Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Simon-exjobb

Hur länge håller båtinredning? Hjälp mig!

Rekommendera Poster

Hej jag gör ett exjobb om en miljövänligare båtinredning till en 14 meter lång motorseglare.

Jag har inga större erfarenheter kring båtar sen tidigare  och undrar hur länge båtinredning brukar hålla, och vad som brukar gå sönder/bli skadat med tiden. T.ex. drabbas durken av mögel, eller blir det problem med slitytor osv.

Dela med er av era erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt av textil blir ju ganska muggigt efter ett tag. Jag har inte haft båt länge, men jag tittade på många, alla från 70-talet, innan jag köpte en. Dynor, gardiner, mattor, stoppade väggar - allt sådant var antingen bytt eller ofräscht.

Jag köpte en Storebro 34 från 1978 där träet inne i båten var fint och i stora stycken original, men dynorna var nyare.

http://storebro34.se/wp/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju mycket på hur båten är tänkt att användas. Din båt är ju större än den normala fritidsbåten. Du får nog skissa på ett användarescenario för att det ska bli rättvisande. Vem är ägaren, är det en person som bryr sig och vårdar båten och är försiktig med prylarna? Ska den användas professionellt, för privatbruk, charter eller uthyrning? Ska den användas bara under sommaren eller hela året? Används den bara i svenska vatten eller även i varmare och fuktigare klimat? 

Du kanske kan prata med uthyrare, dom har säkert hyfsad koll på vad som slits när folk är mindre varsamma och båtar används flitigt. Du kanske kan få studera en uthyrningsflotta med varierande ålder på båtarna och undersöka skicket själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket ovanligt att fast inredning byts ut, det som byts är som sagt dynor och textilier och en del utvändiga trädetaljer så som ruffluckor, trä runt handskfack, vinshbord, mm.

Detta gäller äldre båtar, frågan är hu dagens båtar klarar sig. Det ät nog klokt att kontakta uthyrningsfirmor för att få reda på hur nyare båtar slits när de används mycket och kanske även lite mer oförsiktigt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bygger båten i glasfiberarmerad plast och bygger ett basinredet längst ner med kölbalkar även det i plast så har man en rätt god början. Man undviker då att dra ner trä långt ner där det kan komma att stå i vatten. En betydande fuktminskning (mindre kondens) av skrovets insida åstadkomms därutöver om skrovet och däcket byggs i dubbelskal sk sandwich.

Val av träslag har betydelse, därför är vanligtvis valet äldelträ eller ek som har hyvsad tålighet mot fukt, men i takt med att regnskogarna utarmas och priset för sådant virke börjar man nu söka andra alternativ, bla olika typer av laminat.

Furu som är obehandlat fungerar inte i en båt inte ens på torra ställen. Balsaträ som är helt inplastat fungerar dock, men borrade hål i båtdäck som inte tätas ordentligt gör att balsan ruttnar (vanligt problem i båtar med teakdäck)

God ventilation och avdränering av stuvfack mm är viktigt men trä måste ändå klara högre fuktighet än i tex i hus.

Texstiler drar åt sig fukt och får lätt unken lukt, och när det gått långt så kan mögel uppstå, syns vanligt vis tidigt på trä men finns säkert i texstilierna när detta händer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts så är materialval A och O men ffa användandet bestämmer livslängden på båtinredning. Förvarar man fiskeutrustning i ruff med textilier överallt, inte har ordentlig ventilation så har man en förstörd båt på ett par år. Jämfört med en båt som är byggd för ändamålet så tuffar det omkring båtar som är hundra år och fortfarande luktar som de skall.

Min egen skäreleja går som familjebåt med dynor och textil från juni till hummerpremiär, då åker allt mjukt iland (det kan bli rätt svinigt med agnet).

Sedan är underhåll av träinredning givetvis av stor betydelse, börjar lacken lyfta måste man dit direkt och fixa.

Lycka till med exjobbet. återkom gärna med detaljfrågor när du börjat fördjupa dig lite, din fråga är väldigt generell och länka gärna upp din färdiga uppsats när den är färdig, vi är säkert många som är nyfikna på dina slutsatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med bambu som ersättning till teak? Har sett den i butik o köpte själv en hylla som fungerat perfekt. Ingen aning dock hur det skulle fungera som ersättning i övriga snickerier. Bambu växer dock oerhört snabbt, verkar hårt och bra och är miljövänligt. Kanske dags att undersöka innan sista teakplankan är ett faktum!?

Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bambu lät intressant borde gå att tillverka plywood av detta, finns i bla golv.

Bambu används rätt mycket i byggställningar mm i de länder där detta växer, så det verkar vara ett material som har en viss beständighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på. Exempelvis tyg; 3 år på sittyta i charterbåt, 30 år på ryggdyna i välvårdad privatbåt.

Min erfarenhet är att interiört massivt trä, om vi undantar skärbrädan, håller 'för evigt' bara det vårdas och inte utsätts för ständig fukt. Durkarna i vår båt är obehandlad plywood - de är nu 35 år gamla, dock kanske dags att gå över dem lite lätt med ett fint papper.

Utan att säga mer om användningssätt och hur håller definieras (teknisk funktion, utseende, ekonomisk kalkyl eller vad?) så är det svårt att ge ett relevant svar på din fråga hur länge båtinredningar håller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående.

Det går visserligen att slita ner en inredning på bara några år, liksom att ett knarkande rockband kan förstöra en hotellsvit på bara några timmar.

Men med normal användning så håller en båtinredning hur länge som helst, med undantag för textilier som slits. Du kan ju kolla Omegan jag säljer här på min sjöbod .Den är från 1980 och det syns inte på allt trä att den är 32 år.

Oljad teak på skott, bord och lister, lackad teak i durken, fortfarande som nytt, nästan!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...