Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Henkee

Bra köp eller?

Rekommendera Poster

Hej. Har hittat en båt som passar det jag söker. Dock efter att kollat på den i helgen så såg jag dessa blåsor under vattenlinjen. Jag tog hål på endel av dom men fann ingen antydan till fukt och dom luktade inget. Detta är via firma så företaget ska slipa ner och spackla blåsorna innan försäljning . Båten ska sen slipas och bottenmålas på annat företag. Kan det bli fortsatta problem efter detta tex försvagat skrov eller nått? Är det bättre att inte köpa båten eller är det inget större problem?

post-10009535-1394236955,6365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som typiska sk böldpest-blåsor. Det som talar emot det är att dessa vanligen luktar ättika.

Nu ska man inte bli panikslagen pga det. Jag anser att det inte är så farligt med lite såna blåsor om laminatet är tjockt och bra i övrigt.

Det som brukar rekommenderas är ju nedslipning, torkning, epoxi-behandling och sedan bottenmålning.

Läge för bra prutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde att det va böldpest. Den låg inte mycket i vattnet under förra säsongen så jag tänkte att dom kanske har torkat. Laminaten under ser bra ut. Jag har fått ett mycket bra pris, det är därför jag har lite svårt att bara lämna den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsor gör hål på gelcoaten så att glasfibern kan suga upp vatten. Det är rätt mycket vatten som absorberas i skrovet under sommaren, tittar på man på vattenlinjen strax efter sjösättning och jämför på hösten kan det skilja märkbart mycket. Normalt avdustar vattnet på vintern och så börjar man om igen till våren. Fukt i skrovet kan bara konstateras med fuktmätare.

Det som rekommenderas är att slipa bort blåsorna, låta botten torka (helst en vinter) och sedan epoxibehandla båten innan man grundmålar och bottenmålar. Då sugs inget vatten upp eftersom epoxi är flera hundra ggr mera vattentätt än glasfiber och gelcoat.

Pruta kan man göra ändå...



Senast ändrad av Paliswe | 27 februari 2012 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jättemycket erfarenhet av böldpest men jag har läst en hel del och är mitt uppe i en behandling av vår båt.

Det man nog kan säga ganska säkert är att ser man några blåsor så finns det antagligen fler som inte syns, speciellt om båten hunnit torka ur ett tag.

Om du känner att du verkligen vill köpa just detta exemplar så blir mitt tips till dig är att pruta hårt på båten eller ställ kravet att båten ska åtgärdas. Det är dock viktigt att jobbet utförs på ett korrekt sätt och inte slarvas dit. Om blåsorna bara slipas ned, spacklas och epoxibehandlingen sker utan att laminatet får torka ur så kommer problemen garanterat tillbaka.

Ska det göras helt korrekt så är det som redan nämnts: slipa/blästra bort att gelcoat, låt torka under ett antal månader (ofta över en vinter eller längre), spackla jämnt och avsluta med epoxispärr enligt tillverkarens anvisningar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vi fick tillbaka vår Storebro efter denna behandling som utfördes på ett välrenommerat båtvarv i Limhamn. Det kan verka enkelt men det är det inte; om man skall göra det noga. Det tog tid och det kostade men det är värt vartenda öre. Man bör hålla i minnet att böldpest kan man också få från insidan så man bör göra samma behanding där men oftast räcker avtvätt och målning med Gelshield (tror jag det heter).

Och DU! Pruta, båtmarknaden är helt död och det är köparens marknad så det skriker om det. Alla pengar du slipper betala på båten kan du istället spendera på bränsle, fika och glass så det räcker hela sommaren... kanske en bit in på hösten om du inser hur död båtmarknaden är. För dig som köpare är det guldläge; is i magen, lagom intresserad och du ska få se vad som händer med säljaren!

 



Senast ändrad av Seari | 27 februari 2012 | 23:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Eftersom jag inte har ett jättebehov av att köpa just denna båten så ska jag ge säljaren ett skambud samt att han lämnar 3 års garanti på just blåsorna.

Vad jag kan förstå av era svar och vad jag läst så behöver det inte vara ett jätteproblem med just böldpest, under förustättning att det behandlas på rätt sätt. Jag läste också att man ska slipa och öppna alla blåsor och efter det låta båten stå ett bra tag så den får torka ur. Nu hittade jag ju ingen fukt i blåsorna. Behöver den ändå stå och torka ur då tror ni?

