Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
landcruiser

Limma lackad teak mot lackad teak

Rekommendera Poster

Spontant skulle jag inte limma lackat mot lackat, vad det än är för material. Limmar man något som är lackat eller målat är har fogen inte bättre häftkraft än vad lacken eller färgen har vilket oftast inte är så jättebra. Lack och färg är inte utvecklat att vara annat än täckning av en yta så vidhäftningen är inte på långa vägar så god som ett bra lim.

Tänk dig lacken eller färgen som en tejpbit. Om du limmar på tejpen så är det ju bara tejpens lim som håller ihop fogen...

Bättre då att slipa bort lacken där fogen ska vara och sedan limma med riktigt lim. När jag byggde träbåt på 80-talet så använde vi ett fantastisk lim som hette Cascofen. Luktade fantastisk, fyllde ut fogar och satt stenhårt! Tyvärr är det förbjudet nu, var tydligen cancerframkallande (surprise), så nu tror jag att bäst är epoxi eller ett vattenfast PU-lim. Dock finns det andra här som har bättre koll på vad det finns för bra trälim nuförtiden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone har helt rätt i sina spontana tankar, skall du limma lackat mot lackat så spelar det ingen roöö om det är furu eller teak du limmar, men lackat mot lackat skulle jag definitivt avråda ifrån om du skall ha en stark fog, slipa bort lacen på ytorna som skall limmas och använd polyuretanlim så har du en limning som håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone har helt rätt i sina spontana tankar, skall du limma lackat mot lackat så spelar det ingen roll om det är furu eller teak du limmar, men lackat mot lackat skulle jag definitivt avråda ifrån om du skall ha en stark fog, slipa bort lacen på ytorna som skall limmas och använd polyuretanlim så har du en limning som håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vad delarna är så kan man förstärka fogen med plugg som borras in till hälften på var sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara så att jag vet vad jag snackar om...PU=polyuretanlim, eller hur?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt som peudonym skriver, speciellt om du skall limma två vertikala ytor som kommer att belastas vertikalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt som peudonym skriver, speciellt om du skall limma två vertikala ytor som kommer att belastas vertikalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

det beror nog på vad det är för nått du ska limma.

kryddhyllan behöver kanske bara lite sika medans instegslisten nått värre?

kollade på din hemsida. grymt jobb du gjort, hatten av.

 

ps. jag har åxå trist teak i min maxi. hur gjorde du med din? bets och fernissa?

 

mvh jonten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag minns 2 komponet limmet Cascofen, bästa trälimmet någonsin, men finns tyvärr inte längre. Jag använder polyuretanlimmet, (Casco med gröna korken) det som kladdar, gäser och bubblar, detta limmet limmar bättre om ytorna fuktas, men jag är ändå inte riktigt nöjd med detta.

Dels kladdar det om man tar för mycket, eller fäster för dåligt om man tar för lite och det är inte alltid det fungerar bekymmersfritt, men jag vet inget lim som är bättre i fuktig miljö utsatt läge.

Är det någon som har god erfarenhet av något annat lim som klarar blöt miljö.?

Har provat en del vanliga trälim för utemiljö, vinterlim mm men de är bara halvbra, duger på huset men inte i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PL400 är riktigt bra även på våta ytor...men det är inte vackert...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När hållfastheten är viktig brukar jag använda lamineringsepoxi. Det är mycket viktigt att anliggningsytorna avfettas ordentligt, gärna med aceton. De bör vara grovslipade, inte hyvlade. Sedan placeras lite epoxi på varje yta och särskilt på ändträ är det bra att värma lite med värmepistol. Man ser hur det bubblar av luft som utvidgas och tränger ut. När materialet sedan kallnar sugs epoxin ner i håligheterna i träet. Därefter anbringar man epoxi, förtjockad med cellullosafiber ungefär till honungskonsitens (forfarande halvflytande honung, inte hårdkristalliserad), och pressar ihop fogen, dock inte för hårt. Det skall finnas kvar ett tunt skikt av epoxi mellan anliggningsytorna. 

Har kollat flera gånger, just på teak. Fogen blir starkare än omgivande trä. och tål hur mycket fukt som helst.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är trärent dvs slipa bort lacken sedan limma.

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Cascofenen man köpte som privatpersoner var ett skitlim på många sätt. Både hållfastmässigt och användarmässigt. Jag har själv gjort av med åtskilliga burkar. Vi skall inte alls sörja för att det är borta. smiley

Idag är det epoxy med fyllnadsmedel eller PU-lim som gäller för min del. Fast jag limmar inte så mycket trä nu som då crying

Naturligtvis skall man limma ren trä mot rent trä och inte lack mot lack . men det har ju framgått med all önskvärd tydlighet. wink

 



Senast ändrad av toaen | 12 april 2012 | 20:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det var för Cascofen du fick tag i toaen, eller när detta var, men det Cascofen jag använde var det bästa trälim jag någonsin använt! Båten som byggdes av det för 25 år sedan håller än och ska snart ställas ut på museum...så något skitlim var det icke! cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall har du fått tag på det limmet som båtbyggra anv-nde med pulver som härdare. Det limmet vi vanliga dödliga köpte, med brun bas och flytand härdare, som blev grönt när man blandade det och rött när det härdade, var ett riktigt skitlim.

Det har ju visat sig på sikt. Men det var det bästa limmet som fanns då. Jag trälimmade mycket med Cascofen mellan början/mitten av 1960-talet till nån gång in på 1980-talet

Men du hade väl nåt annat som höll ihop båten - inte bara lim?

Första båten som jag byggde vintern 1966-67 av plyfa efter en ritning av Per Brohäll var av plywood. Limmad med Cascofen och skruvad med mässinskruv. Vanlig spårskruvmejsel som ofta fick lite Cacogen på handtaget. Jag har aldrig kunnat jobba med hanskar, inte ens under alla de åren jag jobbade som linjemontör på ett elverk. Det fick va fruktansvärt kallt för att jag skulle ta hanskar på mig. Eller väldigt kladdiga kreosotstolpar.wink

Sen har jag byggt några master och bomar. Det var väl där man började märka att cacofenen inte var så bra som man trodde från början. Men det tog en 10 -15 år  innan man mäkrte att limmet var ett riktigt skitlim. Hade byggt en mast där bygget egentligen gick snett från början. När jag skulle reparera skadan hade jag lite för brått och hade i en aning för mycket härdare.

Det tog en 10-15 år innan masten sprack i en kulig. Har sedan hört av båtvyggare att den Cacofenen vi amatörer kunde köpa på järnaffären inte var speciellt bra.

Dessutom var det begränsad hållbarhet på oöppnad förpackningar. Har hänt vi några tillfällen att nyköpta burkar som jag öppnat varit sega som knäck. Visseligen fick man en ny burk när man klagade - men det kunde ju ta en vecka innan dom fick hem nya.

Cascofenen var ett skitlim - så får ni säga vad ni vill.

 



Senast ändrad av toaen | 12 april 2012 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det med pulverhärdare och det köpte vi på den lokala bygghandlarn. OK, det var deras proffsbutik men det var inga som helst problem att handla där som privatperson.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en helt annan sak. Jag visste inte ens att det fanns pulvarhärdare förrän nång gå 1990-talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...