Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
wahlis

Impregnering vilken skall man välja?

Rekommendera Poster

Hej,
Skall till att impregnera mitt kapell om ett litet tag och funderar då på vilken produkt jag skall välja. Tittar man i de olika katalogerna från båttillbehörsfirmorna så finns det ju flera olika varianter att välja på. Priset är inte nummer ett, då resultatet är klart viktigast. Vad är era erfarenheter av de olika produkterna, har ni testat flera olika?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma fundering. Såg att det fanns på clas ohlson för 129:-/liter

Men det kanske är som att svära i kyrkan. Jag tänker prova det om ingen opponerar vilt mot det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag upplevt någon större skillnad. Möjlig favorit är ship shape men vet inte om den är bättre, kanske inbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid använt Imprenex finns bla på ÖB mfl i en litersflaskor......kring 80 kr litern om jag inte minns fel.Inte testat andra utan varit helt nöjd med resultatet. Tvätta ordentligt först innan o bästa resultatet fick jag genom att rolla på impregn, kanske går åt litet mer i det fallet.Finns oxå hos vissa båthandlare men är då rejält dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, testade Biltemas förra våren och blev enormt besviken. En vit mjölkig vätska lakades ur under hela säsongen. Såg ut som f-n på våra mörkblå kapell. Kunde inte se att den gjorde någon nytta heller. Billig och usel i min värld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte trevligt. Några sådana erfarenheter har inte jag, tack och lov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skippat alla marin-specialer och kört med Imprenex-spray när kapellet behövt impregneras. Funkar bra för mig.

Mitt nuvarande kapell är dock (var i alla fall i höstas) tätt så det räknar jag med att inte behöva impregnera på några år än.

Edit:

Använde ett av marknadens vanligaste marin-medel på ett tidigare kapell och det blev bara styvt och missfärgat och inte helt tätt. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette nu, behöver ju inte det eftersom Imprenex-sprayen funkade bra i flera år efter det.



Senast ändrad av ChristerN | 03 mars 2012 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på vid användndet av Imprenex är att om det kommer på siktytorna förstörs plasten, om man inte torkar noga rent med en gång (egen erfarenhet). Där det runnit blev plasten gul och spröd efter en sommar i solen. År två sprack plasten p.g.a. sprödheten. Imprenex består till största delen av lacknafta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas impregnering dom två senaste säsongerna, har funkat ypperligt för mej. Inget läckage, inga negativa invändningar. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett nytt kapell på min båt,och har hört att impregnering kan förkorta kapellets livslängd!! Är det någon som vet något om detta?? Förlåt för kapningen!! Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört det och har inte vågat testa att impregnera när kapellet är nytt utan har väntat tills det börjat bli lite blött på insidan innan jag impregnerat det.

Och som någon föregånde talare sa: Passa kapell-rutorna. De blir lätt mjölkiga vid impregnering.

Man ska också passa dem vid förvaring. Jag rullar/viker mitt kapell med ett rent lakan emellan och det funkar fint. På ett tidigare kapell blev rutan mjölkig när den låg emot en annan ruta.

 

Edit: Stavfel sad



Senast ändrad av ChristerN | 04 mars 2012 | 19:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni vid själva appliceringen, sprayar ni eller penslar ni på vätskan, kan tänka mig att penslar man så får man en jämnare fördelning av impregneringen. Sprayning gör väl att det landar liter över allt, svårare att kontrollera påförningen kanske?

Beträffande produkterna så verkar det finnas både goda och dåliga erfarenheter av samma produkter. Nu har det hitills varit mycket prat om Imprgnex och Biltema, är det ingen som köper de dyra produkterna som båtåterförsäljarna har och tycker att dessa är väldigt mycket bättre, i varje fall så mycket bättre att ett högre pris är motiverat?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har de två senaste gångerna använt mig av impregnering från Claes Ohlsson, vet ej vad den heter. Jag har rollat på det med hjälp av skummgummirollrar av olika storlekar.

Det luktar en hel del lacknafta något dygn men har fungerat riktigt bra. Jag upplever att tyget blev en liten aning styvare men inte så det stör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas består av naturliga vaxer, så jag har svårt att tro att den kan orsaka skada även om effekten av den var klart tveksam.

Enligt bruksanvisningen skulle den läggas på i temp strax över rumstemperatur. Jag lade helt enkelt ut kapellet på källargolvet där vi har golvvärme, ca 25 grader. Gick lätt och fint att arbeta med.

Båtgrejer brukar av tradition vara dyra. Sannolikt säljer man samma impregnering till husvagnstält som till båtkapell, men tar dubbelt så mycket betalt för båt-etiketten (råkar veta detta då jag är bekant med en grossist som säljer till båda). Så kolla i en tillbehörsaffär för husvagn!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på när det gäller impregnering är att om det innehåller vax så som Biltemas gör så är det inte säkert att kapellmakaren vill ta emot detta då det riskera att förstöra symaskin med mera. Just nu lutar det åt att det blir impregnex detta år för impregnering, det var ett av alternativen som jag såg en kapellmakare rekommenderade.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

303 Fabric Guard, recommenderas av t.ex Sunbrella mfl..Funkar utmärkt och ger UV skydd dessutom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...