Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zumpen

Kolgrill vs Gasolgrill.

Rekommendera Poster

Har beslutsångest om jag ska investera i en Gasolgrill eller inte.. Denna tråden tillägnas för och nackdelar för dessa. Smakskillnader, driftkostnader, hanterbarheten osv.... Fyll på med era personliga åsikter och kanske tipsa om bra produkter för båtliv.

 

Senast ändrad av zumpen | 10 mars 2012 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har man gasol, trycker på en knapp och börjar grilla.....hur kul är det ?

Eller

Så går man i land, till grillplatsen tar med en pilsner, klyver några vedklabbar, sätter sig ner runt elden snackar med de andra som redan finns där, frågar om man får hänga på senare eller gör upp en ny regäl eld så det blir bra glöd lite senare, hinner prata med många...

Det tar tid, ja visst, det är det som är meningen....har du brottom.?

En pilsner eller kanske ett glas vin senare, är det dags för grillning.....och det luktar och smakar så gott, på ett sätt som gasol aldrig kan komma i närheten av.

Vägra gasol till köttet.....Dock för att koka potatis och värma diskvatten i båten är gasol förträffligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte sägas bättre.. gasol passar till diskvattnet el kanske till nöds potatisen. Nåja, gasol är väl bra till allt. UTOM att grilla med. Man missar tjusningen med att tända kolgrillen alt bygga upp en rejäl glödbädd med ved. Det smakar som om man grillat i spisen hemma och i princip hela nöjet är förstört redan man ser eländet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enväldigt sågande hittils av gasolgrill, köper det ni säger om mysfaktorn kring kolgrill. Men tänker även på att smidigt kunna grilla i båten om man ligger i Gästhamn tex. Ska bli kul och se om vi får några som säger nåt possitivt om gasolgrill med :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt gasolgrill men om jag måste välja mellan kött grillat med gasol eller inget grillat kött så är ju svaret självklart. Därför tycker jag att det känns fel att kategoriskt avfärda gasolgrillen.

Om man värderar snabbhet, smidighet framför allt det andra som kolgrillning ger så är det väl inget fel med det?

Personligen kommer det nog bli en gasolgrill med samma modell på gaspatron som köket för de gånger det ska vara smidigt och snabbt och antingen en kolgrill modell portölj, eller att man letar upp någon av de befintliga grillplatserna som finns runt om i Skärgården. Då täcker vi in alla aspekter i grillingens underbara värld! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äger en Weber kolgrill ,typ portabel, som varit med i flera år och i olika båtar! Visst är det en mysfaktor att starta upp grillen men briketter ,vänta på bästa glöden ..... Men som jag ser det så finns det utrymme för båda grillarn ! Varför....jo , just för att man är i olika tidsfaser ..Lunch ..NU.. Middag ,när det är klart och husse slutat snacka med brygggrannarna ...:-) Så, man ska ha båda! Va fan ..hur stor är den och vad är problemet ...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta gästhamnar, iallafall de jag har besökt har grillförbud på bryggan och även i båten. Kan ju skilja beroende på landsände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

My point exactly! yes cool

EDIT:

Sorry, detta inlägg var riktat till Jocke...pseudonym hann före med sitt.



Senast ändrad av Flintstone | 10 mars 2012 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...hur ställer sig dessa gästhamnar till gasolgrillar då? Får man inte använda dem i båten heller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett..ickeproblem! Finns en brygga finns det land .. Att ni orkar leta problem i varje frågetällning ? Och om det är eldningsförbud på bryggan , flytta på dig och va lika glad för de ! Fan va de ska letas problem istället för posetiva lösningar .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar starkt på att överge kolgrillen (Weber Go-Anywhere) till förmån för en gasolgrill. Skälen är följande:
1. Smidigare lagring av bränslet. (Kolet är skrymmande, smutsigt och måste skyddas mot väta).
2. Det går snabbare att packa ihop då den svalnar omedelbart efter avlutad grillning. (Det är inget vidare kul att ta hand om kolgrillen på morgonen därpå, speciellt om det har börjat regna).
3. Den lämnar inga tråkiga bränslerester av aska och ofullständigt brunnen kol.

Hemma i trädgården skulle jag aldrig fundera på att gå över till gasol, men till sjöss tycker jag nog att fördelarna överväger.

Är det någon här som har erfarenheter av Magmagrillar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag kan ändra någons uppfattning om olika grilltyper, men det kan vara kul att se problem i andra perspektiv.

1. Livsfarligt bränsle vid läckage. (Gasol bidrar till ökningen av CO2 i atmosfären och behållaren måste skyddas mot slag och värme.)

