Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
landcruiser

Skrovgenomföringar

Rekommendera Poster

Hej!
Jag skall nu byta ut mina skrovgenomföringar.
Något jag skall tänka på?
Jag har ett par försänkta genomföringar, skall jag montera nya försänkta eller sätta igång att plasta och ersätta dom med kullrigga genomföringar?
Skall man mätta gängorna med epoxy eller bara använda sikaflex?
Kanske finns det någon som hittat någon bra instruktion på nätet, som man kan använda sig av?
Mvh Jonas
www.allegro27.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte mätta gängorna med epoxi men gärna hålkanterna. Använder du epoxi när du monterar genomföringarna så kommer du antaglien aldrig få loss dem. SIKA räcker fint som tätning. Efter några år kan man ju ta loss genomföringarna och lägga ny SIKA om man vill känna sig helt säker. Så kommer i alla fall jag göra med den enda genomföring vi har under vattenlinjen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några inlägg som diskuterar detta, sök på skrovgenomföring så hittar du en massa godbitar om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Sökte precis återigen på skrovgenomföring, men hittade inget som berör mina frågor. Vilken diskussion menar du mer exakt?

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis varit och monterat nya genomföringar (kullriga) i samband med byte av toatank mm. När jag rengjorde hålen i- och runtomkring, (efter demontering av dom gamla), såg jag till att det blev så rent att sikaflexen fäster ordentligt. Jag applicerade även tjärepoxy i hålen för att täta mot plastlaminatet. Ska bara vara som skydd mot laminatet. Som en tidigare trådskrivare nämnde så använd det inte som gängtätning, blir väldigt hårt när det härdar.

När epoxyn hade härdat och temperaturen var lämplig, gjorde det vid ca 8-9 plusgrader, monterade jag genomföringarna. På flänsen applicerade jag sikaflexen (Sikaflex 291i). Där la jag på så mycket att det blev nästan som en kälfog, dvs. att sikan hamnade på flänsen och en bit upp på gängorna. Sen tryckte jag upp genomföringen genom hålet och i samband med det så trängde det ut sikaflex mellan skrovet och flänsen. Därmed så vet jag att det var tillräckligt med tätning mellan skrov och fläns. Slätade därefter ut det överflödiga så att det blev en tätning mot kanten på flänsen.

Jag tightade till muttern på insidan bara så att flänsen på utsidan låg kloss emot skrovet. När sikaflexen har härdat ordentligt ska jag dra muttern på insidan och samtidigt lägga lite sikaflex även där. Får bara vara försiktig då man drar muttern så man inte rubbar den härdade tätningen på utsidan.

Sen kommer monteringen av kulventilerna och nipplarna som ska ansluta mot toaslangarna. Dit hän har jag inte kommit än... Jag kommer att lägga ut bilder på detta lite senare i tråden om toatanksbytet.

 /Moltas!

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=422905 .



Senast ändrad av moltas | 04 mars 2012 | 21:15



Senast ändrad av moltas | 04 mars 2012 | 21:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammalt inlägg om genomföringar jag tycker verkar smarta, säkert lite dyrare och har du redan genomföringar är det ju inte riktigt den info du söker. Får väl kalla det ett tips i alla vänlighet :)

Har bara läst lite på en sida om dom dyrare genomföringarna men intrycket jag får är att dom har större brottgräns då materialet är kraftigare. Dessutom att belastningen hamnar efter kulventilen istället för innan mot skrovet, vilket verkar klokt. Om jag fattat det rätt eller inte låter jag andra klokare människor fundera på, men ibland kan jag ju faktiskt tänkt rätt  :)

http://www.pbase.com/mainecruising/seacock_primer

http://www.pbase.com/mainecruising/seacock_failure_testing

 



Senast ändrad av Sueco | 05 mars 2012 | 00:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...