Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
chambe

Ansluta solpanel

Rekommendera Poster

Skall ansluta en en Sunwind HG-40 s panel ( 40= W ) till regulatorn och båtens 160 Ah belysningskrets.

På panelen sitter ca 70 cm plus- och minuskabel fastlödda på GY-10 boxen på panelens baksida.

Fråga:
Behöver ca 2,5m kabel för att ansluta till regulatorn. Hur gör jag denna koppling (skarv) med befintlig kabel utan att förlora alltför mycket i effekt?
Lossade på locket till GY-boxen. Originalkablarna sitter fastlödda på två motstånd och är ordentligt  fastskruvade i konsollen på boxen.Täkte ta bort dessa och ersätta med en ny lång kabel. Är det bättre att ansluta till någon form av sockerbit/koppling . . .?

Tacksam för svar:
Chambe

 



Senast ändrad av chambe | 03 mars 2012 | 16:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har anslutit nya, lite grövre kablar, direkt på de som sitter på panelerna. Se bara till så att kopplingen blir vattenskyddad med antingen krympslang eller vulktejp. Placera helst också kabel-skarven i ett vattenskyddat utrymme.

Det är ju inga höga strömstyrkor som passerar genom en 40W panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min storfidra hade jag två solcellspaneler på var sin stång i aktern. Skarvade dem till grövre kablar med typ flatstiftskontakter. En vanlig och en rund.

Båten låg utan tillsyn på en marina i Stockholmsområdet och jag hade 50 mil enkel väg till båten. Det kändes bra att enkelt kunna plocka ner den och lägga dem i ruffen. Då syntes de i alla fall inte förrän ruffluckan öppnats. Bryta upp - är väl ett allt för kraftfullt uttryck för båtluckor och dess lås från 1970-talet.

Bytte kopplingar en gång på de fem åren jag seglade med storfidran. På min nuvarande båt har jag skarvat ledningen med en 2,5 mm3 och med skarvrör (flatstiftstyp) Man skall ha en riktig tång med spärr. Tätat med vasselin och vulktape.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...