Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
simino

Bobåt med småbarn, bu eller bä?

Rekommendera Poster

Ska införskaffa vår första familjebåt och står i valet och kvalet och skulle vilja ha lite synpunkter och erfarenheter. Barnen är 4 och 6 år gamla, alltså tillräckligt stora för att det måste finnas någorlunda gott om plats att sova och någorlunda gott om plats att leka och på sikt ta med någon kompis. Utefter detta resonemang har vi nu börjat kika på båtar som är ca 8 meter. Samtidigt blir då båten tyngre och ger mer jobb och känns plötsligt ganska stora och otympliga för en snabb badtur. Frågan är alltså om detta med bobåt är onödigt, att det är bättre att bo på andra sätt än i båten? Vi vuxna tycker att det skulle vara väldigt mysigt att bo tillsammans på båten men frågan är hur ofta det blir av och om det är motiverat? Motiverar en veckas båtsemester att man alltid har en så pass stor båt? Men man kanske å andra sidan inte tycker det är så mysigt att åka ut med en mindre båt som inte har ytor och bekväma resurser om vädret är lite sämre?

Hur skulle ni resonera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är första båten förstår jag absolut tvekasamheten i valet mellan bobåt och en mindre balja för att snabbt och inte minst smidigt kunna ta en impulstur till badviken.

Jag tillhör de som hade priviligiet att mer el mindre växa upp på sjön. Använde lillbåten vid sommarstugan från c:a 6-årsåldern och tillbringade säkert lika många nätter i tält på en närbelägen ö som i stugan från det man kanske var 8 år. Hela tiden, fast man var en tvärhand hög, önskade man att pappa skulle köpa övernattningsbåt. Vet inte hur många nätter jag tillbringat under ett provisoriskt hamnkapell med Kalle Anka i ena handen och en ficklampa i den andra. Med det i åtanke tror jag att barnen uppskattar äventyret att sova i båt MINST lika mycket som ni vuxna uppskattar myset. En större båt behöver dessutom inte nödvändigtvis innebära att det blir så mkt mer komplicerat att ta sig den korta sjömilen till favvoviken för ett par timmar. Allt finns ju redan packat sas, handdukar, strandstolar, kaffe, saft mm har ju sin givna plats i en bobåt. Om det sen tar 15 el 30 min från det du kastar loss tills dess att ni kommer fram spelar ju mindre roll i fint väder. Regn o rusk så stannar ni dessutom hemma med en mindre öppen styrpulpetare eller trång HT.

Jobbmässigt så innebär det ju mer jobb med 8 m inombordsbåt jfrt med en 5-meters öppen dito men... inte SÅ mycket. 2 helger på hösten och 2 på våren kanske dubblar arbetsinsatsen med en större båt jfrt m en mindre men VILKA veckoslut.. En större båt innebär större möjligheter att anpassa efter eget tycke. Snart sitter du o längtar efter våren redan tidig höst (som ändå i mitt tycke är den bästa årstiden för båtlivet i sig. -undantaget sol o bad då förstås som är skönast i gassande sol) för att få skissa, testa och förbättra din båt.

Välj bara inte så stort (eller dyrt) att du känner ett tvång att använda den, då kan det lätt bli påfrestningar inom familjen. Men en större båt kan du använda mer oberoende av väder och vind, det kommer man inte ifrån. Tänker du dessutom längre fram i tiden så kommer säkert ungarna att hellre följa med på turerna även om de fyllt 14-15 år om det vankas grill, fiske och övernattning än om de måste ge upp World of Warcraft med polarna till förmån för en timmes bad...

