Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
zumpen

Marintraffic & mAIS App

Rekommendera Poster

För er som tycker AIS är intressant vill jag tipsa lite. (För Iphone/Ipad) finns även för Android.

Marintraffic en klockren App för dom som vill se vilka fartyg och fritidsbåtar som finns i din närhet.

Eller vill du se var tex: lyxkryssaren Oasis of the sea eller kontainerfartyget Emma Mearsk befinner sig just nu?

Hur kul som helst! och laddar du även ner mAIS appen så kan du sända din egen position och du blir synlig för alla med AIS mottagare, och på Marintraffic.com.

För att sända AIS så reggar du dig på Marintraffic.com, och laddar ner mAIS Appen GRATIS!!

Appen Marintraffic kostar 28 kronor för Iphone/Ipad

Bifogar en skärmdump från Ipaden där jag klickat på ett fartyg för att se vilken det är.

 

post-9385-1394236969,7934_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här visar jag när jag sänder ut position med mAIS och blir synlig för alla med AIS mottagare.

Har klickat så man ser infon på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ens skriva här när du inte kan läsa?

Jag TIPSAR om Appar men antar att du inte vet vad det är för något..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej, alla med som är inne på marinetraffic. Är väldigt lustigt tycker jag hur din ipad lyckas sända ut VHF-signaler. Dessutom på 25 W borde tömma ipad batteriet fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men visst är det så att man i appen ser andra enheter som sänder riktig AIS?

Varför är TS första inlägg rapporterat? blush



Senast ändrad av Flintstone | 11 mars 2012 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det, och med mAIS appen blir även du synlig =P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog va vettig att ha, inte för att jag bryr mig om små båtar. Bättre att se än att synas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista gången jag tipsar om något här iallafall, skrivit, tagit skärmdumpar och ägnat en stund åt att skriva detta, så rapporterar nån idiot detta bara för han inte förstår vad det handlar omn.. suck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att t ex Silja Line ser mig om jag har mAIS-mappen? Så har inte jag uppfattat saken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej som tur är, bara digitala mottagare som Appar och program som läser av utifrån marintraffic.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asså om du sänder via mais så kan du bara blir sedd via marintraffic. En riktig mottagare är du fortfarande onsynlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer, alla med riktig AIS mottagare ser dig INTE, det vore ju katastrof ifall dom kunde det, för med Fakelocation App tex så kan du ju skicka ut signaler att din båt ligger var som helst med ett knapptryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vi som har köpt Klass-b transpondrar kan gå och trycka på inte synas knappen om vi vill vara osynliga. ;)

Appen är nog inte så tokig om man är ett kompisgäng som vill hålla koll på varandra..

Har haft Klass B transponder några säsonger nu och det är riktigt bra faktiskt. När vi seglade noterade vi flera gånger hur yrkestrafik gjorde småkorrigeringar i sin kurs för att gå fria ute på kattegatt... Att dessutom få in informationen i plottern är riktigt bra i traffikerade områden..

En APP ska man nog inte lita lika mycket på, men funktionen är inte dum..-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju absolut bara på skoj, kul att hålla koll på sina vänner och att se vart dom stora fartygen är på väg och vilka dom är :) som sagt detta var ett tips för dom som tycker AIS är intressant och en kul grej som dessutom är typ gratis. Inte på något vis något som riktas mot yrkestrafik eller jämförs med riktig AIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med pelle75. Marintraffic förlitar sej på landstationer. Bättre att ha en egen mottagare. Dessutom får du cpa/tcpa värdenerna. 



Senast ändrad av Poppe | 11 mars 2012 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som tycker detta är en kul grej och registrerar eran båt på Marintraffic så kanske vi kan starta en kompislista? Så kan man ju lägga till varandra i Appen och se vart vi alla håller hus i sommar? Kul grej återligen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det är viktigt att man har med sig att det skiljer en hel del...

Positioner mm i det när som Marintraffic mfl nyttjar är såvitt jag förstår inrapporterade från privatägda mottagare som sedan knyts samman i en typ av ett idéellt när. Inget fel i det i sak iofs, men, det är fördröjningar här och var osv vilket gör att man ibland får väldigt gammal information.

Använder det själv för att se att vår båt ligger på rätt ställe när vi inte är ute med den iofs, men det kan gå bortåt 20-30min mellan positionsrapporterna trots att den ligger c:a 600m från en mottagare som är ansluten (transpondrar av klass B sänder, om jag minns rätt, var 5.e minut när båten ligger still eller rör sig under ett par knop - men bara om det är tomt i etern - här blir det lite luckor)..

Om man bara vet vad det är man använder så är det absolut jättebra och kul... Dock måste man veta att det inte är information man får lita blint på...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag registerade mig på hemsidan men jag fick aldrig något mail som utlovades...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope...och försöker jag göra om registreringen så meddelas bara att mailadressen redan är registrerad. Jag börjar bli lite tveksam till detta...hemsidan är ju också en av de rörigaste jag sett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon Zumpen

Jag hade redan testat denna app, men tycker det är kul att du rekomenderar den. Kul sak att titta på om man vill ha koll på vännerna till sommaren! Jag hade dock också lite bekymmer att registrera mig. Bl.a. upptäckte jag att mailen från sidan hamnade i min skräpkorg i min hotmail. Till slut funkade dock allt. Ska hårdtestas till sommaren. Jag ska sprida appen till alla mina vänner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både Marinetraffic och Mais och tycker som TS att det är en kul grej, tycker uppdateringarna fungerar fint iallafall där jag är ute och kör. Har använt det hela sommaren.

Sambon stog och kollade till mig via datorn då och då när jag var ute och drog hummer i höstmörkret.

Kan även tipsa om funktionen show current track som visar fartygsspårning.

Vi använde den när vi sökte efter en saknad person i Kungsbackafjorden i höstas och kunde se var KBV och Sjöpolisen redan kört och planera våran rutt efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Framför allt lär inte frugan detta, det kan nämligen åstadkomma oönskade överaskningar om hon vet var Ni är.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettig sida!

Är tanken att alla fartyg med AIS ombord ska finnas sökbara på sidan? (Själv är jag inte insatt i AISvärlden.)

Skulle exempelvis vara kul att kolla upp var gubbarna i Deadlies t Catch var ute och firrade - men en sökning kammade noll, samtidigt som jag tyckte att det var orimilgt få fiskefartyg med på skärmen(?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis samma sak, men jag lyckades hitta både Time Bandit och Cornelia Marie. Dock låg båda i hamn inte ens i närheten av Kodiac eller ens Behrings Hav. Med största sannolikhet var det inte krabbfiskesäsong. Kanske är det samma sak nu, att båtarna ligger på slip och har AIS avstängda...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Ship finder har jag följd både Polis och Kbv när dom haft kontroll vid St'Essingen ...:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att vi är fler nördar!\yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ /> Är det slipsäsong så borde de ligga i Seattle-krokarna. Men jag tycker det är konstigt att jag inte hittar en enda fiskebåt? Jag har dock varken loggat in eller reggat mig. Ser ni du fiskeskutor?

EDIT: Sorry, hade visst bockat ur väl många rutor i vänsterspalten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...