Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Leedmann

Det blev en Ryds 510 GT -02 75 hk mariner -02

Rekommendera Poster

Leedmann:

 

Kolla på nya Yamarin 56 SC, kanske kan vara nåt.

 

Länk

 

En 80 hk 4-takt passar nog fint på den.

Yamaha F80 (EFI) då eftersom Yamarin säljs med Yamaha som regel om man köper nytt.

 

Vet ej vad den kommer att kosta men Yamarin båtar ligger lite högt i pris.

Har en Yamarin själv, 5820.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp!

Jag funderar stort på att köpa en ryds 568 gt, då en marina har mkt förmånligt pris med en 90HK 2-takt. Jag är väl medveten om alla nackdelar men den stora frågan är: Hur går en ryds 568 gt med en 90 hästare?

har hört alltifrån 30 knop vilket jag tycker är lite då den inte uppfyller sina krav hoss mig. Jag har en silver hawk 520 med 75HK 4-takt den toppar ca. 40 knop kan man få upp en ryds 568 i samma hastighet?

Tacksam för svar.9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar ochså på bli en i Ryds gänget.
Tittar just nu efter en Bowraider i 5 meters klassen.
Känns grymt svårt att välja rätt då det vimlar av fina båtar.
Bella,Uttern.Askeladden,Yamarin, m.m
Men som sakt så ligger en Ryds gtx med en fyrtakts Mercury 75 bra till.
Räcker den motorn till för vatten skidåkning och turer med 4-5 pers(på lugna vatten).Ägaren säger att den gör 37 knop? Men det värkar inte stämma efter ha skummat igenom här på forumet. 
Skulle behöva lite tipps i djungeln om en bra bränsle snål båt motor som täcker mina behov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Tjenare! Jag skulle undra hur många man kan sitta alltså så man sitter Bekvämt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det DAX igen att köpa båt. Svårt det här finns för många olika och alla vill ha så mycket betalt för sina dyrgripar. Då jag gillar styrpulpet runt 5 m som både ska användas för trolling, vattensport och några turer med familjen så funderar jag på följande;

 

Båt Ryds 510 GTI eller HR 510 

Maxpris 120 000 kr

krav 4-takt minst 75 hk

årsmodell -03 och nyare.

 

Har någon något annant förslag? skriv en rad och bifoga gärna en länk.

 

Tacksam för tips MVH/ Leedmann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Allihopa.

 

Vill bara dela med mig lite info:

 

Köpte i Juni 2007 en ny RYDS 510 GTI-2007 men en Mercury 75hk-06.

Köpte gamla tvåtaktsmotorn pga pris skillde min 20000 SEK till fördel för tvåtaktarn. Jag tänkte mycket bensin för 20000 SEK :-) flera år.

Dessutom kan jag serva tvåtaktarn själv dvs enkel service (Tänstift,olja i riggen,smörjnipplar,etc.

Hur som helst gör båten 36knop med 2personer i båten.(knopmätaren)

Med 7 personer i båten 4 vuxna 2 barn 1 litet barn. ca 30knop.

Det blir mestadels fiske samt sol och finåkning och det är den perfekt för. Hade tidigare en Finnsport 500 till vattenskidåkning och den var helt guld. Hur Ryds510 fungerar vet jag inte men den tenderar att kavitera vid kraftig kurvtagning så vi får se.... Förövrigt vill jag gärna ha en 115-135hk på bakstammen för jag älskar fart:-) Klarar RYDS 510 större motor? Jag vet att man inte får ha större än 75hk enligt... men vem fan bryr i reglementet. Klarar bakstammen det?   

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

Jag är ute på begagnatmarknaden efter en båt och har fått tag i en med en 75 hästars 4-takts Mariner från 2000,

Innan jag slår till så skulle jag vilja känna till lite mer om denna motorn. Då det verkar som några av er i denna tråden har haft just en sådan motor, eller i allafall liknande så undrar jag om ni skulle vilja dela med er av era erfarenheter.

Är det något särskilt man ska titta på och testa när man provkör?

Något i serviceboken man ska kolla upp att det är gjort?

Alla information och erfarenheter tages gladeligen emot.

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

1. Motorn bör varva på fullgas ca 5500 varv/min enl varvräknaren.
Om det skiljer för mycket kan propellern ha fel stigning. Enkelt att byta till annan propeller i så fall, men en propeller kostar några tusenlappar.

Larm:
* Övervarvningsskyddet på en Mariner(=Mercury) 75 hk 4-takt 2000 med förgasare
träder in vid:
6200 varv/min (tändingen cyl 1 ELLER 4 bryts)
6250 varv/min (tändingen cyl 1 OCH 4 bryts)
6300 varv/min (tändingen cyl 1, 4 OCH 2 ELLER 3 bryts)
6350 varv/min (tändingen cyl 1, 2, 3 och 4 bryts)

* Överhettning/Lågt oljetryck:
Gradvis reducering till 3000 varv/min med tändning cyl 1 och 4 bryts.