Om en veckas båtsemester motiverar en större båt kan bara ni själva svara på i ert fall, men min åsikt är klar: Vilken dag som helst på sjön är bättre än en dag iland. Hotell-, tält- eller husvagnssemester inkluderat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt mysko... bara hos mig? Jag vet att du skrev ett svar eftersom jag lästte det. Skulle sedan sätta på kaffebryggarn och svara på detta men nu är inlägget borta. Bara hos mig? Ser att tråden har ett svar (vilket torde vara mitt ursprungliga svar) men senaste inlägget kommer enl innehållssidan från dig.. Jajja, skriv om ifall du har lust så ska jag kommentera det om du vill. Vet att det väl handlade om barn förr o nu s.a.s, med moderna preferenser osv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill leva båtliv med dina ungar köp bobåt nu. Mitt råd är att köpa en gammal akterruffare, Albin 25, Nimbus  26 Myra 23/25 Saga 27 m,fl. Mycket båt för pengarna och att  ungarna får egen hytt är super för både dem och mor och far. Där kan de leka ha sina saker och sova i sitt eget krypin. Snart kommer det att gasta och ta hand om byssan.   Och ni kommer att ha jätte kul tillsammans, även om det bara är en vecka så kan ni prata om och planera båt hela året.

Men vill du ha en båt för snabbaturer soliga dagar, Ja då är det ngt. annat du ska köpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper alltid för liten båt, det kan nog de flesta hålla med om. Håller definitivt med de som argumenterar för att köpa en bobar båt, även om ni kanske framförallt kommer bo i den någon eller några veckor på sommaren.

En 8-metersbåt blir inte för otymlig för en dagstur. Däremot är det såklart mer jobb med underhåll, eftersom en större båt har flera saker som behöver underhållas/bytas ut (vattensystem, kylskåp, elektronik, ankarspel osv) och sen är ju ytorna större att hålla efter vid vårrustningen. Lösningen på det är att inte köpa ett renoveringsobjekt, utan tvärtom betala lite mer för att få en båt i det skick du vill ha från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, det blev dubbelt inlägg och så då rök båda när jag försökte ta bort det ena. :-(

Det jag skrev var ungefär att vi spanar på en Oxelö 30, så nånstans runt 200 000 hade vi tänkt oss. Det hade varit enkalre att börja med något mindre men det känns fel att köpa något som egentligen inte uppfyller det man vill göra.

Sen skrev jag en harrang om att båtliv och famijeliv känns mer komplicerat idag än vad det var förr. Det är mycket som konkurrerar om tid och engagemang. 

Tillägg: det jag menar med att det har förändras är tex att folk tycks ha köpt halvfabrikat och byggt båtar själva förr (!). Vem känner någon heltidsarbetande familjemänniska som skulle ha tid med det idag? Många av 40-talisterna tycks ha lagt ner mängder med jobb och energi på sina båtar vilket får mig att misstänka att båten varit deras huvudsakliga livsstil. Det känns svårt att få ihop det med ett modernt familjeliv.

 



Senast ändrad av simino | 04 mars 2012 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns familjer som tältar ..... Jag tror att det är bra att hitta en lägsta nivå i storlek ,och börja där ! Vi började i 21' dc med våra ungar och är nu uppe i 30' för att kunna vara ute längre än bara en helg mitt i sommarvärmen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marrexxx, jag försöker förhålla mig lite realistisk och ställa olika argument mot varandra. :) Jag vill såklart ha en bobåt. Men jag vill samtidigt inte bara ramla på och skaffa på mig ytterligare en omfattande ägodel på kul.  Just när man har småbarn så har man inte tidsmarginalerna på sin sida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då kommer jag ihåg litegranna av vad du skrev :)

Just det där med att aktiviteterna har förändrats med tiden är ju helt sant. Kanske inte helt relevant än när barnen är 4-6 år gamla, men säkerligen om kanske 4 år när den äldsta närmar sig 10-årsåldern och ställer moderna krav på toaletter, datorer, TV-spel osv. Dock är det ju även så att man kan ta med många av dagens aktiviteter dit man går om man så säger: I en bobåt kan du ju ha en laptop med mob.bredband, en liten TV, tillräckligt god belysning för gonattläsandet osv. En ok toalett är ju heller ingen utopi i en 8-meters båt. Allt detta går ju mer el mindre bort i en mindre, öppen eller hardtop-båt. Istället kommer man ju hem varje kväll.

Du har dock iallafall några år på dig innan du behöver tänka på den biten, det var bara en reflektion från min sida. En TV är hursomhelst inga fel i en bobåt som innehåller småbarn.