Firman som har båten idag har sagt att om jag tar båten så slipar dom den och sen spacklas den troligen samma dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa och spackla är inget som man gör på en dag om det ska göras ordentligt. När båten är slipad ska man fuktmäta den över hela botten. När den är torr (helst en hel vinter då) torkar man av den med aceton och lägger på epoxi. Jag har kört med NM:s epoxi i fyra lager och det tog en vecka att göra det inkl vattenslipning mellan lagerna (ett måste!). Sedan grundfärg som ska torka en vecka och sedan bottenfärg innan sjösättning.

I värsta fall kan det ta 6-8 mån inkl torkning men själva målningarna går på två-tre veckor om man har rätt temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmarknaden är definitivt inte stendöd. ett så bra februari när det gäller försäljning har vi inte haft på många år så där tar du helt fel.

Till TS så är det med största sannolikhet böldpest och detta är dyrt att åtgärda om det görs rätt. Det är inte bara att slipa bort blåsorna utan all gelcoat i botten skall tas bort och byggas upp på nytt och därefter epoxybehandlas, dyrt och tidskrävande. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en Ryds, är det det så har dom haft djävulska problem med böldpest och återkallat flera båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en HR 510 från 2006. Alltså en ganska ny båt.

Jag pratade med säljaren idag som sa att han hade pratat med nån Tomas på HR som tyckte att det va konstigt med böldpest på en så pass ny båt. Enligt honom och nån annan tredje part så var det mest troligt att det rörde sig om nått som hette härd droppar tydligen nått man kan få när man sprutbehandlar båten.

Har bett säljaren att be Tomas på HR kontakta mig under dagen eller att han hör av sig via mail till mig så jag kan få det bekräftat och eventuell åtgärdsplan.

Enligt mig så är det ju nått som inte ska vara där vare sig det är böldpest eller ej.

Bilden visar aktern på båten där det var bäst ljus att ta bilden. Det är betydligt fler blåsor under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Naturligtvis snackar du för din sjuka faster och du har fel; säljarna får inte de priser de önskar och de priserna de får får de efter ett bra tag och mycket, mycket lägre.

Allt annat är nys!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du kör på linjen; ifrågasätt & misstänksam så har du lite koll på läget. Är du helt osäker ändå så finns det andra objekt. Kan ju hålla med någon om att det är konstigt att det skulle vara böldpest på en så ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått svar från Tomas på HR

Skickar här några rader om reparation av blåsor på en HR 510

Fräs ur alla blåsor i gelcoaten och se till att materialet är helt torrt.
Spackla sedan igen håligheterna med ett epoxispackel.
Slipa jämt och se till att hela underlaget är uppruggat så att bottenfärgen
fäster.
Måla med lämplig bottenfärg.

Gör ni detta borde det inte vara några fortsatta problem.

                  Med vänlig hälsning

     Tomas Eriksson


                  Högaprodukter AB
                  HR Boat Sweden
                  Storängsvägen 3
                  695 30 Laxå
                  Direkt 0584-101 46
                  Växel 0584-101 33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hör inte det till tråden men jag bemöter det ändå sedan lämnar jag tråden till vad den bör handla om. Jag sitter på en av Sveriges största marinor och vet nog mycket väl hur marknaden är. Visst jag vill gärna ha 100 eller varför inte 500% mer för båtarna än man har kvar idag men vem som säljer vill inte ha det?

Hur kan du marknaden bättre än branschorganisationerna och där detta diskuteras på möten och samtliga upplever en rejäl uppgång? Hur kan du veta bättre än den samlade handlarkåren?



Senast ändrad av sea-ray_230 | 28 februari 2012 | 14:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker att kolla blocket så ser man hur båtmarknaden är idag. Röda pilar på massvis av båtar och då är inte ens februari slut. Själv letar jag ny båt nu i 500-600 k klassen och det är inte svårprutat idag om man säger så. Självklart säljs det båtar idag med men till vilka priser? Den båt jag köpte i juni 2010 för 229 k vilket dom flesta liknande båtar kostade då fick jag släppa i juli 2011 för 165 k b för att bli av med. Men i sin tur så har alls båtar som fortfarande säljs sjunkit dramatiskt i pris och den båt som jag eventuellt köper för ca 500 k kostade säkert bortåt 700-750 k för två årsedan. Så visst görs det båtaffärer fortfarande men till helt andra priser än förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du börjar bli pinsam.

