Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Leedmann

Montering av extra motorfäste för trollingmotor

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om någon själv har monterat ett extra motorfäste? Hur löste ni det med gas och styrning? Har en ryds 510 med 75 hk och vill montera 6-10 hk bredvid några förslag? bilder på montering skicka gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liknande tråd var uppe för inte så länge sedan, minns tyvärr inte vad den hette, men prova att sök lite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger

Jag skulle vilja göra liknade på min båt en Yamarin 5200 som jag har en 90 hk på, det är lite väl dyrt att ligga och trolla med. Men här verkar det inte finnas några fiskare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst trolling

Jag monterade för några år sedan ett extra fäste till min trollingmotor, till rydsbåtarnafår man göra en liten träkloss eftersom aktern inte är helt rak. Sedan hade jag först ett höj/sänkbart motorfäste men bytte detta mot ett fast Ryds originalfäste som man slapp höja/sänka det är förresten till salu om du är intresserad (epost: trollingoland@yahoo.se). Som styrning hade jag ett EZ-steer stag mellan huvud motoron och trollingmotorn, det går att göra själv om man är händig. Köpte till extra gasreglage till trollingmotorn, det finns till nästan alla modeller om dom är på minst 5-6hk. Mindre motorer har ofta inte denna inkopplingssats men samtidigt behövs det nästan 5-6hk för att driva på när det blåser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej trolling Visst jag är intresserad av ditt fäste, vad vill du ha för det? maila mig gärna en bild på din lösning om du har. / Leedmann e-mail: john.lidman@inpress.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag låste lillmotorns styrning i rakt läge och styr med stora motorn inget stag, enkelt och fungerar utmärk.lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

titta på motorfäste för trolling, motorbåt snack,

post-7676-1394234352,0138_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen här som monterat ett extra motorfäste på en ryds 510 GT? Jag har lite problem innan jag sätter borren i skrovet...där jag vill sätta fästet så ligger en skumfylld flyttank innanför så jag kan inte sätta en platta bakom som stöd. Håller det med att bara skruva? Maila gärna eller skriv ett inlägg om du har några tips. Mvh/ John

post-6170-1394234364,7584_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne A

Hej det håller inte att bara skruva du måste ha genomgående bult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej om det är fäste för trolling motor du söker fäste för så är det nog bäst att köpa en fyrtakt alså den stora motorn för som det ser ut på din akterspegel så blir det nog inte lätt att få fast ett extra fäste. den har ju en taskig lutning din akterspegel. men för fanns det en konvertering till segelbåtar för extra fäste kanske passar det till din båt :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som om du får så bra svar så jag ger mig väl också in. Jag har ingen erfarenhet av Ryds 510 med jag skulle aldrig lita på ett fäste utan mothålls-platta innanför. Så som jag ser det måste du ta bort det som sitter där tillfälligt och montera en platta innanför. Vad gäller styrning så fanns det en tråd här som pratade om EZSteer. Lär visst inte längre tillverkas men verkar vara ganska enkel att fixa liknande själv. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som finns på insidan under svarta listen är en skumfylld flyttank den flyttar man nog inte på... och ovan listen så finns ju en fack men lucka för tex ankare osv.... Jag ringde Rydsbatar idag och talade med någon kille där men de har ingen bra lösning på det hela. Jag tror oxå att jag måste ha genomgående bult. om inte så vore det ju inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne A

Hej Leedmann ta kontakt med en smedfirma dom kan nog lösa det med att göra nått special fäste i rostfritt till dig fast det kostar nog en de.l men det kostar ju att ligga på topp :-D :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Var köpte du det fästet? Behövde du förstärka på insidan?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...