Någon ovan föreslog alternativ i stil m Nimbus 26/Albin 25. Det tycker jag (utan att själv ha ägt någon av dem) är en alldeles ypperlig typ av båt att börja med när man är 4 i familjen. Eget myskrypin f ungarna och skapligt med plats att sitta ner o slappa o slöa för den vuxna halvan av familjen när ungarna tuppat av, utan att riskera att väcka dem bara för att man flyttar sig från soffan till toaletten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har även backpackat i Asien i flera år när våra barnen va från 3år tills dom blev 15/16 och gymnasiet hindra för ledighet . Man tror att allt måste vara i villanivå även på sjön ! Börja enkelt och väx i rollen ! De går att kissa å bajsa i en vanlig hink , om man vill :-)

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 04 mars 2012 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag tänker nog snarare tvärtom, antingen ska det vara bekvämt, eller ska det vara en enklare dagsbåt.  En obekväm liten bobåt där tex de vuxna måste sova ute under kapellet tror jag inte riktigt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om ni har någon båterfarenhet alls eller om ni är helt gröna på området, men jag utgår ifrån det sistnämnda. Personligen har jag inga barn men jag har sett en familj på nära håll som, enligt mig, skaffade fel båt vid fel tillfälle vilket har resluterat i mycket gråt och tandagnisslan. Med dessa förutsättningar vill jag delge mina tankar i ärendet:

1. Tänk på att båten ni köper nu inte måste vara drömbåten som ni ska behålla tills pensionen. Det går utmärkt att köpa en lite mindre båt nu och känna efter hur ni trivs med båtlivet och lära er grunderna. Sen kan ni byta upp er till nästa sommar om det känns motiverat. Om man inte köper en helt ny båt med den värdeminskning det innebär så behöver man inte förlora något på affärerna.

2. Köp en båt som inte kräver renovering som förstabåt! Se till att båten är i bra skick och någorlunda har den utrustning ni önskar. Det är lätt att entusiasmen tyngs ned av renoveringsjobb och man hamnar i ett oöverskådligt projekt (har ni sett Arga snickaren någon gång? Det kan hända även med båtar). Detta gäller speciellt när man har barn i åldrarna som kräver mycket uppmärksamhet.

3. Undvik båt med rak axel om ni helt saknar båterfarenhet. Familjen jag nämnde ovan köpte en Albin 25 och det har tagit flera somrar och först nu till kommande säsong börjar skepparen känna sig helt trygg med att han kan hantera båten även i knepigare situationer.

4. Involvera hela familjen i båtens skötsel och framförande. Det är viktigt att alla tycker att det är kul så att det inte innebär något tvång för någon att vår/höstrusta eller att åka ut på sjön.

5. Försök få tag i en båtplats nära bostaden. Visst, många vill ha plats långt ut så att man slipper transportsträckorna för att komma ut till den riktiga Skärgården men då går man miste om de där spontana Åh, det är jättefint väder ikväll...ska vi ta en sväng med båten i solnedgången-tillfällena. Har man båten nära kan man kajka runt och lära känna hemmavattnen i lugn och ro samtidigt som man blir mer och mer sjövan. Samma gäller uppläggningsplats om man inte kan ha båten hemma. Bättre att ha den nära än långt bort när det kommer till vår/höstrustning.

6. Skaffa någon slags nautisk kompetens. En förarbeviskurs är ganska snabbt avklarad men det ger väldigt mycket!

7. Ställ frågor på forum! wink

Egentligen tycker jag att nr 1 ovan är det viktigaste rådet. Jag tror att många förstabåtsspekulanter sätter sig ned och listar upp allt en båt ska ha och sedan köper en alldeles för stor och dyr båt. Det ska vara breda fullängdskojer, ståhöjd i ruffen, välutrustat kök, toalett, värmesystem, dusch etc etc. Då begränsar man sig till båtar som är rejält stora och det kan vara lite skrämmande att hantera så stora fartyg om man inte är båtvan. Risken finns att man drar sig för att ge sig ut med båten om inte förutsättningarna är perfekta och blåser det sedan upp när man är ute kan det bli riktigt obehagligt. Man måste tänka till vilka situationer man KAN hamna i med sin båt och känna att man kommer kunna klara ut dem ALLA gånger...det räcker med att man misslyckas en gång...

