Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
zumpen

Alternativ till Biltemas portabla gasolkök

Rekommendera Poster

Patronerna till Julas kök var ju vansinnigt billiga!! yes Det ser dessutom ut som att de är av samma typ som till Biltemas kök så har man redan ett sådant så sparar man rejät med pengar på att handla gas på JULA istället.



Senast ändrad av Flintstone | 10 mars 2012 | 12:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Egentligen spelar det inte så stor roll om effekten är angiven till 2,2 eller 2,9 KW. Effektmåttet är egentligen ett mått på effektförbrukningen, och den mäts på denna typ av gaskök bara på bränsleförbrukningen. Man får ungefär lika mycket mat lagad på en gaspatron, det är bara en fråga om relativt marginell skillnad i tid att koka en liter vatten t.ex.

Vad som däremot är viktigt är att kolla att både kök och gaspatron är certifierade mot gällande CE-normer. Detta skall tydligt framgå på förpackning och brukanvisning, CE-certifieringsnumret skall finnas på både produkt och i brukanvisning och innebär att produkten testats på oberoende institut. Annars är produkten olaglig, potentiellt farlig och inget jag skulle ta med i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vansinnigt billiga vet jag inte om jag kan hålla med om..

Biltema tar 79,90 för 4st.. Jula 19kr / styck.. Watski tar 29 har jag för mig för Primus variant.. (Biltema och Primus är identiska).. Så visst är dom billiga jämfört med primus, men det skiljer ju måttligt mot biltema..

Har ett en-lågigt kök från Biltema samt en grill från Primus i båten som går på såna tuber. Praktiskt att kunna koka i land eller uppe och slippa stå nere vid pentryt hela tiden.. Grillen håller sig så sval att man utan problem kan grilla ombord om man ligger för ankare i nån vik..

Nu kan vi spara 97,5 öre per patron iaf ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Produkter måste vara CE märkt för handel inom EU . Att sen påstå att produkten är testad bara för att den är ce märkt stämmer inte ! Man ce märker i form av egenkontroll och försäkrar där med att produkten följer dom regler som finns . Nu ska inte tråden växa till ett ce märke diskution ! :-) ( fast jag gjorde misstaget själv )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primusgrillen är jag nyfiken på ....kan du tipsa mig var kan läsa om den? Kolgrillen ibåten jag har är inte alltid till sin fördel när det är lite bråttom :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke,

Jo, dessa produkter måste tredjepartscertifieras av ackrediterat testinstitut med utförliga tester och verifiering av konstruktionsritningar. För fullt cert krävs även fabriksbesök av ackrediterat institut. Denna diskussion är lite OT - håller med, men poängen är att varna för skit och olagliga produkter som med jämna mellanrum kommer ut på marknaden (allmänt menat - har inte kollat biltemas eller julas produkter). Konstruktion av gaskök är inte så svårt, men att uppräthålla jämn kvalitet och toleranser kan vara svårare särskilt när priset är helt avgörande. Ett annat problem är för hög kolmonoxidavgång. Har sett mycket skit genom åren. Hälsar en f.d. chef för ett gaskökstillverkande företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primus Vidar BBQ

http://www.primus.se/templates/pages/product.aspx?ItemId=87684

Smidig och snabb.. Dock en hel del diskjobb..

Har tidigare kört med engångsgrillar, COBB, biltemas billiga rostfria och så nu den här.. Kostade 899kr listpris hos lokala watskibutiken.. (det var inget nettopris - fick ytterligare avtalad rabatt på fakturan).. Då ingick en mjuk bärväska (i Juni 2011).. Använde den otroligt mycket förra sommaren. Nästan varje middag blev grillning och vissa luncher.. Går inte så många gasoltuber heller - gjorde kanske av med 7-8st.. (160kr får ses som ringa kostnad när vi pratar båtliv).

Den här grillen kräver mer underhåll än engångsgrillar eller en vanlig kolgrill, men det blir inget avfall eller kolrester som kluddar.. Den är dock inte svårare att rengöra än COBB:en och går mycket snabbare.. Lite vindkänslig.. Går att få grillyta.. Smakar inte lika mycket grill som en rejjält tändvätskedränkt kol-bädd ;) Lätt att reglera temperatur..

Finns många tankar kring grill-träsket men det här är en hygglig kompromiss tycker vi..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade helt att Biltemas pris var för fyra flaskor...sorry för det...blush Dock är det ju småpengar ändå så det gjorde kanske inte så mycket. För mig, som bor på fel sida Stockholm så är Biltema alltid ett problem på grund av avståndet så hittar jag motsvarande produkt på JULA blir jag glad!

Så JULAS/Biltemas flaskor passar Vidar? Man måste alltså inte köpa Primus Cassette gas? Nu är den inte speciellt mycket dyrare men den finns inte på JULA! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va som fan.... Man lärsig något var dag ! Och tack för de :-) Är själv i el och vvs och där är bara kraven utöver ce där landsspecifika krav kräver mer än Ce normer , ex Sitac ,Semko osv ..fan ,vi skulle ju inte in på detta spår :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Jag skaffade ett normalt primus två-lågigt kök till vår båt i våras som dock aldrig installerades. Jag har läst massor om det här med fasta gasolinstallationer och känt att det varit nästan lite övermäktigt. Speciellt är det problem med plats för gasolflaskan då det inte finns något bra utrymme som kan ventileras ut ovanför vattenlinjen. 

