver användandet av produkten, bra och dåligt.


Anledningen till vad jag skrev är det inlägg i forumet som finns från förra året, en som frågar typ som jag. I den forumfrågan finns ett svar med xx antal personers namn och telenummer att ringa att fråga. Det svaret känns inte som vanliga användare, därför ville jag inte ha ett svar likt det igen.

Funkar detta så vore det ju bra men känner att det är mycket pengar ifall det bara är sådär eller botten.

//Zacke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok.

Hälsar dig välkommen till ett bra båtforumyes

HAr båten på Västkusten också och sneglat på denna typ av lösning. Har drev på båten så då blir det värrre och just drevet hade verkligen behövt något då det inte går att måla allt och blir kraftigt beväxt.

Om du tycker den är dyr och tveksam till funktionen så kan du ju prova med en lättviktspressening och se om det funkar. (kostar ca 100 kr och håller kanske ett år)

Blir du nöjd kan du köpa dyrare varianten senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolk i norden i synnerhet verkar nog tycka nya ideer är intressanta, men köper dom inte...Jag köpte en båtlyft  för jag ville inte måla bottnet, och jag har drev, och vill inte ha det i vattnet hela sommaren, pga korrosion, beväxtning och att om det läcker in så är det inge vidare att lämna alltför länge utan övervakning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en av de få, som det verkar, som har köpt en sådan duk. Kostade 13.000. Köpte på hösten 2010 i samband med att jag köpte ny båt och använde den hela förra säsongen till min 25 fot med drev. Den fungerar klockrent. Jag har ingen bottenmålning och efter avspolning såg botten ut som ny. Inga havstulpaner på den delen som båten ligger på. Det var lite meck med att anpassa så den ligger rätt mellan bommarna och tillräckligt långt bak utan att drevat tar i för mycket. Nackdelar då? Det kan bli en del fågelskit på ovansidan där änderna verkar gilla att hoppa upp. Skrovet efter drevet, trimplan och drevet i sig måste man hålla efter När vi skulla ta upp den i höstas vägde den bly pga alla tulpaner som satt på undersidan så det tog sin tid. Men bättre där än på båtbotten... Till kommande år ska jag tillverka en skrapa på skaft så det blir lättare att ta bort tulpanerna från duken. Och, ja detta är mitt första inlägg men jag är inte i branschen :-)

 

Senast ändrad av Sting250 | 21 april 2012 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en cleanboatprotector i tre säsonger på västkusten, Generellt kan man säga att den absolut fungerar mot tillväxt på båtbotten.

Problemet kan vara att det växer på själva duken istället. Jag har tagit upp den några gånger per säsong och gjort ren den. Annars är risken att det blir för tungt att ta upp den på hösten.

Har haft en Buster L och har inte haft problem med att få den att ligga rätt mellan bommarna.

Kanske stökigare om man har boj.

Visst är det lite stökigare med hanteringen, men det är inte så roligt att slipa och måla botten varje år heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men hur funkar själva produkten? Det ser ju ut att bara vara en slags presenning som ligger i vattnet? Måste ju gå att köpa billigare på Bauhaus och klippa till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lason, håller med. Det blir tungt att ta upp duken på hösten med alla tulpaner som sitter under duken. Till denna säsong tänkte jag tillverka en skrapa på långt skaft att skrapa av tulpanerna med när man drar upp duken. Konstruktionen beståt av två lager presenning med ett tunnt flytelement emellan som påminner om neoprengummi. Jag tror inte att en vanlig press skulle fungera eftersom principen bygger på att duken flyter och formar sig efter båtbotten. Men det kostar väl inte så mycket att testa....

 

Senast ändrad av Sting250 | 18 maj 2012 | 09:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer som Sting skriver. Dels är det två skikt med ett flytelement emellan och sen är det betydligt tjockare dukar än de sedvanliga pressarna på byggvaruhusen.

Problemet med beväxning på duken är relativt ovanligt enligt tillverkaren, men för dem som råkar ut för det är det ju besvärligt. Jag vet att tillverkaren testar olika mijövänliga substanser som man kan stryka på duken för att minska risken att organismer sätter sig på den.