Jag vill inte måla fan på väggen men jag tycker att det är viktigt att man som förstabåtsköpare är medveten saker man kan råka ut för så att man inte överväldigas och tappar sugen när båten väl är köpt.

Lång harrang, ber om ursäkt för det, men jag önskar er verkligen lycka till! Båtlivet är underbart trots vissa infekterade trådar här på MG...wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra argument och synpunkter!

Risken finns att man drar sig för att ge sig ut med båten om inte förutsättningarna är perfekta och blåser det sedan upp när man är ute kan det bli riktigt obehagligt. Man måste tänka till vilka situationer man KAN hamna i med sin båt och känna att man kommer kunna klara ut dem ALLA gånger...det räcker med att man misslyckas en gång...

Det här är ett väldigt starkt argument. Vi har tidigare inte haft någon bobåt utan är uppväxta med ekor med utombordare vid sommarstugan, typ, och då drar man ju inte ut på veckolånga semestrar direkt.Nånstans läste jag å andra sidan det motsatta argumentet att det inte är vettigt att köpa på sig en båt som man inte riktigt tror på ens när man köper den.Vad anser du om den synpunkten?

Frågan är vad som är en lagom förstabåt just för att fixa detta med manövreringen. En båt som en Monark 670, räknas det fortfarande till en stor båt??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, låter grymt att du ska köpa familjebåt!

 

Det är som du säger att är det kasst väder vill man ha lite större yta att leva på. Kan rekomendera dig Joda 24 eller nästan ännu mera Nidelv 24. I en Nidelv 24 får ni plats fyra personer utan problem sovmässigt. Man kan fälla upp ryggstöden i ruffen så man får två hängkojer där barnen kan sova. Dessa båtar är även ganska prisvärda om du jämför med Nimbus, Monark, Skärleja etc.

Själv har jag en Pater-Noster snipa på 20 fot. Kommer bli lite liten när vi får barn och då blir det troligtvis Joda eller Nidelv!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på Blocket o titta på alla båtar i den prisklassen ni tänkt, ta en så stor som möjligt.

Den kommer klara sjögången bättre, då blir fru o barn mycket lugnare o kommer därför att gilla att vara ute på sjön, kidsen kommer dessutom att ha lite yta att röra sig på när dom blir rastlösa.

Tänk även på att en utombordare har högre försäkringspremie än en inombordare vilket även det kan spela in i val av lite större båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att en utombordare har högre försäkringspremie än en inombordare vilket även det kan spela in i val av lite större båt.

Det stämmer inte för vår båt med försäkring hos IF. När jag tecknade försäkringen för ett år sedan gjorde handläggaren fel och kryssade i utombordare. Detta upptäckte jag först i år när det nya försäkringsbrevet kom. Glad i hågen ringde jag till IF, helt säker på att jag skulle få tillbaka lite pengar och en lägre premie för i år. Döm om min förvåning när killen sa att det blev 200 kr dyrare när han ändrade till inombordare! 

Så det gäller, som alltid, att kolla med olika bolag när man ska försäkra.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna klara dig med en 24 fotare med midkabin. Toa o kök är viktigt men även en bra badplattform med plats att vika upp gummijollen som också är viktig när man har barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kissa och bajsa i vanlig hink... skriver Sea-Ray!

Herregud, i ett enda slag känner jag mig som fina damen på Östermalm...

 

post-10019769-1394236967,4583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp så stor som möjligt. Trögt att byta båt i dessa tider. Dock får ni jämföra priser. Kostar alltid mer att ta hand om en större båt. Båtplats, lyft mm.

Vad ingen verkar göra idag när de tar steget in i båtlivet är att övningsköra. Ta ett förarbevis till att börja med. Lär dig propellerverkan mm och ut och öva på en tom brygga och andra situationer. Glöm inte att säga till hela familjen att ALDRIG sätta några händer eller fötter emellan båt brygga. Det är några ton som kommer glidande. Ha en fender i beredskap.

Själv tycker jag det är enklare att köra större båt då allt sker långsammare

Om du ser någon som verkar duktig på att köra så fråga om tips och kanske be att få åka med och titta hur denne gör.