Klart som f-n att du inte håller med och det är ju pinsamt att se att du med dina rader tror att du kan hålla skenet uppe. Det kan du inte! Båtbranschen är en krisbransch och dina ord är till för att försöka rädda vad som räddas kan. Hur jag kan veta att branschen sjunker... inget jag behöver redovisa för dig men ett gott tecken är att se hur det övriga samhället försvinner ner i lågkonjunkturhålet. I en lågkonjunktur är båtbranschen, tillsammans med det övriga sk fritidssegmentet som får ta stryk.

Följande inlägg förklarar det som Sea-ray inte märkt... konstigt!

 

Försiktig optimism i båtbranschen
 

Göteborg/TT
RelateratFörra årets spådom om en uppgång i försäljningen av fritidsbåtar kom på skam. Därför anslår båtbranschen i år en mer försiktig ton.

- Vi tror inte på någon ytterligare försämring för branschen, säger Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksförbund, Sweboat, till TT.
Under 2008 och 2009 minskade försäljningen av nya båtar med 40 procent. Och på den nivån har det legat sedan dess.

Årets båtmässa i Göteborg drog i gång med något färre utställare än föregående år.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kadett Mojja har uppenbart förstått det som Viceamiralen inte upptäckt... ännu! Graderna tilldelas tydligen inte utefter kompetens, bara antal inlägg (fniss).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

;-)

 

Senast ändrad av Seari | 29 februari 2012 | 08:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är problemet löst av en riktigt målar firma så är det nog ingen fara. Krävs en hel del slit och kunnighet men långt ifrån en olösbar problem.

Ber om ursäkt för mitt dåliga svenska i förväg.

Viktigast av allt är att man slipar ner allt (hela undersidan inte bara skadan) och verkligen väntar tills allt fukt är borta.Sen spackla med epoxy spackle och slipa igen. Lägga då helst 2 stryk med epoxy grund (spacklet sugar ått sig rätt mycka första stryket) en mastic färg är att föredra (efter första stryket blir ofta missar med spakle synliga och man behöver göra om detta steg). Är man rätt pettiga så kan man slipa grund färgen för att bli av med eventuella äpplesin skal i färgen. Det går inte att lägga en komponents färg på epoxy så ska man dra ett tunt lager med Sealer coat först. Då helst 2 stryk med AF botten farg (helst riktigt fartyg färg om man kan få tag i det). Man försöker använder samma brand name med alla färg för att vara på den säkra sidan att dem verkligen passa ihop. Och man ska helst sjösätta båten inom tre dagar efter den sista stryk. Ha man gjort allt rätt blir färgen själv polerande och behöver bara rulla på ett stryk med botten färg vart annat år.

Jag ha skrivit detta så att vem som helst kan tar nytta av det, men om du är sprut målare så kan man lätt träffa på ett problem som heter fisk öga ( kan upstå från gamla silicon rester men mest troligen av att båten är gjord av plast och går inte att grunda för statiskt elektricitet), skitet blir bara större för var gång man spruta, ända sättet att bli av med den är at spakla.......förbannat skit.

 



Senast ändrad av GamlaVarvsPainter | 21 augusti 2012 | 23:07



Senast ändrad av GamlaVarvsPainter | 21 augusti 2012 | 23:08



Senast ändrad av GamlaVarvsPainter | 21 augusti 2012 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hu gick det med uppgången? Den höll inte i sig så länge att bläcket hann att torka på kontrakten, tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

det ursprungliga inlägget är ganska gammalt nu, och författaren har nog redan bestämt sig för att köpa eller inte köpa. Men jag vill ändå delge mina egna erfarenheter kring böldpest. Böldpest är egentligen ett konstigt namn, som betyder att båten har blåsor. Men det säger ingenting om varför blåsorna har uppstått. Jämför med barn som har kolik. Kolik betyder att barnen skriker om natten utan att man riktigt vet varför. (Ja, jag har varit med om både böldpest och kolik...)

