Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tobbe69

1-2 laddare till 3 batterier ? + solcellskoppling

Rekommendera Poster

hej

 

ska investera en del i att få den gamla nyinköpta Sea Rayens el/batterier att hålla ok standard. tar två frågeställningar i samma rubrik

 

nu sitter 1 1 batteri i båten. dessa ska jag ersätta med 1 2, ca 250-270 Ah totalt. Båten är utrustad med en vanlig huvudströmbrytare med läge 1, 2 och 12

 

- räcker det med en laddare till dessa och isåfall på vilket batteri kopplar jag in den ?

- har beställt en 80W flexible solpanel att montera. på vilket batteri kopplar jag in denna för att få så bra utdelning som möjligt ?

 

- har läst om några reläer man kan/ska ha. behöver jag detta ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara expert kan jag förmedla det jag själv kommit fram till genom att läsa massor om elsystem och laddning inför mitt eget jobb att fixa till min båt.

Släng ut huvudbrytaren och skaffa skiljerelä istället. Koppla in solpanelen på förbrukarbanken då startbatteriet i princip alltid kommer vara fulladdat ändå genom att skiljereläet prioriterar det när motorn går.

Väldigt förenklat men det är vad som utkristalliserat sig i allt det jag läst. Andra kan säkert fylla på och dementera det jag skriver...wink (Speciellt det om huvudströmbrytaren kommer jag säkert få mothugg på.)

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp Fred, huvudbrytare hugger vi på :) en sådan på varje batteri är alltid bra att ha. Fast den som kopplar om mellan 0 - 1 - 2 - 1 2 är inget bra, ersätt den med två separata gastäta.

Vill du ha den optimala lösningen så finns den här

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/batteriladdare-2872354

Den kostar lite men ger alltid ström i båten. Den inkluderar solpanelsanslutning och när förbrukningsbatteriet är fulladdat så laddar den startbatteriet också. Fungerar helautomatiskt.



Senast ändrad av Paliswe | 03 mars 2012 | 06:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...jag har själv inte bestämt mig för ifall jag ska ha huvudbrytare eller inte...cheeky Det finns goda argument för båda skolorna men generellt verkar inte huvudbrytare-skolan vara mest utbredd av vad jag har kunnat läsa mig till. Här tror jag att varje installatör får försöka bilda sin egen uppfattning.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- räcker det med en laddare till dessa och isåfall på vilket batteri kopplar jag in den ?

I vår båt, dock en av dessa hemska importerade båtar, är laddaren kopplad på huvudbrytaren. Bara en utgång från laddaren men jag kan med huvudbrytaren välja om jag vill ladda förbrukar, start eller båda bankarna.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två batterier, ett förbrukar- och ett startbatteri. Tog bort originalmonterad 0/1/2/1 2 brytaren och satte in en strömbrytare för varje, dolda så att de ger extra stöldskydd. Solpanelen inkopplad till förbrukarbatteriet. Slängde ut den originalmonterade skiljedioden och ersatte den med ett skiljerelä. (Jag har också ett reservbatteri och startkablar, ifall att...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör skaran som tycker att en huvudbrytare är ett måste. Även en huvudsäkring rekommenderas.

Sen förordar jag Skyllermarks skiljerelä även om det inte sitter ett sådant i den båten jag har nu.

Till solpanelen bör du också ha en regulator.

I övrigt håller jag med om att panelen med skiljerelä bara behöver sitta på förbrukarbanken.

Det finns mycket klokt skrivet här på forumet om batterier. Läs gärna dessa och bilda dig en egen uppfattning.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsäkring tycker jag är viktigare än huvudbrytare och bör finnas oberoende om brytare finns eller inte. 

När det gäller de olika skolorna om huvudbrytare så har jag förstått att de som avråder gör det på grund av att varje extra komponent i elsystemet är en felkälla, och just huvudbrytarna är tydligen en mycket vanlig sådan. Troligen beror detta på kvalitén och jag har själv upplevt hur usla huvudbrytare det finns (dock i en veteranbil, köp inte JULAS!!)!  Så ska man ha en så bör man köpa någon av de dyra varianterna.

