Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zumpen

Kolgrill vs Gasolgrill.

Rekommendera Poster

Nej då jag tog inte illa upp, jag konstaterade bara att jag inte talat om tändvästska och CO2-utsläppen beror på vad man använder för tändmetod. Ledsen att mitt svar kunde tas lite illa upp, inte alls meningen.

Jag har passat mig för att nämna växthuseffekten eftesom jag vet vart detta leder här på MG, men TS kanske är intresserad i samband med valet.

Sammanfattningsvis

Gasol är snabbare och mer praktiskt, men saknar mysfaktor och smak.

Kolgrillen är lite bökig, men har mysfaktor och enl. vissa även smak.

Det är lättare att akut få tag på kol och tändvätska än på gasol. Kolet ser man dessutom lättare att det håller på att ta slut, både i själva grillen och i påsen.

Gasol är smidigt att förvara, tål väta. Innebär dock risker som inte kolet har.

Det kan tvistas om man ska grilla ombord eller inte. Vissa tycker det är ok, andra inte.

Cylindergrill tycker jag har funkat bra, inte dyr heller.

Kol och tändvätska kostar några hundralappar för hel en säsong (30 dagar och ganska mycket grillande) om man köper på Lidl, Claes Ohlson eller ÖB.

Pris på gasolgrill och pris för gasol för en grillsäson saknas i svaret.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ingen motor på sin båt eller en stor volvo hemma. dumt o prata miljö. det är  0,00001% av det ni släpper ut  tot.
el grill i hamnen?????? varför inte gasol grill, man har ju gasol i pentryt. förstår inte skillnaden
eller får jag inte använda pentryt i hamn??

tror iaf inte klimatfrågan fallerar på nån grill av någon typ.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Fortfarande har vi inte lyckats svara på vad en gasolgrill till båten kostar och vad gasol för en grillsäsong kan tänkas kosta.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad grillen kostar varierar lite men här är ett pris på Primus variant: http://www.naturkompaniet.se/product/product.aspx?id=83423

Hur mycket gas som går åt under en säsong varierar ju oerhört mycket beroende på hur mycket grillen används så det går väl knappt att svara på alls. Dock skulle man kunna svara på hur många normalgrillningar en flaska räcker till så kan man själv räkna ut sin gaskostnad.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El grill kan vara ett alternativ om man är orolig för brandfaran och ev. koloxid, koldioxidförgiftning

Sedan så är det stor skillnad på att ha en gasolgrill i båten i förhållande till en fast installerad gasolspis. Såvida inte det är en fast installerad gasolgrill som ni syftar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat den där och blev besviken. Rackig konstruktion med skruvar som lossnade, eltändning som inte funkade osv. Dessutom blir den grisig med fett som rinner rakt igenom, svårt att göra rent utan tillgång till stora volymer varmvatten och stor diskho. Min åkte i soptunnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var oväntat Flipperskeppare...man har ju lite högre tankar om ett så välrenomerat märke som Primus. indecision Kan det har varit ett måndagsex?

Bra info dock, skall kollas av med Primus kundtjänst innan köp.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag funderar också på kol-gas grill, vill ha en liten som för plats i min SilverFox.

Weber Go Anywhere

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/grill/kolgrill/weber-goanywhere/102491.3461/

 

Weber Q 120

http://www.grillbutiken.se/product/3115/weber-q-120-gasolgrill-svart

 

Någon som har någon av dessa grillar? Erfarenheter? Q120 har ju en liten smidig flaska som inte tar plats, har ju även temp-mätare så man kan grilla mer som hemma. Go-Anywhere är mindre och man får kolsmak och allt. Vad skall man välja! Hjälp mig!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Weber Go Anywhere och är mycket nöjd med den, kan tycka att det är lite för liten grillyta ibland när man skall grilla både grönsaker och kött samtidigt och vi är bara 2 vuxna. Hållbar är den också tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen köpt en Weber Q120 som jag funderar på att ta med i båten. Den är dock ganska stor och får förmodligen inte plats annat än i stickkojen inne i båten. Fördelen är den stora gjutjärnsplattan där man kan grilla ganska mycket på en gång. Sedan tidigare har jag haft en Weber Smokey Joe i båten (kolgrill). Den tar också ganska mycket plats, men rymdes i en av sidolådorna i sittbrunnen (och kolet i en annan). Det var inte lätt att få jämn värme i den grillen.

