Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Seawing

Måla med VC17

Rekommendera Poster

Hur räknar man ut färgmängd till en segelbåt Kings Cruiser 33 fot om man skall måla med VC 17?

Vilket är bästa sätt att lägga på färgen? Roller, elspruta, planstryk?

Vill minnas att den är flyktig och jag är intresserad av hur man gör för att den inte skall dunsta för mycket under målning.

Alla tips emottages tacksamt.

Mvh  Göran

post-21054-1394236966,0795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla in yachtpaints hemsida där finns allt.

Länk till instruktioner http://www.yachtpaint.com/swe/diy/mediacenter/produktguiden.aspx

Trevlig helg

Elektrikar´ n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar köra med roller, målas med fördel när det är kallt ute så dunstar det inte så mycket. Börja nerifrån och upp(du kommer märka varför). Se till att ha riktigt slät och fin botten innan du målar. (600-papper på hela ger bra resultat).

 

Lycka till!



Senast ändrad av Carlf | 04 mars 2012 | 14:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid använda en 4l plastdunk o skära en så smal skåra att du presis får in den smala målarrullen från handtaget o nedåt motsvarande kapsylsidan. Då när du lägger ned dunken blir denna ett tråg m minimal avdunstning, detta har jag praktiserat ca6-8år även tippsat mina båtgrannar som blivit inponerade hur långt färgen räcker, testa det du också. Gäller dom flesta lättflytiga o dyra färgerna.             Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart med plastdunk! Själv kör jag rollern rätt ner i 2-litersburken, men undviker solsken. Man kan spä ut med VC Thinner men den har de prissatt så högt att man försöker låta bli.

Har använt VC färgerna sedan -86. Då marknadsfördes den som att vägen från Göteborg till Marstrand blev 10% kortare eller något åt det hållet! Så snabb var färgen tack vare sin släta yta och teflonet. 

Edit: Ser att du skrapat rent. Har du tänkt lägga på epoxi? Det brukar ju vara rådet. Då -86 målade vi VC17 direkt på gelcoat (efter att först ha tagit bort 500kg gammal tjockfärg), men båten fick böldpest senare på flera ställen. Epoxi rekommenderas alltså varmt!



Senast ändrad av breckan | 04 mars 2012 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis målat ett antal lager (som blir väldigt tunna men släta) med planstrykare. Köpte en vanlig Stiwex 80x80mm (eller om den var 85x85) på Clas Ohlson med några extra dynor..

Tvättade givetvis dynorna noga med vanlig tvål och vatten innan för att få bort ev. lösa strån.. Sen hade jag färgen i en gammal imsdal flaska och portionerade ut färg på dynan inför varje drag..

Det blir lite tjockare lager precis där man överlappar dragen, men det kan väldigt enkelt jämnas till med en till-filad spackelspade dagen efter målning - då skär man av alla toppar av färgen och får en riktigt slät yta.. Man både stryker ut färgen och sicklar med fördel längs båten så får man en vettig struktur i ytan.

Har tyvärr inga bilder på hur ytan ser ut här men det blev RIKTIGT fint tycker jag.. Tipsade en bekant som gjorde samma manöver - han ringde och tackade varmt för tipset dagen efter ;)

Färgen är VÄLDIGT dryg.. 2x2 liter till vår c:a 10,7 x 3,6 motorbåt.. Och det är många kvadratmeter. Det var tydligen svårt att göra av med 2 liter på en Bavaria 40 (segelbåt) också.. Men 3-4 lager går fort att stryka med planstrykaren och det blir väldigt lite sölande och spill..

 



Senast ändrad av pelle75 | 04 mars 2012 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall definitivt testa med planstrykare i år. Har tidigare kört med både skumroller och mohair rulle. Resultatet är iofs inget att klaga på. Blir slätt och fint men det blir ganska mycket spill med rulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade vår Bavaria 40 med planstrykare som Pelle i år, har tidigare kört med roller. Det blir helt klart mindre söligt och det märks uppenbar skillnad i färgåtgång. Svårt att bedömma om vilket som blir slätast.

Jag :-) var tacksam för Pelles tips att sickla av ojämnheter med slipad spackel. Vattenslipar köl och roder med 1200 papper för extra finnish.