Både när det gäller kolik och när det gäller böldpest så finns det flera olika anledningar till att detta kan inträffa. Därför blir också valet av lämplig behandling beroende på orsaken till problemet. Att vatten tränger in i skrovet och orsakar dessa problem via osmos kan vi i princip utesluta då båten är från 2006. Jag hade exakt samma blåsor på en båt från 2001 och det var inte osmos som var förklaringen. Nej, det handlade snarare om s.k. torrgjutning och jag gissar att det är detta som ligger bakom blåsorna även i detta fall.

Torrgjutning inträffar när båttillverkaren slarvar med att pressa ur all luft ur laminatet, samt mellan gelcoat och laminat. Då finns många små luftbubblor kvar inne i laminatet och mellan gelcoat och skrov. En del av dessa luftbubblor fylls med vatten när båten är i sjön. När båten torrsätts expanderar vattnet och en bubbla blir synlig. Vattnet exanderar då det normalt sett är varmare i luften än i vattnet. Blåsorna syns ofta också precis i vattenlinjen eftersom solen kommer åt att värma upp blåsorna där, med vattenexpansion som följd. Vattnet i blåsorna torkar sedan ganska snabbt, särskilt om de sitter i ytskiktet mellan laminat och gelcoat. Blåsorna är helt luktfria då det inte är någon osmotiskt process som satt igång, det är bara vatten som trängt in i luftfickorna.

Behandlingen är ungefär som med vanlig böldpest, med den stora skillnaden att det inte behövs lika långa torktider. Helst bör man blästra snarare en slipa, då alla bubblor inte syns. Om man blästrar slår man hål på gelcoaten och frilägger alla luftfickor som är i farozonen. Står båten inomhus räcker det ofta med 1-2 dagars torkning. Sedan spacklar man och epoxibehandlar, innan man bottenmålar på nytt. Detta är vad som rekommenderas om det handlar om enn torrgjuten båt.

Det man dock bör akta sig för är att även om man på detta sätt lyckas hantera problemen som finns under vattenytan så är troligtvis resten av båten också torrgjuten. Ovanför vattenlinjen kan inte vatten tränga in så det blir inga blåsor, men man har kvar en massa små håligheter i laminatet, samt mellan gelcoat och laminat. Resultatet blir ofta att gelcoaten spricker eller lossnar. Då får man ägna en del tid åt att spackla igen och slipa de områden där gelcoaten släpper eller spricker.

    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Palmqvist,

Det där var helt ny information för mig men det rätar plötsligt ut en hel del frågetecken jag haft angående vår båt!

Vår gelcoat var full med små blåsor och sprickor under, och vid, vattenlinjen. Även gelcoaten ovan vattenlinjen har ganska mycket små sprickor. När vi slipade bort gelcoaten under vattenlinjen blev jag förvånad att det var så lite ättiksdoft. Vid några få ställen vätskade det lite och doften framträdde men 99,9 % av blåsorna var helt torra och doftfria.

Kanske var båt aldrig drabbad av osmotisk böldpest...? Det är en gammal båt, över 40 år, så att gelcoaten är sliten är ju inte så konstigt. Nu (idag!!!! laugh) är botten färdigbehandlad men friborden och överbyggnaden kvarstår. Dessa får dock vänta ett tag, det är ju bara kosmetiskt och just nu är jag väldigt less på jätteprojekt men båten. Om några år kanske det blir Double Coat för att få det lite finare, tills dess polerar vi bara upp gelcoaten.

Tack för informationen! Om det gäller vår båt så känns det lite bättre faktiskt! smiley

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så ovanligt med blåsor på nya båtar, av olika orsaker.

En vanlig orsak är dårlig utrullning av polyseter/glasfibern, ofta uppträder detta i hörn, övergångar etc, dock mindre vanligt på plana ytor. Detta kan man upptäcka som blåsor, eller ihåligheter under toppcoaten, kan påminna om pest.

Sedan finns det torra partier, där man har misslykats med påläggning av polysetern och inte blött ner glasfibern tillräkligt, detta hittar man oftast på plana ytor, dock ovanligt i hörn, övegrångart etc. Detta resulterar oftst i delaminering och eller sprickor, dock ovanligt at det bildas blåsor.

Det finns även en möjlighet att man har totalt mislyckats med toppcoaten och denna har inte blandats ordentligt, eller man har lagt för tunnt lager och man får punkter där glasfibern är synlig i dagen.



Senast ändrad av BerraS | 22 augusti 2012 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...