För smakens skull så kan man lägga in t ex hickoryspån i en aluminiumform i gasolgrillen. Marinerat kött går också bra att grilla. På kolgrillen började ofta marinaden droppa och brinna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Weber Go Anywhere som jag är supernöjd med. Om man breder ut briketterna ordentligt får man jämn hög värme i hela grillen. Häller man på ordentligt med briketter håller den sig varm grymt länge. Förra sommaren hade vi vi ett tillfälle ett BBQ-party för 20 personer med två Go Anywhere. Visst, grillmästarn (jag) fick jobba, grillytan är ju inte större än den är, men det var bra grillvärme i säkert fyra timmar. Formatet på grillen är lättstuvat, nackdelen är förstås att det krävs en del skrymmande kol/briketter som måste förvaras torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolgrill i båten http://fritidsutrustning.se/product_info.php?products_id=30 , den är nästan lika enkel som en gasolgrill att använda. Mitt bästa kolgrillsköp genom åren, och det har varit några stycken. Har provat med gasol, men tyckte den var för vindkänslig och som någon tidigare skrev, det blir en del fett att ta hand om. Cobb-kopian gillar jag inte. Det blir inte grillat, mer som stekt och kokt. Det omdömmet gäller även Cobben. Hemma är det gasol som gäller. Stor grill som det går att göra en massa roliga saker i. Bästa bränsleekonomin när det gäller kolgrillar tror jag att den grill jag anväder i båten har. Detta eftersom den bara är att stänga igen och använda de kvarvarande kolen nästa gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under många, många år bott i båten (båtarna) april - oktober och gått igenom hela världens grillsortiment tror jag ;)  Gas, annat än i nödfall, förstår jag inte vitsen med.  Visst, praktiskt kanske, men inte smakar det grillat.  Kolgrill (behöver jag säga att det är Weber som gäller?)  är det som räknas och bäst av allt är att elda med granved och bygga upp en glödbädd, omständigt men ljuvligt gott.  Så här skrev jag i en annan tråd:

En gasolgrill från Primus att använda ombord, inte lika gott som med kolgrill men ibland har man ingen lust att gå iland.  En grill med tre teleskopben och ett därunder hängande galler för grillning över öppen eld.  Och naturligtvis kungen, en Weber, den används flitigt och med samma perfekta resultat varje gång.  Nu kommer det snart någon och säger att Cobb är en bra grill, ett problem bara, den grillar inte, den värmer och det går låååååååååååångsamt.  Hade en sån tidigare men sålde den snabbt.  När min köttbit var klar hade alla andra både ätit och krökat klart och gått och lagt sig

Som sagt, har man testat en Weber så vill man inte byta bort den.

1 kilo fint marmorerad entrecote i skivor.

Marinad:

1 33 cl lättöl, 1 tsk oregano, ½ tsk vitlökspulver, 1 msk lökpulver, 1 tsk paprikapulver, 1 knapp msk salt.  Värm lätt och rör om så att saltet smälter.  Låt svalna och lägg i köttet minst 1 dygn.  Grilla på granvedsglöd. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som under åren fört en ojämn kamp mot Cobb-grillen, en kalkonprodukt utan dess like, brukar sluta med att han flyttar över till vår kolgrill.

SAfire-grillen är misstänkt lik Cobb-grillen, varning utfärdas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte  investera i en Magma gasolgrill som går att sätt fast på mantåget. Snygg och behändig. Kan sitta fast under färd även. Någon som har erfarenhet av den typen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara väldigt roligt att få göra ett blindtest på alla som påstår att kolgrillat blir godare än gasolgrillat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen...skulle jag sen svara fel så får jag väl ta den förtreten, jag har ju i vilket fall fått mig ett skrovmåldevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolgrillat blir godare än gasolgrillat.  Vedgrillat blir godare än kolgrillat, vad är det för konstigt med det? Olika trädsorter avger olika rökaromer, själv föredrar jag gran medan hickory är en favorit för andra.  Gasol ger ingen smak alls och den enda rök som möjligen kan uppstå är röken från droppande fett från köttbiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vojne vojne, du vet inte mycket om gasolgrillning du Terrafobica wink. Jag säger bara http://www.webergrill.se/Produkter/Tilbehör.aspx?GroupID=4802&ProductID=17179-at-SHOP3 Bara att välja smak.Var och en blir salig på sin tro och det finns inget absolut rätt. Väl grillat på er i sommar. Hemma med gas och på sjön med briketter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Weber själv men kan tänka mig gasol för olika situationer.