På grund av detta har jag spanat mer och mer på Biltemas (eller JULAS) en-lågiga kök som ett smidigare alternativ. Nu när vi blivit upplysta att man kan köra en grill med samma flasktyp så tror jag beslutet är taget; det två-lågiga köket får säljas och en-lågigt samt en grill blir köksutrustning för oss!

En fråga: kan man ta loss gasolflaskan från köket/grillen även om den inte är slut?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionsboken SKALL man ta bort gaspatronen när inte köket används. Vilket är mycket possitivt att man kan göra tycker jag :) har inget själv men kommer inhandla ett nästa helg på biltema. Tycker det är snyggare och lite mer effekt blir ju möjligt lite snabbare uppvärmning med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flaskan kopplas på bara när den används , mao urkopplad alltid i standbye läget! Ser ut ungefär som en spayflaska utan munstycket, så svar ja ..den ligger löst och skramlar och är ej inkopplad när gasplattan är avstängd ! - En smart och säker lösning tycker jag !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon zumpen och Jocke! Det var verkligen bra då det löser hela problematiken med att förvara gasolbehållare i ventilerat utrymme. Några sådana tuber går ju att göra en elegant förvaring för som ventileras ovanför vattenlinjen utan problem!

Nu är jag än mer övertygad! yes

EDIT:

La till Jocke i mitt tack då jag missade hans inlägg.



Senast ändrad av Flintstone | 10 mars 2012 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att biltema hade en modell med dubbla brännare också.. Dock tycks den har försvunnit ur sortimentet nu.

Förra säsongen så använde vi grillen mest.. Sen var det nog dött lopp mellan det tre-lågiga gasolköket vi har nere i båten och biltema-plattan (1 lågiga) som flitigt användes för tex ägg-kokning till frukost, koka potatis osv... Både i båten och i land..

Det är hur som helst bra drag i det lilla köket.. Kokar upp snabbare än vår gamla fasta 2 lågor ugn spis vi hade i segelbåten.. Inbyggd tändfunktion gör inte saken sämre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade vidare lite och såg då att JULAs kök är tydligt CE-märkt med nummer och allt på framsidan! yes

EDIT:

Jag gick verkligen igång på det här nu! cool Jag skulle tro att JULA och Biltemas kök är kopior på den här: http://www.outnet.se/primus/stena.php?group=prod_prod_grp-s1/551

Så om man känner oro för kvalitén på JULAs och Biltemas produkter så kan man lägga ett par tre hundra extra för sinnesfriden skull. Personligen skulle jag gärna köpa någon av kopiorna men sambon tyckte Primus var snyggast så det blir nog den till slut...cheeky



Senast ändrad av Flintstone | 10 mars 2012 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas variant har CE dokument under dokument, där du även hittar instruktionsboken. Hihi smaken är olika och tur är väl det ;) tror jag slår till på TVÅ stycken från Biltema och ett fyrpack patroner istället. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så hade jag nog också gjort ifall det var jag som bestämde...cheeky men lite får man offra för husfridens skull. Dessutom gäller det att vara lite taktisk när man är sugen på att uppgradera till fyrportsförgasare till V6:an...wink Givande och tagande helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Biltemas bara för dom 199:- gör att jag köper ny omden börjar se lite sunken ut :-) Primusen vinner på stilpoäng , helt klart !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att notera att Biltemas är för gasol, och Julas är för Butan.

Man skall aldrig använda butan i ett Gasolkök, men gasol i ett Butankök går bra.

Butan har ett högre energivärde och blir varmare än Gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra information Alfa-Freja! yes Det hade i alla fall inte jag noterat.

Det gör ju JULAs variant lite extra attraktiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol är ett samlingsnamn för i huvudsak butan, propan och isobutan samt blandningar av dessa. Energivärdena skiljer sig marginellt, det som skiljer sig är under vilket tryck de övergår till vätskeform och därmed kan fyllas på flaska. Propan kräver högst tryck och därmed tjocka flaskor typ P11 o likn. Butan - mycket lägre tryck - kan därför fyllas (och säljas) i engångspatroner med tunna väggar som absolut inte får återfyllas. Omvänt orkar inte butan förånga (komma ut ur tuben) vid köldgrader. De brännare som diskuteras här funkar teoretiskt på alla blandningar, men för kök som drivs med engångspatroner är propaninnehållet max 30%, annars håller inte tuben. Det enda ni behöver hålla reda på är dock att skiten är ce-certifierad. Blev ett onödigt långt och nördigt inlägg som egentligen bara vill säga att man skiljer inte på gasol och butan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om ni redan tänkt på det, men här är en tanke från mig.

Vart tar gasen vägen om det blir en läcka och köket/grillen finns ombord i båten. Den är tyngre än luft och söker sig till lägsta punkten (kölsvinet), där minsta lilla gnista kan antända den. Det är därför en gasoltub i ett fast system skall förvaras i en gastät box med avrinning ovan vattenlinjen, tänk på att ha dessa gasbehållare i ett utrymme där gasen inte kan hamna i båten om en läcka råkar uppstå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol är ett väldebatterat ämne här på MG så har man bara läst lite av allt som skrivits så är man väl medveten om dess risker och egenskaper.

Det är ju lite upp till var och en att avgöra ifall riskerna är större med ett fast installerat gaskök eller ett portabelt. Jag har i alla fall min uppfattning helt klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...