Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
balkkin

propeller till suzuki df 140, byta dimension?

Rekommendera Poster

`tjena. köpte en båt alldeles nyss. en silver shark 580 med en suzuki df 140 4 taktare. eftersom vi bor där vi bor och jag inte hade råd med en stor pool så har jag ju så klart inte kunnat provköra denna båt men: det jag vet är att: en shark 580 med en 115kh snurra brukar göra 40 knop. jag  har 140hk och gör 39. tragiskt. förra ägaren sade att motorn övervarvar lite (vet inte hur mycket) men att han gillade den snabba accelerationen så han tyckte inte propeller byte var aktuellt. nästan 40 knop tänkte jag, fan va störande, äh det här är lätt tänkte jag, ja behöver bara köpa en prop med högre stigning. tills jag tittade på den jag har. en solas som är stämplad 13 7/8x 25.. det verkar inte finnas någon högre stigning, skall jag nu köpa en 14x vadå? 40 knop måste ju gå att nå utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att propellern du frågar om är en original Suzuki stålpropeller? Om din motor orkar varva fullt , dvs 6200 V/m med den borde du nå dina 40 knop om det nu är så viktigt. Mitt antagande för detta är att jag har en likadan motor med en original stålpropeller  14x22 och min motor varvar drygt 6000 V/m. Då gör min båt, en Ryds 600BF ca 36 knop. Men ibland går varvtalet upp och farten kan bli lite högre och detta verkar bero på trimning, vind, vågor, kapell uppe eller nere osv. Vid toppfart är nog alla båtar väldigt känslig för detta och farten kan variera några knop hit eller dit. För mig är detta ointressant, eftersom det är hur bra båten gär med ett varvtal 1500-2000 v/m under toppvarv, dvs marschfarten som är det vikigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är det för årsm. på motorn?
> 2007 var det standard med 14 x 19 alu
2007 > är det 14 x 21 som är standard

jag bytte själv från 14 x 19 till 14 x 21
den dricker liite mindre och går liite fortare men jag saknar axet som jag hade med 14 x 19

skulle vilja test 14 1/4 x 20 SS

 




 



 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antog i mitt svar ovan att motorn (DF 140) var nyare än 2007, där utväxlingen i drevet är 2,59-1 och standardpropellern en alu 21 tum. Motorer före 2007 har utväxling 2,38-1 och standardpropellern är på 19 tum.

Till 2HOT4U kan jag redovisa mina erfarenheter mellan stål och alupropeller på min båt. Med min standard alu 21 varvar motorn på topp 6200 och går ca 36 knop. Med Suzuki 14x22 SS originalpropeller varvar motorn 6000 på topp och toppfarten är 36 . Det skiljer alltså väldigt lite PÅ MIN BÅT, men ändå använder jag stålpropellern mest. Därför att den främst ventilerar mindre i svängar samt ger en bra marschfart vid varvtal 4-4500. Jag har också testat en Ballistic  stål 13,75x 21 och fick då värderna 6200 för toppvarv och 37 på toppfart. Men skillnaden i fart kan också beror på yttre omständigheter vid testtillfället.

Med den kunskap jag har nu skulle jag aldrig lagt de extra pengarna på en stålpropeller, utan hellre på annat roligt till båten. Det kan dock vara annorlunda på din båt och många förståsigpåare sägar att stålpropellrn kommer mer till sin rätt i farter över 40 knop. Om det är så eller inte hart jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn är av årsmodell 2007/2008, det står 2007 på motorn men uttagen 2008 april. jag min dumma j**el hade ju förståss glömt att jag fick med en vad jag trodde var originalpropeller.. hittade precis den i garaget, ser totalt oanvänd ut men inte 14x21 utan 14x23, vad tror ni om den? tänk att jag totalt glömt bort den, vilken sopa :) får väl lov att testa till sommaren.



Senast ändrad av balkkin | 28 februari 2012 | 17:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försöker väcka liv i min gamla tråd.. ni som har såna här motorer, hur servar ni dom på våren? byter olja filter i motorn? ev stift?! nåt annat man behöver göra? byta olja i växelhuset eller vad det heter?  har någon av er haft problem med trim givaren? i affären fans vanligt olje filter och ett longlive för massa pengar.. vad kör ni med?

edit: laddade ner en service manual. och i den står det att det skall vara 1050 ml olja i växelhuset. stämmer detta? fan tuberna dom säljer på butiken är vel bara 250ml?!



Senast ändrad av balkkin | 27 mars 2012 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad gör du om det krävs 2liter mjölk när du ska baka
säljs ju bara i1liters förpackning ;)

det stämmer 1050ml
antingen köper du 5st 250ml eller så köper du 2st 500ml och 1st 250ml

växelhusolja byter jag varje år.
motoroljan kollar jag bara om den ser fin ut så byter jag inte
filter byter jag samtidigt som oljan
samma sak med stiften tabort o kolla hur dom mår

kör bara vanlig standard 10-40 el 15-40
kostar ca. 350-450:-/4 liter

jag kör inte många timmar varje år
har haft båt sen 2007 och har inte kört så mkt som jag gjorde förra året och då var det ca.30tim
iår blir det inte många minuter efter som jag kommer att jobba hela sommaren




 
 


 

 



 


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skall nog byta alla oljor då förra ägaren inte hade bytt motor oljan förra sesongen.. trim/tilt givaren verkar ju vara ett återkommande fenomen på dessa motorer har jag försått, precis som på många andra motorer jag läst om så har armen brakat. finns det någon billigare lösning på detta eller måste man köpa hela givaren för 200 dollars? jag tvivlar på att man har användning av giavren men jag gillar att ha greijjerna i funktion. vore man smart skulle man väl köpa en sån här och rita av den och göra egna i lite tjockare plåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en uttern s55 och en 13-1/4 21. Den kommer upp i 35 kn. Varvtal en bit över 5000(viss osäkerhet här).

 

Behöver jag större diameter eller större stigning?

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det beror på vad du vill upnå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Målet är driftsekonomi vid 20kn

Topphastighet är kul/bra att ha.

 

Känns som om något inte är optimalt i kombinationen båt,motor,propp.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxvarv bör ligga på 5600–6200rpm. får du inte mer än 5000rpm behöver du nog en en prop med mindre stignintg iaf (förutsatt att du är säker på att skrov och motor är i skick!). 4 bladig stålprop om du vill ha bra marchfart.

Tror du borde få upp march farten närmare 25kn iaf. De flesta planande båtar brukar gå som tyngst mellan 10-18knop, sedan lyfter de bara mer upp ur vattnet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrigerar nu mitt tidigare inlägg... jag hade 6500 varv vid 34-35 kn.

Har testat en 14x23 propp och det gav ca 1kn vid 4000 varv men ingen skillnad i tophastighet.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...