Smakmässigt har vi testat både gas och briketter samtidigt utan att känna någon större skillnad. Lägger man i spån och stänger locket dock, så blir det ju mer av en rök, vilket man givetvis kan göra med gasol också,så är det ingen skillnad.

Både och,för alla eventualiteter,borde vara perfekt om man har plats för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört sägas att det _bara_ är förbränt fett från köttet som ger grillsmak, iallafall gällande kol-, el- och gasolgrillar. Och när man funderar på saken, grillkol brinner ju förhållandevis rent (röken är mest vattenånga), och det finns ingen egentligen anledning till varför det skulle ge köttet nån smak annat än tändvätskearom. Vedgrillning däremot kan ju såklart smaksätta maten, men det kan man lika gärna åstadkomma med lite spån från sitt favoritträslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns röksmak på flaska att köpa på bl.a. Hemköp, bara att pensla på så att köttet smakar lagom inpyrt efter tycke och smak.

Mackey

PS
Kolgrillat är bäst!
Lite lagom pyssligt, annar kan man ju lika gärna steka på gasolspisen.
Lika väl som uppläggningen av maten ger god smak om den är snyggt utförd så ger pysslet med kolgrillen god smak.
Vad gäller blindtestet någon erbjöd tror jag de flesta går bet på att känna skillnad. Gäller erbjudandet alla på MG?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röksmak på flaska?  Man baxnar!  Varför inte köpa färdiggrillat så man slipper slabbandet, eller varför inte ta det ytterligare ett steg, att köpa uppäten flintastek, då slipper man äta också wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma typ av aromämne som ofta används ex.vis till den rökta korv du kanske köpre.

 Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man ska ju egentligen bara välja den typ av grill som man personligen anser ger lagom mycket pyssel och spektakel. Sen väljer man modell efter hur de ser ut och hur praktiska de verkar. Resten löser man med kemi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du aldrig rökt korv? i 99,99% av alla rökta korvar är det aromämnen som ger röksmaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte reda ut det där med grill, kol, röksmak och grillgaller.

En öppen grill utan lock, till exempel en engångsgrill eller de små vanliga runda grillarna med höj- och sänkbart galler ger i mitt tycke inte bättre grillsmak än än en grillpanna på spisen. Skall man ha grillat med röksmak är det en kupolgrill som gäller. När marinaden droppar ner på kolet tar den inte eld om locket ligger på, en kraftig rök uppstår i stället. Att grilla på detta vis med ved är det absolut mest optimala ur ett smakperspektiv. Köttet behöver bara saltas, resten av smakerna hanterar men med olika fuktighet på olika träslag.  Avancerad grillning med bra resultat.

En gasolgrill med tunt galler ger en ganska trist grill där värmen inte fördelas bra.

Gasolgrill med lavastenar ger liknande effekt som en kolgrill, fettet droppar ner och ryker. Dessa grillar brukar dock inte ha justerbara ventiler i locket så det brukar sluta med att det brinner och köttet blir svart i stället för grillat.

Jag köpte en Weber Q100 (lite mindre än den Q120 som någon testade...). Denna har ett rejält gjutjärnsgaller som sprider värmen bra och man får en rätt OK rökeffekt men inte så bra som man kan önska. Däremot är den så smidig att använda att jag nästen helt slutat använda spritköket. Steka ägg och koka kaffe är väl det enda jag haft det till denna säsong. En gasoltub kostar 80 spänn på Biltema och räcker till 8-9 grillningar.

Hemma har jag en klotgrill och en gasolgrill, de används beroende på engagemang. Gasolen när jag grillar ensam eller snabbt skall grilla till något och klotgrillen när det skall bli en ordentlig grillfest.

Som med allting annat är det kompromisser. När jag är ute och seglar vill jag att livet skall vara enkelt och smidigt, då är det skönt att bara klicka igång grillen till frukost, bränna på lite bacon och göra varma ost- och baconmackor utan att behöva tänka på att ens lyfta iland grillen. Regnar det så ställer jag den precis utanför sittbrunnsluckan och grillar inne.

Jag skulle hellre ha en rejäl klotgrill med mig men det blir för mycket krångel för min smak, gasolen duger och den gör att jag använder den betydligt mer.

Att köpa en öppen kolgrill och säga att man får grillsmak tror jag är ren inbillning. Mycket smaker sitter däremot i gallret, skrubba inte det för mycket :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...