De som förespråkar huvudbrytare brukar ange att den eliminerar att något ligger och tjuvdrar ström samt att det är en extra säkerhet. Mycket goda argument enligt mig! Dock måste brytaren sitta lätt tillgänglig för att den ska ha någon funktion säkerhetsmässigt. Är den undangömd så kanske man ändå inte hinner (eller kommer åt) att slå av den ifall något händer. Sen anser jag att om man bara har ett väl underhållet elsystem så ska ju inget dra tjuvström. De allra flesta bilar har ingen huvudbrytare och det är ganska sällan de drar tjuvström trots att de oftast har rejält mycket fler, och krävande, elförbrukare. Visst, båtar verkar i andra miljöer men då är det desto viktigare att underhålla systemen. Det gör vi ju oftast varje vår och höst...hur ofta gör vi det med våra bilar?

Som jag nämnde tidigare så har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra i min båt så jag hejar inte på någon av sätten. Det lutar dock ev. åt att ha en brytare för förbrukarbanken men ingen på startbanken. På så sätt tar jag bort en felkälla från den viktigaste, och mest strömkrävande, kretsen men jag kan bryta strömmen till övriga förbrukare.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för kompetenta åsikter och information. just denna 1/2/12-brytare stör jag mig vansinnigt på. Den sitter ju under luckorna ner till motorrummet. SÅ jag måste lyfta upp luckhelsiket när jag ska starta (för då ska den bara vara på 1 enligt säljaren), sen när motorn startat skulle jag slå om den till 1-2 medans vi kör. Sen när vi stannat motorn ska jag slå om den igen på enbart 2. Och kopplar jag mig till landström ska jag ändra den igen till 1-2 läget.....

Kan detta låta rätt ? (jag köpte alltså båten i höstas och har aldrig fått tillfälle att prova detta)

Jag är inne på att flytta hela denna brytare till ett mer lättåtkomligt ställe nu i vår.

Men enligt vissa här ska jag då istället ha två separata brytare för start o förbrukning ?Det låter ju klokt.

 

Regulator till solpanelen köpte jag in i paketet , absolut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brorsan har en sån där 1/2/12-brytare i sin båt, dock ej inkopplad. När jag hjälpte honom med att renovera hela elsystemet försökte jag fundera ut hur brytaren skulle kopplas in på bästa sätt men kunde för mitt liv inte få ihop det i huvudet. Vi lät den sitta oinkopplad och köra utan brytare.

Mitt råd till dig är att sätta en rejäl huvudsäkring (500 ampere?) på startkretsen utan huvudbrytare. Sen skaffar du en riktigt bra (dyr) huvudbrytare till förbrukarkretsen. Se gärna här: http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/huvudstr-mbrytare-r-inte-sj-lvklart På den sidan hittar du också några generella elscheman som kan ge vägledning för hur du ska koppla in din laddning.

Jag är lite frälst av Skyllermarks, inte för att jag vet om deras produker är världsbäst utan för att jag tycker att de beskriver båtel på ett mycket pedagogiskt sätt och för att de verkar ha en väldigt bra filosofi. Men jag kanske bara har gått på deras reklamknep...vad vet jag...blush Sen finns det ju inget som säger att man inte kan använda sig av deras vägledning och sedan köpa andra produkter! wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elsystemet i din båt är inte separerat. Bateriet/batterierna matar både motor och förbrukning/bodel från samma ställe.

På min Sea-ray 270 från -98 var en separering väldigt väl förberedd. var bara att dela upp vid huvudströmbrytaren, byta den mot 2 separata brytare och mata dom från 2 olika batterier/banker.

Laddning löste jag med dioder

http://www.marinshopen.se/TillbehörsShopen/tabid/258/CategoryID/356/List/1/Level/a/ProductID/72764/Default.aspx

från generator till båda bankerna och solcell (50W med regulator)endast till förbrukningsbanken.

Jag har 100AH 240AH batterier och med kylskåp, tryckvatten & vacumtoa klarar jag lätt en helg utan solcell och ca 6-7 dagar med solcell utan att starta motorn för att ladda. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...