Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hamnet

Är Nimbus 3000 den perfekta familjebåten?

Rekommendera Poster

Vi är i köpartagen efter en flytande sommarstuga och hade ursprungligen tänkt oss en dubbelruffare i 100-150k-klassen. Mer Nimbus 26 än albin 25 i stil. Lagom för oss två och tonåringen ettåringen. Nu är det tyvärr så att man inte kan hålla sig i styr så nu väntas ytterligare tillskott i sommar (vilket dessutom visade sig vara tvillingar) :)

Frågan är då vilken båtmodell man skall hålla utkik efter? Nimbus 3000? Det verkar ju behändigt med en extra kabin i mitten... Vad finns fler för modeller som kan härbärgera sex pers utan att man behöver bädda under kapellet?

Det är kul att leta båt nu, men inte så lätt att välja :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 3000 är en väldigt bra båt, men du får ingen för mindre än 450000:-... Men som båt för de kriterierna du har är den en mycket bra båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Amiga i detta, kolla efter en Maxim, brukar finnas många på blocket från i början av April, väldigt mycket båt och bra utrymmen och planering, enda nackdelan som jag ser det är det höga skrovet som kan göra vissa tilläggningar lite bökiga vid blåsigt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju en modell som vi funderat på, men inte kikat på i verkligheten. Det jag funderar på är om den inte är mer Nimbus 26 än 3000? För det är väl så att om man ska ligga sex personer så blir det två stycken i dinetten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maximen är bredare och har även mittkoj. Tonåringen i akterruffen 1 åringen i mitt kojen med spjälgrind och dom nya får ni nog hitta på nått klurigt till. Enda nackdelen med Maximen är farten. / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns ett flertal Maximer som är ombyggda på ett varv i Sth dessa har motor och drev i aktern, högre fart o bättre manöverförmåga.

Mvh Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv haft Maxim och åker ibland Nimbus 31 Ultima som i grund och botten är en båt som en gång i tiden hette Nimbus 3000.

En ganska bra jämförelse storleksmässigt mellan nämnda båtar är nog mer att Maxim ligger mitt emellan Nimbus 26/00 och Nimbus 3000. Layoutmässigt har de tre modellerna mycket gemensamt, Maximen med liten MD21-motor i mitten och S-drev (övriga har backslag och rak axel) gav utrymme till stor tvärskepps midkoj där Nimbus 26 inte har något men där den modernare Nimbus 2600 fick en stickkoj. Nimbus 3000 har fortfarande stickkoj även om den är bredare och har fått egen dörr. Fick därför det lite mer ståndsaktiga namnet Captains Cabin...

Bredden skiljer ganska markant vilket gör massor på innerutrymmena; Nimbus 26/00 2,85 m, Maxim 3,00 m och Nimbus 3000 3,20 m.

Hur mycket 30-fotare Nimbus alltid försökt få 3000/3003/31 Ultima att uppfattas som är grundskrovet 8,70 m där Maximen är 7,60 m och Nimbus 26/00 är 7,85 m. Men med mycket plast, peken och påsatta badbryggor växer den till 31 fot i slutet av sin karriär.

3000 skall du nog se till att hitta med en TAMD41-motor (helst B-versionen) för att bli riktigt nöjd. Betydligt mer båt än Maximen, men till en väldigt massa mer pengar.

Mest båt för pengarna är trots allt Maximen, men du måste vara med på 6-7 knop - så länge du inte själv byter motor eller hittar en ombyggd båt. De med bensin/diesel på aquamaticdrev i akterruffen ger mer fart, men se till att ha provkört både denna version och originalet innan du bestämmer dig för det är helt två olika saker enligt min uppfattning.



Senast ändrad av T_M_C | 01 mars 2012 | 16:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alright! Kloka kommentarer! Farten är egentligen inte superviktig, är mer orolig för s-drevet - låter som att det är en konstruktion (egentligen segelbåt?) som kan krångla... Nimbus och Maxim kände jag till sen tidigare, men finns det några andra båtmodeller som skulle kunna passa? Hur är det Fjord t.ex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det finns nån fin Fjord i den prisklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En större Fjordmodell med de kriterierna du söker var en relativt dyr båt på sin tid och därför kan du precis som Guzzlon skriver inte räkna med att hitta någon för dessa pengar. Sök på Fjord 880/930 (finns med AC) så ser du som jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips! Om prisklassen kring vad 3000 kostar är inom er budget tycker jag du skall kika efter Scand 29 Baltic av årsmodell 83-86 då man fortfarande hade pentryt i sittbrunnen. Där har man nämligen dubbla stickkojer i förruffen! Akterruff: Tonåringen som sköter sig själv. Förruff: Föräldrar med småttingar. Stickkoj: Litet barn. När barnen växer kan tvillingarna ta varsin stickkoj, tonåring kanske inte följer med, lilla barnet har fören för sig själv och ni kan ha akterruffen för er själva. Kika efter en båt med TAMD41 för tamd40B kan kännas klen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver bekymra dig för s-drevet generellt. Däremot börjar ju både motor och drivlina få några år på nacken om du väljer en båt med originalmotor så de bör kollas. Det brukar ju alltid dyka upp en och annan båt med bytt eller grundligt renoverad motor under säsongen. har själv en Maxim och är grymt nöjd med båten. Mkt utrymme och styvutrymme för sin storlek.

