Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
JeppeS

Fart Winga 30

Rekommendera Poster

Hej!

Är åter i båtköpartagen och är på jakt efter en halvplanande kabinbåt med rak axel i storleksklassen 26-30 fot.

Har kollat runt en del och är lite intresserad av en Winga 30 med en tmd 40 (90 hk), men jag har en fundering:

Enligt uppgift marschar den ca 7 kn och maxar ca 9 kn. I mina öron låter det som något i underkant för vad den borde prestera... Kan det vara så enkelt att det räcker att byta propeller för att öka farten lite, eller är 7/9 Kn normalt för båttypen med den motorstyrkan? Eller bör jag vara extra uppmärksam på motorns skick och att den egentligen borde prestera mer?

Önskvärd marschfart för mig är ca 10 Kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har separat kontakt med frågeställaren men vill besvara frågan på MG ändå.

Tmd40 på 90 hk, stämmer det? bör väl ligga på ca 124hk?!  Den kanske inte orkar driva båten i nödvändigt varvtalsområde.

Min Winga 30 utrustad med Tamd41P på 200Hk, och en fyrbladig Scewback propeller marchar utan problem 8-12 knop, varvtalsområde 2100-2600, topp 18 vid 3500.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har nyligen köpt en winga 30. Det sitter även en tamd 41p i min båt, men jag håller inte alls de farterna du nämner. Min varvar ut väldigt lätt ca 4000 varv och toppar då ca 16 knop, 8 knop 2500/ 12 knop 3300 varv. Det sitter en 19x13 fyrbladig propp på. Vad har du för propeller, för jag misstänker att jag har en för liten stigning? PS turbon är nybytt ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi sålde vår Winga för ett par år sedan, kommer inte ihåg vilken storlek

vi hade på propellern. Minns att det var en Radice S8 Scewback.

Idag har vi 2x 18x18 på vår nimbus, dessa är helt klart mindre.

Kika in på www.diode.dk

Står en del om winga 30 och motorinstallation/propellerval. Tror du har helt rätt

D.v.s för liten stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...