Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-Flashen-

Lanternor på Sea ray 220 Overnighter

Rekommendera Poster

Hallå, har en sea ray 220 ov -89.

Tänkte få till vettiga lanternor i år, orginal sitter de en litet däcksmonterad i fören, röd & grön.

Misstänker att den lilla inte är godkänd i våra vatten?

Och få bort den runtom lysande pinnen som inte går att ha när kapellet är på, eftersom anslutningen till den sitter innanför kapellet i aktern.

Lanterna i fören och en vit i aktern är inga problem, men kan inte komma på någon bra lösning för den vita framåt.

Vart man ska sätta den?? Enligt reglerna ska den ju sitta rätt så mkt högra än röd & grön.

Och vill ha en fast montering för att slippa pinnen, och vill ej ha en runtomlysanden då dom är rätt värdelösa vid mörkerkörning när dom lyser upp allting.

Någon men samma båt, och hur ni har det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma "problem", någon som kommit på någon vettig lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till de runtomlysande finns det bländskydd, en ”krage” med dräneringshål som monteras under lanternan. Huruvida effektivt det är vet jag inte, men det beror ju även på var du sätter lanternan.

Hella har en runtomlysande som är monterad på ett teleskopiskt rör, kanske något för dig, om du finner ett bra ställe utanför kapellet att skruva fast den på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på orginallanternorna i fören, styrbord och babord. Sen köpte jag en lösttagbar runtomkringlysande ca 1m hög som jag monterade på styrbord sida så långt bak jag kunde. Har bara ett hamnkapell så det är inget problem för mig att den hamnar innanför kapellet. Den stör endel om jag ska titta akterut när jag kör i mörker, annars är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

 

jag har själv haft en 220 ov. Jag upplevde det sällan som ett problem med lanternorna men jag körde sällan när det mörknat. Men Jag började endå bygga en lösning (rastlös person). Jag köpte den längsta rostfria flaggstången dom hade på B-tema. Jag hittade en med låsmekanism nederkant. En kompis fick kapa och bocka stången så den passade vinkeln på vindrutan (vindrutan till lodrät). Han kapade till och svetsa ett annat rör som skulle monteras på vindruteramen, som typ flaggstångsfäste. 
Jag borrade hål i stången för att dra el. Sedan sålde jag båten😂

Redigerad av Pirayan
Missade ett litet stycke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar den röd/gröna skulle kunna fungera tillräckligt bra. Men när jag monterade nya lanternor för längesedan på en båt så köpte jag svarta plastfästen för lanternor som monterades på pullpit, en på var sida. Dessa kunde vridas och vändas på ett bra sätt. Den runtlysande var svårare. Man behöver ju få den så högt att den kommer minst halvmeter över röd/gröna, gärna metern över. Sen ska den inte skymmas av kapell eller folk ombord, ska fubka även under acceleration så den behöver komma en bra bit över högsta punkten/folk. Att den skyms är tyvärr inte ovanligt. Det finns runtomlysande ihopfällbara som kommer rätt högt upp. Svåra att hitta bara. Såg sådana på Gbg i havsstenssund.tänkte dock inte på hur långa. Hittar du tillräckligt lång så löser det ju frågan rent praktiskt. Kanske får sy in ett blixtlås i kapellet för lanterna eller vika undan kapellet. Har testat montera bländskydd på liknande lanternstång och det blir inget bra. Alternativet är ju en akterlanterna i aktern och någon fast lösning på en stång för topplanterna. Finns ju båtar som har lanterna på en stång som sitter i överkant av rutramen. Även såna fästen på rutram för demonterbart lanternstänger. En sådan Skulle kunna vara lagom hög för topplanterna, skulle även kunna vara så hög att du kan ha en runtomlysande med bländskydd.även sett sådan som suttit på fördäck vinklat som vindrutan och haft en stödpunkt högst upp på rutramen. Skulle ju kunna vara monterad på gångjärn så kan du fälla ner den under vinterförvaringen utan massa mecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fäste från watski använde jag, tyckte det var suveränt till sidoljusen.

Ucix lanternfäste61083-1, på watski. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan detta va ett alternativ? Borde funka men gärna lite längre stång. 

11FA9851-3C57-4C3A-B67B-5B3729DD446E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Pirayan:

Kan detta va ett alternativ? Borde funka men gärna lite längre stång. 

11FA9851-3C57-4C3A-B67B-5B3729DD446E.jpeg

Ska man över kapell och folk även under acceleration behöver den vara rejält mycket längre om du tänker till aktern, tänker du till rutramen behövs nog också betydligt längre. Och ett bländskydd för att inte blända föraren. Men något sådant tänkte jag på, fast betydligt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev M__G:

Ska man över kapell och folk även under acceleration behöver den vara rejält mycket längre om du tänker till aktern, tänker du till rutramen behövs nog också betydligt längre. Och ett bländskydd för att inte blända föraren. Men något sådant tänkte jag på, fast betydligt längre.

Jojo, men det är en idé på en passande funktion. Bländskydd Finns att köpa lite varstans. Längde borde gå att hitta bättre men nu attackgooglade jag bara. Som  jag tidigare skrivit tidigare så började jag bygga själv. Att förlänga röret på den jag bifoga kan inte vara svårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.seasea.se/båtel/belysning/lanternor/lanterna-led-plugg-in

 

Denna kör jag, fungerar helt ok. Når över högsta nivån av rutorna med god marginal. 

Nackdelarna är väl att den bländar föraren något när man tittar bakåt och att den förmodligen syns lite halvdåligt framifrån vid acceleration. 

Kikade på någon lösning för rutramen först men tillsvidare blir det den här lösningen. Finns många fler prioriteringar för min båt 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev joxxe:

https://www.seasea.se/båtel/belysning/lanternor/lanterna-led-plugg-in

 

Denna kör jag, fungerar helt ok. Når över högsta nivån av rutorna med god marginal. 

Nackdelarna är väl att den bländar föraren något när man tittar bakåt och att den förmodligen syns lite halvdåligt framifrån vid acceleration. 

Kikade på någon lösning för rutramen först men tillsvidare blir det den här lösningen. Finns många fler prioriteringar för min båt 😉

Hallåj

 

typ en sån jag höll på att bygga men med ett egenbyggt fäste, ett rör som jag stoppa ner den i. Om man skulle gör så med din så skulle den sticka upp typ 85cm ovan vindrutan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joxxe:

https://www.seasea.se/båtel/belysning/lanternor/lanterna-led-plugg-in

 

Denna kör jag, fungerar helt ok. Når över högsta nivån av rutorna med god marginal. 

Nackdelarna är väl att den bländar föraren något när man tittar bakåt och att den förmodligen syns lite halvdåligt framifrån vid acceleration. 

Kikade på någon lösning för rutramen först men tillsvidare blir det den här lösningen. Finns många fler prioriteringar för min båt 😉

Ja, och kanske är för låg om man står och kör. Den jag hittade är 1,5 meter, borde funka rätt ok, men som sagt bländar en del om man vänder sig om samt lyser väl upp en del i båten med vilket kanske inte är optimalt om man kör i mörker. Men torde fungera ner än väl både vad det gäler att synas och rimligt att köra. Kanske sy ett litet blixlås i kapellet för den. Men den i länken ovan kanske kunde vara något om man fixade ett snittsigt fäste för fästet på rutramen och monterade ett runt bländskydd under lanterna så föraren inte blända. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...