2. Det är lika bra att packa ihop grillen snabbt när bränslet utan förvarning plötsligt tar slut för den svalnar omedelbart. (Det är inget vidare kul att ta hand om spyorna till följd av den halvfärdigt tillagade maten morgonen därpå, speciellt inte om det är kraftig sjögång.)

3. Den lämnar inga synliga bränslerester!!!!!

En fundering, vad är det för fel att steka på spisen. Alla verkar vara överens om att gasolgrillen inte bidrar till någon smakförbättring, så varför grilla?

Mackey

PS
Lägg gärna in lite fina platser med bra grillmöjligheter på MarinWiki, www.marinwiki.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: finns det bränsle som inte bidrar till co2 och behöver inte alla Typer av bränslebehållare skyddas för slag och värme ? 2: man sätter in en ny flaska och fortsätter grilla ! Man kanske inte alltid grillar kyklingfile :-) Med tanke på din varningens ord om magsjuka! Oxfile gör sig bäst lite röd i mitten ! 3 : Varför vill du ha bränslerester ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kolgrill innebär trevligt pyssel, undertiden kan man knäppa en pilsner.

Jag kör kolgrill i båten och gasolgrill med lavasten hemma, jag kan dock inte inte känna någon smakskillnad mellan dessa

Annat är det med dom helmettalliska gasolgrillarna, det blir som stekt.

Här står lite att läsa:

http://www.sydsvenskan.se/bostad/article100411/Gasolgrill---hetare-an-nansin.html

Smakar gasolgrillat annorlunda och mindre bra än kolgrillat? Absolut inte, hävdar Per Thomsen och hänvisar till ett danskt blindtest med tio familjer. Slutsatsen var att gasolgrillat smakade något bättre än kolgrillat medan elgrillat var klart sämst

I båten tycker jag att det blir för pyssligt med ytterligare ett gasolsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke från en kolgrillare. Har fotogenkök ombord, mest för att värma vatten eller soppa och liknande, även för lite värme ombord men funderat på att ha ett gasolkök som komplement till grillen men hittills avstått då gasol är tyngre än luft och ev läckage kommer att rinna ned i botten av båten vilket inte käänns bra vare sig ur hälsoskäl eller brandriskskäl. Har ni beaktat detta? Man behöver ju förvara gasol så att ev. läckande gasol rinner ur båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag beaktat nu när jag bestämt mig för portabel gasolgrill och portabelt gasolkök. Dessa produkter drivs av små gasolflaskor som enkelt tas bort när de inte används. Flaskorna är MYCKET smidigare att förvara än en stor gasolflaska, en påse bricketter eller grillkol eller diverse olika flytande bränslen. Jag kommer bygga en en förvaring där de små gasolflaskorna kommer ligga still och som är ventilerat utanför båten vilket tar bort faran med att gasolen skulle samlas nere i kölsvinet.

En annan stor fördel med dessa portabla grejer är ju just att de är portabla, man kan välja var man vill laga sin mat. Inne i båten, under kapellet, direkt på matbordet, på akterdäck eller fördäck, eller på klippan...allt efter vad man känner för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä och träkol ingår i ett kretslopp och bidrar därför inte till ökad mängd CO2 i atmosfären. Det blir dock ett litet CO2-bidrag från transporten av träkol och beroende på hur träkolet tillverkas blir det även ett bidrag från tillverkningen.

Bränsleresterna blev ju minst sagt otydligt beskrivna av mig, jag menar att bränsleresterna från gasol är osynliga och farliga om de samlas på fel ställe.

Det var som sagt ett försök att se problemen från ett annat perspektiv, men på liknade vis som Sando beskrev fördelen med gasol.

Mackey

PS
Det finns ingen anledning att vara rädd för gasol, men man ska vara försiktig. Det används enorma mängder gasol i världen och antalet olyckor är klart begränsat. Det viktiga är att man ser till installationen är korrekt gjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frugan köpte en pertabel gasolgrill i vintras som ska användas i båten och på övrig semester... har tröttnat på engångsgrillar och det tidigare kolgrillen fungerade som den skulle men det tog mycket utrymme med kolen som ska användas...

En eller två extraflaskor gasol tar inte lika mycket utrymme....

Nu var valet lätt mellan kol/gasol när frugan jobbar på AGA.. ;-) Men jag hade nog valt en gasol ändå... trivs väldigt bra med den stora som står på altanen...

Och snacket om att man kan ta en öl medans man väntar på kolen är skitsnack... ta en innan du tänder gasolen så är det kirrat :-) sedan vet jag att jag har hunnit med en mellan tändning och dags att grilla... det tar ju 2-3 min innan man ska lägga på köttet... he he

Någon smakskillnad har inte jag märkt... men jag är lekman på det och vill ha det smidiga.. för det är inte alltid man har 30 min att vänta på kolen när man har småbarn som ska ha mat NU !!!