När du sen skall kolla på båt så tag med en duktigt mekaniker. Kan det bli dyrt med renoveringar/reparationer på gamla motorer. Framför allt om det är diesel i.

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2092&battypID=20

Du kan säkert få tips från andra Oxelö 30 ägare här på forumet

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar så här - Har ni väl bestämt er för att båtlivet är något för er kommer du att bli förvånad över hur snabbt din stora 8 meters båt kommer att kännas väldigt liten. Jag har själv två barn och efter två regniga dagar börjar väggarna att krypa rätt nära inpå. För att inte tala om familjen...

Det är jobbigt med budgetar och prioriteringar

/Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel är inget problem egentligen. Ni lär er, efter en vecka i Göta Kanal kändes vår gamla Albin 25 som en förlängd arm. Men efter första turen från kranen till båtplatsen undrade jag hur jag någonsin skulle lära mig köra båten. Men det gick snabbt. Rak axel går dessutom angenämnt rakt och stadigt i låga farter och är lite mindre underhåll på/enklare för en nybörjare att sköta.

Sedan har många rak-axelbåtar bogpropeller, vilket i princip löser problemen ovan. Fusk och dåligt sjämanskap tycker en del. Suveränt hjälpmedel i trängda lägen där man annars skulle behövt ta större risker för att reda ut situationen, tycker jag. Även om det för mig alltid kommer vara ett mål att lyckas göra de där snygga sakerna utan något annat än båtens roder och naturens egna krafter.

Håller med om att titta på en äldre akterruffare, eftersom den ger minst två skilda utrymmen på liten yta. Nackdelen är ett visst klättrande för att gå ut på ev. badbrygga, men i den åldern är egna krypin en höjdare för dem. Och även långt senare....

Sedan frågade någon vem som kände någon som hade tid att bygga halvfabrikat med allt vad familj o.s.v. heter idag. Hmmmm......, jag känner mig själv, tror jag wink.

http://www.nbmarine.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp så stor som möjligt. Trögt att byta båt i dessa tider.

Ja det där är väldigt intressant, jag skrev i en annan tråd om hur man skulle tolka prissättningen som skiljer sig extremt mycket mellan båtar som verkar ganska jämförbara. Vi har följt blocket nu sen årsskiftet och de flesta (alla, så vitt jag vet) av de båtar vi har tyckt verkat intressanta ligger fortfarande kvar. Är trögheten orsakad av årstiden eller handlar det om den allmänna konjunkturen? Hur ska man tänka som köpare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man ska hitta en båt som man verkligen gillar. Bra skick och den layout osv som man vill ha och sen ska man försöka få så bra pris som möjligt. Det är perfekt att titta ut några objekt nu så man kan se dem på land först och sen lite längre fram i vår provköra några av de mest intressanta.

Jag tror att konjunkturen är så pass dålig i båtbranschen att man kan få ner priserna rätt rejält. Förmodligen kan det dock vara svårt att få ner dem nu då de som säljer hoppas de ska få ett bättre bud om 1-2 månader.

När man sen bestämt sig är det bara att inbilla sig att man gjort sin bästa deal cool och se positivt på sin affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IngemarE!

Har kollat ditt byggprojekt, imponerade!

Grattis till en trevlig modell och ett fint bygge, även om det var några år sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är perfekt att titta ut några objekt nu så man kan se dem på land först och sen lite längre fram i vår provköra några av de mest intressanta.

Det där har jag funderat över, hur ska man tolka att det ligger annonser ute nu? Tänker sig säljarna att de ska sälja utan att köparen kunnat provköra båten i sjön? Jag kan ju förstå att de vill slippa vårrustningen men borde de inte sålt i höstas då? Eller är annonserna som ligger ute nu leftovers från förra säsongen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det säkert flera som resonerar och hoppas.

Många annonser som är ute nu var ute redan i somras/höstas till samma pris som då och säljaren hoppas nu få det som han inte fick förra året.

Trist att vara säljare - kul att vara köpare i det läget.

Man kan ju alltid avtala om att köpa en båt men att köpet återgår om objektet (båten) inte fyller vissa specifika krav vid en provkörning. I det läget bör man hålla inne en del av betalningen.

