Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gäst sdk780

Nya körkortsregler bil från 2013

Rekommendera Poster

Surt att de begränsar släpets totalvkt till 3500kg på BE-behörigheten. :( 

Det gäller iofs. bara de som tar behörigheten efter 19 januari 2013 men ändå.

Sen kan man ju fråga sig varför man bara ska ta begränsad behörighet, när man ändå är igång så är det väl lika bra att ta BE?



Senast ändrad av All_to_slow | 19 mars 2012 | 14:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det kommer krävas någon form av förarprov för att få behörigheten. Dvs inget som sker per automatik. Frågan är väl då om det inte är lika bra att ta BE-kort på en gång?!

 

Senast ändrad av FredrikW | 19 mars 2012 | 19:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt skillnaderna mellan BE och utökad B behörighet. Måste släpet alltid väga mindre eller lika mycket som bilens tjänstevikt, men med en totalvikt upp till 4250 kg? Med BE får man dra ett tynge släp än bilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Redan på bara B får man ju dra tyngre vagn än bilen i nya reglerna, dock ej över 3500 kg eller över fabrikantens maxvikt på dragkroken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra våren kom jag igång och skaffade körkortstillstånd för BE. Har ju därmed gjort allt utom teorin och uppkörning. Kanske lika bra att avsluta det.



Senast ändrad av FredrikB | 20 mars 2012 | 09:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Samma här fast i Norge. Tyvärr använde jag en riktigt strulig körskola som b la glömde och kalla till diverse kurser. Jag hörde inget och tog till slut en tur inom körskolan och fick då veta att man samma kväll skulle ha lastsäkringskurs som är obligatorisk och bara genomfördes en gång om året. Varför man inte ringt upp mig som stod på listan visste man inte.

Fick ordna lite och kunde sen vara med. Men jag som b la arbetar med lastsäkring i jobbet i stort sett varje dag visste inte om jag skulle skratta eller gråta över kursen och efter det blev det inget mer.... Inte heller har jag fått någon räkning för lastsäkringskursen, har man väl också glömt...

Kanske dags att slutför kursen för BE i år laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis det jag menade men uttryckte väl mig lite dåligt. :)

 

Och för att svara på nästa fråga.

Med BE-kort så får man i dagsläget dra släp med vilken totalvikt som helst bara man inte lastar så att man överstiger bilens släpvagnsikt eller släpets lastvikt.

 

(med reservation på att det kan behövas aktiva bromsar om man ska över 3500kg totalvikt på släpet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen finns det väl inte så många personbilar som har en hög dragvikt på regbeviset? På mina tyngsta bilar jag haft (Chevrolet Tahoe och S10 pickup) har det bara varit 2000 kg max. Vet inte vad man skall ha för bil för att dra mer lagligt. Kanske en Chevrolet Dually som bärgare kör (vilka ofta är rungreggade)? Tahoen väger ändå runt 2 ton.



Senast ändrad av Carnage | 20 mars 2012 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toyota Hilux 2500 kg
Volkswagen Amarok 2800 kg
Toyota Land Cruiser 3000 kg
Land Rover Discovery 3500 kg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nissan kingcab -06 och nyare 3000kg Många Jeepar både Granden och den vanliga Cherokeen får ofta dra 3500kg. Har sett några cheva pickisar (2500?) som fått dra 3700kg Mycket hänger på när bilen reggades (ett tag så gällde ju max 2000kg på 50 kula) Men även dragkrokstillverkaren kan ju skilja när vi pratar eftermarknadskrokar. En annan förutsättning för höga släpvagsvikter brukar vara lågväxel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm styckesindelning fungerar visst inget vidare när man skriver inlägg via telefonen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att VW Tiguan Track & Field diesel får dra 2500. Men bara den dock. Intressant att samma bil med Sport & style inte får dra så mycket. Va har ett spolier kit med dragvikt att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...