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du påstår att när man med hjälp av tändvätska tänder en kolgrill så bidrar man inte med CO-2? har jag svårt att tro på...väljer kolgrill p.g.a. mysfaktorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte påstått något om tändvätska...
Beroende på vilken tändmetod man använder bidrar man mer eller mindre till att frigöra CO2 till atmosfären.

Mysfaktorn är helt klart viktigast!

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses.

Allt från förbud till växthuseffekten är vad ni åstadkommer.

TS bad uttryckligen om att få slippa sådant.

 

Är förespråkare av kolgrill. Smakar bättre (egen synpunkt) Oftast enklare att få tag på mer kol och tändvätska än en ny gasoltub.  Glömde du gamla tuben i båten och ska ut en fredag kväll är det enklare och köpa med sig en ny kolsäck och lite tänvätska än att investera i en ny gasoltub.

Även mindre engångsgrillar är ok för enklare tillagning typ lunch ute på någon ö. (skräpet tar man givetvis med sig) Några engångsgrillar är alltid bra och ha med i båten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det blir regn kan man alltid ta in gasolgrillen i båten, skulle därimot aldrig ta in kolgrillen.
inte kul att städa efter en kolgrill som stått kvar på däck efter ett spöregn.
att hugga sin egen ved, får mig o tänka på en liten mysig brasa, och inte i grillen då.
Oftast när jag är ute är det eldningsförbud.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish skrev:
Jösses.
Allt från förbud till växthuseffekten är vad ni åstadkommer.
TS bad uttryckligen om att få slippa sådant.
Är förespråkare av kolgrill. Smakar bättre (egen synpunkt) Oftast enklare att få tag på mer kol och tändvätska än en ny gasoltub...

Oavsett att jag inte kan se att något skrivits om växthuseffekten eller förbud eller att TS avböjt viss info håller jag med crabfish i det han skriver om kolgrill.

Vi har en cylindergrill för 250:- kr. Finessen är att man stänger igen grillen genom att vika ihop de två cylindrarna mot varandra. Den kan användas öppen eller med lock och grillytan kan lätt göras hel eller halv vilket är praktiskt om man inte alltid grillar lika mycket mat till lika många personer (vid hel grill finns inget lock).

Mackey

PS
Jo, tips om att det ofta inte är ok att elda i båtar i gästhamn (jag skulle inte göra det någonsin) och att det också ofta är eldningsförbud i skärgården har kommit med i tråden, men det är väl bra tips tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tips om att det ofta inte är ok att elda i båtar i gästhamn (jag skulle inte göra det någonsin) och att det också ofta är eldningsförbud i skärgården har kommit med i tråden, men det är väl bra tips tycker jag.

På vilket sätt skiljer sig en gasolgrill mot ett vanligt gasolkök eller spritkök i avseendet om förbudet mot att elda i båten i gästhamnarna? Hur lagar man då sin mat i båten när man ligger i en dylik gästhamn? surprise

Och hur skiljer gasolgrillen sig mot att använda kolgrill där det är eldningsförbud i Skärgården...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På något sätt känns det säkrar med gasolgrill just för brandrisken kontra kolgrill! Alla har säkert tuttatpå med massor av tändvätska och sett hur de blir ...:-) Och blåser det lite så brukar en del glöd fara iväg ! ( om vi nu ska tänka på säkerheten fullt ut )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett frågetecken efter så det var inte en tyken fråga från min sida utan bara en fråga, alltså hur stor är miljöpåverkan av en halv deciliter tändvätska jämfört med den gasol man förbrukar under en grillning? nu tror ju i och för sig inte jag på växthuseffekten av CO-2, men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En halv deciliter?? Uj, jag får aldrig en flaska att räcka till mer än 4 tändningar laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som är oroliga för växhuseffekten bör äta sina grönsaker råa. Kött bidrager till ökade växhusgaser och all form av grillning medför gaser som finns risk att de förstör vår miljö.

Ingenstans i inlägget står det STOCKHOLMs skärgård utan just för och nackdelar med kol respektive gasol. Ok skärgård finns det på fler platser.

På västkusten med sina klippor och berg är det aldrig eldningsförbud så där kan man leva som fri människa och grilla.

Risken med flygande glöd borde inte vara så allvarligt om man ser till hur det ser ut på kvällarna på landets campingplatser där grillarna av kolmodell flitigt används.

Håller på kolgrill.

Men de som envisas med att grilla i båten och när de ligger i gästhamnar borde kika på elgrillar.

Här finns lite bilder som exempel på elgrill (även om TS nu ville diskutera kol resp gasol)

http://www.google.se/search?q=elgrill&hl=sv&biw=1920&bih=1075&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=0O9cT8-yMbLS4QTJ8ZiWDw&sqi=2&ved=0CJIBELAE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...