17 dagar till sjösättning :-)

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

Bilderna på din köl som du hade i anod-träsket visar att du nog skulle kunna epoxi-spackla dig till 0,05 knop till... Anoden snor säkert 0,01...

Vi ska ta en bottom-finish-swim med cyklop i sommar... Och så jämför vi toppfart! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde väl lite ångest för att sättta den extra anoden, får kanske dyka och ta bort den inför Bohusracet. Fick dessutom mitt SRS tal höjt med 0.014 i år, så jag får nog polera lite extra på botten.

Dyka och jämföra bottnar kan vi göra i en härlig naturhamn nån gång. Toppfarten är lite svår, har inte kommit upp i mer än 16.7kn hittils :-)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade i förrgår och sjösatte igår (22/3). Fredrik och Pelle, jag känner ju er som kloka föregångare ;-) och testade i år för första gången planstrykare. Vet inte vad jag gjorde för fel, men jäklar vad det droppade och sölade. Olika erfarenheter helt klart! På Hjertmans fanns en hylla med 8 planstrykare och i 4 lådor låg flera hundra rollers... En gammal grånad seglare kom fram till mig och tittade skeptiskt på min söliga planstrykare å sa: Jaså använder du en sådan där? Svar: Ja och det är första och säkert sista gången! :-)  Säkert helt ok, men jag fattade nog inte riktigt hur?

En bra sak är att man kan stryka ut färgen längs med och uppnå den effekt Seawolf (Seawolf) beskriver, men frågan är om man inte lika gärna kan göra det genom att dra över när det torkat med riktigt fint sandpapper.

Mina 10 öre, nu har seglingssäsongen börjat! Imorgon påmastning.



Senast ändrad av breckan | 23 mars 2012 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lars,

Kör du med VC17 i år?

Jag tror att VC17 som är tunn och låttstruken, passar för planstrykare.

Min uppfattning var att arbeta med planstrykare istället för roller med VC17:

Mindre söligt (spill, skvätt och dropp)
Mindre färgåtgång
Bättre yta
- Tar längre tid
- Svårare att få jämn täckning

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik,
Ja. Det enda plusset jag ser i din lista är den räfflade ytan (på sätt Seawolf beskrivit), alltså att ytan blir lite bättre med planstrykare.
Lars (som riggade på igår)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte rolla VC17Extra men tyckte det sölade mer än vad jag fick på båten.. Körde med korthåriga mohair-rullar på lång-skaftroller (runt 50cm skaft)..

Med planstrykare (vanlig enkel billig typ 80x80cm dyna som jag köpte på Clas Ohlson och tvättade med flytande tvål och lät torka bra försst) och en IMSDAL 60cl flaska med medföljande munstycke som jag portionerade ut en sträng på dynan som räckte till 2x50cm strykning så blev det nästan inget spill och en riktigt fin yta.

Sickling på det och vips... Nu går en typ 6500 kg tung motorbåt bättre, snabbare och snålare.

Jag noterar följande i år:

2800 RPM = 21 knop - planar OK (plöjde sjö)
2900 RPM = 23knop - Klar planing  (började sjunka under planingsfart)
3000 RPM = 24,5 knop - OK march (var nog runt 23,5-23,8)
3100 RPM = 26,2 knop - Känns nästan onödigt snabbt nu.. (var nog runt 25)

23-26 knop ger ~2,1 l/Nm. Skiljer inte så mycket vilken fart man kör i.. Förra året drog den 2,3 men det var innan service med mjukvaru-uppgradering och den gjorde sitt till också..

Förra säsongen började vi tappa planing vid 2900.. Nu planar vi ner till 2800 utan problem.. 1 knop högre toppfart, runt 5% lägre förbrukning överlag..  Vi kan således lasta motorn mindre och köra i lägre fart...

En slät botten gör klar skillnad på en motorbåt utan tvekan..



Senast ändrad av pelle75 | 26 april 2012 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar använda skummgummi roller (vissa fabrika löses upp av färgen) och späda färgen med lite t-röd.
Får en liten burk  (0.7l) att räcka till en strykning på en 30' segelbåt

/ Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en ketchupflaska för att förhindra dunstningen. 2,5 liter lefant nautica copper Blev till 3 omgångar på vår snipa 7.3m Roller med långt skaft var väldigt smidigt : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...