Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tompamannen

När ska man byta impeller (Utombordare)

Rekommendera Poster

Har säkert skrivits förut men jag hittar inget bra svar. Har en Suzuki DF90-2008 som gått 52 timmar. Enligt manualen ska impellern bytas efter 200tim/24mån. Hur resonerar ni andra? Byter ni efter körda timmar eller antal säsonger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Bytte förra året på min då 12 år gamla Yamaha 50. Impellern var som ny men det kändes relevant att för säkerhets skull byta.

På en gammal Honda som familjen har är impellern aldrig bytt. Tror den är från -95. Visserligen har den lite problem med svag skvallerstråle men det beror på igensatta kanaler till skvallerstrålen. Den kyler fint ändå men nu börjar det bli dags att byta känns det som.

Om garantin gått ut så skulle jag hålla koll på skvallerstrålen. Minskar kraften i den skulle jag byta. Och om inte förr så efter 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 år tycker jag verkar vågat...men det kanske går! Dock tycker jag att man bör ha som vana att åtminstone vartannat år lossa växelhuset från riggen. På så sätt försäkrar man sig om att inte skruvar och annat ärgar fast och samtidigt kontrollerar man att impellern ser OK ut samt smörjer upp den med rätt typ av fett.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har för mig att det var var tredje år/300tim som man byter impeller, men jag har inte stor erfarenhet av det så det kanske är som din manual säger. Det går nog som tidigare sagt att man kan byta efter 10 år men en årlig kontroll är aldrig fel:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 90a, 20Hkr Johnson som gått ganska mycket bytte jag impeller på ifjol . 21år således,

Impellern var fortfarande hel, men gegga i kylkanaler stoppade upp flödet lite, Fixades med tryckluft i röret upp. Nu är motorn som ny igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är ca 3 år eller 300 timmar. Finns inslag på youtube som visar hur du byter, det är rätt enkelt om man inte har tummen mitt i handen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som andra sagt så är treårsintervaller vad jag hört.  Men vår Mercury 9,8 hk årsmodell 69 har aldrig fått någon ny, och den går som klockan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytesintervallen är en avvägning man får göra. Min 90a Johnson har temperaturvakt så man riskerar inte köra sönder motorn om impellern går sönder.

Byter man sällan impeller så kan det vara problem att få isär delarna pga korrosion. Dock var det inga problem på min 21 år gamla Johnson att byta impeller för första gången.

En Mercury fråm 60-70 talet som man inte bytt på kan vara svår att få isär utan att något går sönder. Har hört folk som inte fått isär sådana. Då kanske det är lika bra att köra tills impellern pajar än att bryta sönder något så motorn blir obrukbar.

Att byta vart 3dje år verkar för nöjesbåtar vara onödigt slit och kostnad tycker jag.

Jag har en 80 a 2aHkr och en 90a 4Hkr och en 2006 30Hkr som jag inte än bytt impeller på.

Men en gång i tiden hade jag en Archimedes 20 1975 års modell och den pajade impellern på efter 4 år.

Så hur ofta det behövs beror både på otur, användning och motortyp.

Men man kanske borde byta impeller vart 5-10 år för att inte delarna ska rosta fast för gott.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en teori om varför inombordarna måste byta impellrar varje år när utombordarna klarar sig så mycket längre...? (Jag skriver måste inom citationstecken eftersom jag avser det som tillverkarna skriver i användarhandböckerna.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En impeller i en utomnb. Har sällan den kam som inombordarna har. Varför det är så kan nog hnärledas från utombordarens impellers läge. Den ligger ju i vattnet medan inomb ska kunna suga lite luft. I utomb ser det ut som impellern inte böjer vingarna men det gör den genom att drivaxeln är lite förskjuten i förh till hålet den snurrar i. Volvo Penta hade några år fel gummisort och vingarna gick av under en enda säsong så i det fallet skulle man byta två ggr per sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter logiskt forgus, den där kammen måste slita ganska hårt på gummit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag bytte på min DF140 2006 strax efter sommaren förra året när jag tog upp båten
det tar inte många minuter att byta
motorn har bara gåt ca.60tim men tänkte ändå att det va dax efter 5år gummi är ju färsk
kan säga att jag såg absolut ingen skillnad på den och den nya
dom var lika hårda/mjuka
efter som jag hade en ny liggande så bytte jag
jag skulle lätt dubbla Suzukis rekomendation t.o.m trippla när det gäller år
400tim/72mån

mitt tips är att öppna o kika innan ni köper





 

 


 



Senast ändrad av 2HOT4U | 19 mars 2012 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...