Själv har jag haft problem med sjöpungar som finns där jag har båten. Inte att leka med ska jag säga. Men jag upplever att tillverkaren verkligen försöker lösa det hela. Idén är i varje fall utmärkt tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju stryka på bottenfärg på duken. Eller varför inte 50 skikt med gladpack. Dra av ett skikt när den börjar bli för tung. Eller vänta tills musslorna blivit färdiga att ätas. Rättigheterna till oppfinningen tillhör Forgus31:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bottenmåla båten känns inte längre så bökigt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget uppger att det inte är så stora problem med beväxning.

Eller är det ingen skillnad egentligen? 

Är det ett material i presenningen som stöter bort de illvilliga tulpanerna eller andra mer matnyttiga havsinnevånare skulle materialet kanske kunna appliceras på båtbottnar. Stryka på PVC eller vad det är för typ. Typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken är beväxningen under duken inget problem att få bort eftersom den är mjuk och tulpanerna släpper lätt. Inte alls som på en hård yta (båtbotten). Jag skaffade den av två skäl. Slippa måla och även ha ett något bättre miljösamvete :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!



Någon som har mer input runt Cleanboatprotector?

Känns absolut som ett alternativ, men är fortfarande lite tveksam..





Mvh /Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt den billigare varianten av duken och hoppas den kommer hålla längre än utlovade 4 år... Om man skrapar av den ofta kanske! Jag återkommer efter denna säsongen när jag vet hur det funkade : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu använt cleanboatprotector light juni- augusti på västkusten/Uddevallatrakten, på en båtplats med ca 1,5-2 m djup där det var MYCKET växtlighet.

Vid monteringen av duken, var vi fundersamma, eftersom en båtgranne monterat en likadan duk fast med svarta sidan (bubbelplastsidan) uppåt trots att bruksanvisningen säger blåa sidan (släta sidan) uppåt. Vi träffade tyvärr aldrig personen så vi kunde fråga men monterade i a f våran enligt instruktionen. Tänkte att antingen har han/hon glömt instuktionen hemma, eller vet hen något vi inte vet. Visade sig så här 3 månader senare vara det senare.

Det lilla sjögräs och enstaka havstulpaner som satt sig på den blåa sidan var bara att svepa av, satt inte fast alls. Det som däremot satt på undersidan, den svarta sidan satt ju fast i mellan bubblorna, så det var inte bara att svepa av så lätt men nån timmes jobb med högtryckssprutan gjorde jobbet ganska förnöjsamt ändå. Men nästa år blir det svarta sidan upp! Då kommer dels mindre växtlighet kunna sätta sig, dels kommer det som trots allt sätter sig man lätt kunna svepa av med en disktrasa, gummiskrapa/fönsterskrapa eller en borste/kvast.

Att ta upp duken var inte svårt för oss eftersom båtplatsen ligger nöra stranden så vi vände den så svarta sidan (=beväxta sidan) hamnade uppåt, drog upp den på stranden och borstade bort det värsta med sopborste. Rullade ihop den och körde hem den och tog bort resten på svarta sidan med högtrycksspruta. Klart för nästa säsong! Återkommer efter nästa sommar hur det blev med blåa sidan neråt.

På båten har botten klarat sig bra men akterspegeln har full påväxt, detta enligt förväntan då akterspegeln inte var täckt av duken. Kanske går det att ordna nästa säson att man viker upp duken över akterspegeln på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall tilläggas att vi aldrig skrapade av duken under säsongen, det gick bra ändå. Det satt MYCKET sjöpungar eller dödmanshand/fingrar eller vad det heter tjockt lager i klasar på hela dukens (svarta) undersida samt lite pyttesmå musslor ca 0,5 cm stora som satt mellan luftkuddarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall tilläggas att vi aldrig skrapade av duken under säsongen, det gick bra ändå. Det satt MYCKET sjöpungar eller dödmanshand/fingrar eller vad det heter tjockt lager i klasar på hela dukens (svarta) undersida samt lite pyttesmå musslor ca 0,5 cm stora som satt mellan luftkuddarna och som kunde spolas av med högtrycksspruta eller pillas loss med fingrarna, går dock fortare med högtryck. Hade man låtit dessa minimusslor sitta kvar gissar jag att de dött och att man då lätt hade kunnat skaka av dem från duken bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...