Eller så gör man som jag gjorde en gång. Kom överens med en köpare som fixade vårrustningen mot att denne fick första ping som köpare när båten var sjösatt. Han fick då tillfälle att titta närmre på båten och visste vad som var gjort innan han provkörde.

Jag fick en gratis vårrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om ni ska skaffa bobåt eller inte kan nog bara ni svara på, men jag ska försöka dela med mig av mina erfarenheter.

Jag hade förmånen (inser jag nu på äldre dar) att tillbringa somrarna ombord på en 8 meters segelbåt som barn. När jag sedan växte upp så släppte jag båtlivet.

När sedan barnen började växa till sig (3 och 8 år) så ville jag låta dem uppleva vad jag själv upplevt. Snabbt föll alternativet segelbåt bort då frun aldrig varit ombord på en båt innan. Vi valde då en 23 fots Bayliner som gav oss tre härliga somrar med 25-30 nätter ombord per år. Nu var familjen biten så när det var dags för en större båt så ville vi ha en med akterruff och valet föll på en Saltö 31:a (vidareutveckling av Oxelö 30).

Jag håller inte alls med om att man måste börja stort - midkabinen var en bra kompromiss och ett bra sätt att testa båtlivet. Efter att ha spenderat åtskilliga timmar till att byta bälgar på ett Alphadrev valde jag istället en båt med rak axel vilket jag inte ångrat en sekund - men då har jag bogpropeller också...

Summa: Skaffa en båt som inte känns som en belastning - för mycket jobb kan skrämma bort både dig och familjen. Om ni sedan får samma positiva upplevelser som vi fick så kommer ni ha en mycket klarare bild av vad ni vill få ut av en båt - vilket gör urvalsprocessen mycket lättare.

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går lite mot strömmen... Vi gick från 8 meter med dubbelruff till en Flipper 620C och har inte ångrat det en sekund. Nu har vi visserligen bara ett barn men jag kan inte tänka mig att man har mer tid över med två! :-) Underhållet växer ordentligt tillsammans med båten och generellt är min erfarenhet att det är mindre underhåll med utombordare. Inga bälgar att byta etc. Vi kommer byta till större om några år när barnet vuxit till sig men kommer inte gå upp mycket i storlek, kikar på MV 6600 och Aquador 22C. Fortfarande små lätthanterliga, trailerbara båtar med måttligt underhåll men som har allt som behövs för att vi ska kunna spendera en vecka eller två på sjön. Kök, separat mugg och 3-4 fasta kojer utan att behöva bädda ner en dinett. Det räcker för oss - men man är olika. För vissa är allt under 42 fot otänkbart... Var ska man ställa micron och kaffebryggaren?

Det jag speciellt uppskattar med en mindre båt är möjligheten att smyga in i trånga vikar där man (jag) aldrig skulle våga sig in med >8-metersbåt. Var ett par tillfällen i sommar som jag vadade ut och flyttade ankaret lite. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika många tips som inlägg ! Krångla inte till det , hitta er egna bekväma nivå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla skriver om storlek, drev och axlar. Jag tänkte vända på infallsvinkeln. Hur stor erfarenhet har ni av sjölivet? För det finns en aspekt som inte tagits upp här överhuvudtaget och den stavas SJÖSJUKA. Hur klarar barnen av det? Själva hade vi en 27 fots segelbåt när dottern föddes och första året gick bra då hon mestadels sov. De följande åren bestod av gråt och spyor, så vi sålde båten. Efter några år köpte vi en 21 fots daycruiser och då gick det bra. Fort ut och fort hem i fint väder. Mycket roligt hade vi. Nu har vi en 31 fots segelbåt, dottern utflugen men kommer med på korta turer för att sola och bada. Har provat längre turer men sjösjukan finns kvar, så någon längre familjesegling blir det inte. Till denna sässongen har hon och pojkvännen köpt en egen daycruiser för snabba badturer. Med detta vill jag visa att det är viktigt att välja rätt flytetyg efter de förutsättningar som finns i familjen och att det alltid finns en kombination som passar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...