Lycka till med ditt båtköp

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Kan ju tipsa dig om Comet 29 en rejäl båt. Har inte haft någon själv men en båtgranne hade en sådan och den såg mycket rymlig ut. Kostar säkert mindre än Nimbus, går dock långsammare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Scand 29, och den funkar alldeles utmärkt för dina behov, vi själva har tre barn. Köp en med minst en 41:a i, 130 hk är för lite om man har långa transportsträckor... Har nu en windy 36, betydligt bekvämare än akterruffade 80-90-tals båtar, men lite dyrare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen! Håller nu utkik efter en äldre Scand 29 - verkar helt klart intressant (just nu låg det bara nyare modeller ute, klart över budget).

Annars ligger nog Maximen närmast :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta't lugnt, du kommer att se att det dyker upp 85-86:or när folk får av sina presenningar om ett antal veckor. Bogpropeller och ankarspel rekommenderas! Välj även mellan hardtop eller softtop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 3000 verkar vara intressant för oss, men kan man verkligen vara 6 personer en längre tid i den båten. Har försökt att titta på bilderna på Blocket och vid matbordet uppe kan man väl bara sitta 4 personer och äta?

Eller finns det någon annan lösning som gör att det fungerar att bo 6 personer?

Extra fällstolar kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 personer är mycket i en båt som är knappa 9 meter lång - det är ju/var ju ofta en kojplatshysteri på den tiden båten tillverkades och det lider många av idag som försöker leva lika många personer ombord som det finns kojplatser. Allt från sittplatser, tankstorlek (toa/vatten), kylskåp etc brukar inte ha dimensionering till antalet kojplatser ombord.

För att leva 6 personer under 3-4 veckor och ha bekvämt behövs troligen en båt på minst 35 fot eller gärna 40. Men visst går det, men man få samsas om ytorna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på något amerikanskt. Ska du ha en båt i den storleksklassen får du nämligen bara ett vrak givet din budget om du väljer något nordiskt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var barn hade vi i flera år en Selco (senare Fjord) Selcruiser 27 från 70-talet. Vi var 6 i familjen, och det fanns riktiga kojplatser till alla (4 i förruff och 2 i akterruff). En välplanerad båt med snygga linjer som håller än idag. Tror den ryms inom budgeten. Ser ibland ex dyka upp på blocket. Det ser ut som ägarna ofta byggt om lite i sittbrunn och pentry (möjligt att modellen ändrades under åren - vet ej), gäller att hitta en där planlösningen funkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar den som senare hette Fjord 27 Selcruiser? Klassiker idag, men jag tror att man precis som jag själv hade en lite annan acceptans på plats och utrymmen när man var på sjön på 1970-talet jämfört med vad man förväntar sig idag. Därför tror jag att den båten uppfattas som lite liten om man har en 3000 som referens - men visst, den kan hittas för vettiga pengar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är precis den. Har för mig att Fjord köpte Selco någon gång på 70-talet och fortsatte med modellen i några år. Bl.a. satte man in riktig toa i ruffen (vilket gjorde att styrbords långskeppskoj blev en mindre barnkoj). På tidigare årsmodeller satt toan under ena kojen i akterruffen.

Helt säkert rätt att mina utrymmesreferenser som 7-åring inte är helt i paritet med vad man förväntar sig idag... Men som jämförelse med t.ex. Nimbus 26 och med den budget TS antyder kan den vara värd att titta på.

Nu är jag ju helt färgad av mina fina barndomsminnen på sjön, men jag tycker den är snygg än idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nimbus 3000 verkar vara en bra och mycket fin familjebåt. Dock finns en sak jag reflekterar över, och det är prislappen på båtarna som fortfarande har original 40 motorn i. Visst tmd40 b är en bra motor och en slitvarg, men motorn är ju ändå över 25 år gammal, å i en båt man begär mellan 400-500 000 kr för. Är det rimligt frågar man sig. Ett motorbyte kostar ju ca 250000 kr lågt räknat, och vill man riskera det då man redan lagt ut en halv mille eller nästan därtill? Försök hitta en med nyare motor är mitt tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ännu mer spännande om man lägger över 900.000 kr som en del begär för sina 20 år gamla Ultimor med 41:or...vad kostar en ny D4:a - 350.000 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, Fjord var enormt stora under 1970-talet och slukade Selco. Känner igen det där med minnen från barndomens båtsomrar, jag kommer alltid få en viss känsla när jag ser en välvårdad Ockelbo DC21 eller en Swemax 750!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt kollat lite på Bayliner 2655, breda modellen, iofs bara på blocket, men den verkar också intressant även om det inte känns som samma grej som att köpa en  nordisk båt. Kanske bara fördomar, men man har ju hört att amerikanskt båtliv är på ett annat sätt...

Men visst är det så att man ska undivka OMC-motorn i så fall? 

Är det nån som har någon erfarenhet av att vara ute och campa med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är det så mycket båtar ute, och med lägre och lägre pris - svårt att välja :)

Har kollat lite på Flipper 850 också - den verkar mer motsvara Nimbus 3000. Kan det stämma? Hur är de i övrigt om man ska jämföra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju slå ett slag för Storebro 34. Fin och trevlig båt, och så mycket vackrare.

Vi tittade lite på Nimbus 3000 innan vi köpte vår Storebro 34 förra året, men tyckte inte om den riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 850 är en fantastiskt fin kvalitetsbåt, alldeles för undervärderad i mitt tycke. Du får otroligt mkt båt för pengarna. Lättdrivet skrov borgar för relativt bra bränsleekonomi, dock lite stampig i sjö.

Lycka till med ditt båtköp. Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...