* Överhetting vattentemperatur (sensorn):
60 grader Celcius.
Varningspip och varvtalsreduktion för stt skydda motorn.
Reset temperatur 48 grader Celcius (trotteln stängd motorn avstängd).

2. Tomgången med uppvärmd motor skall ligga stabilt på:
a) med växeln i neutralläge: 850 /- 25 varv/minut
B) med växeln i läge framåt i vattnet: 775-800 varv/min

Kolla att motorn går att dra på med ordentligt och att den svarar distinkt på gaspådrag och går bra på alla varvtal.
 
3. Impeller (vattenpumpens gummiskovelhjul) bör bytas ca vart 3:e år även om den kan hålla längre än så, men kan vara klokt att jobba lite i förebyggande syfte med just impellern då det är en såpass viktigt sak.

4. Kamrem brukar bytas ca vart 5:e år på de flesta 4-taktare som har kamrem i gummi (vissa har kamkedja t ex Suzuki har det på sina större 4-taktare och de behöver normalt sett aldrig bytas).

5. Ventilspel brukar kontrolleras och vid behov justeras vid årlig höstservice.

6. Kolla att propellern är hel (ej naggad, lagad) och i balans. Kolla att växelhuset ej har skador el har spår av lagningar och att skeddan/fenen är rak och hel.

7. Kolla att motorn stannar när du rycker ur sladden till dödmansgreppet.

8. En ifylld servicebock med kvittona kvar bör belöna säljaren med ett högre pris för då kan du rimligen lita på att den servats ordentligt genom åren.

9. Om växelhusoljan är mjölkaktig har det kommit in vatten i växelhuset (om man nu tillåts tappa ur olja för kontroll, annars skriv in i köpekontraktet att säljaren garanterar att oljan i växelhuset är som ny och ej förorenad med vatten - kolla sen hemma direkt utan att ha båten i sjön, med vittnen, att oljan är som den ska vara - om inte får säljaren betala reparation som krävs t ex byte av packbox som är vanligast om man får läckage av vatten in i växelhuset, kan även vara otät packning på av/påfyllningsskruven på undersidan växelhuset och då är det ju enkelt att bara byta till ny packning).

Lite övrigt bra att veta kanske:
Motorn väger 175 kg, är en in-line med 4 cylindrar på 1595 cc, 16 ventiler och 4 förgasare. 5 liter motorolja och oljefilter som man byter varje höst, liksom ny växelhusolja också på hösten (går i 710 milliliter växelhusolja).
Stift är NGK LFR5A-11 med gap 1.1 mm.

Det var ialla fall några punkter att kolla på.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 05 juli 2009 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!

Ibland får man verkligen den respons man knappt vågat hoppas på!
Nu blir det till att göra läxan ordentligt när man ska åka och kolla på båten!

Klockrent! Tack bossee!


Finns det kanske också någon som kan dela med sig om sina erfarenheter om denna motorn.

  • Är de benägna att krångla?
  • Några särskilda sjukdomar som man ska vara uppmärksam på?
  • Är det en dyr motor att äga (reservdelspriser, service)

Tack än än gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det jag hört om Mariner/Mercury 75 hk 4-takt är att det är en bra motor utan några barnsjukdomar eller andra svaga punkter (den har Yamaha motorblock mm) - det skulle väl vara Merc 75 4-takt 2000 har 4 förgasare som kan vara källa till strul som alla andra utombordare med förgasare. De kan behöva göras rena ibland, de kan becka igen över vintern om inte all bensin töms ur innan vintervilan t ex. För övrigt är 75 hästarn samma som 90 hästarn.
Reservdelar till Mercury/Mariner är inte dyrare än till nån annan utombordare, det du ev kan tjäna på är väl vilken inköpskälla du väljer och om du t ex köper inom- eller utomlands (men f.n. med den svaga kronan tvivlar jag det är så jättemycket billigare att köpa in delar utifrån).

Service, ja årlig service (i regel på hösten) slipper ingen undan om man vill sköta sin motor enl serviceschemat som står i användarhandboken (och verkstadshandbok finns också).
Det brukar ligga på några tusenlappar inkl konservering, inget direkt att gny över tycker jag. Skall du göra allt underhåll själv så blir det billigare förstås men den dag du säljer har du nackdelen att du ej kan presentera stämplar i serviceboken gjorda av en verkstad, men du kan ju behålla inköpskvitton på oljor, filter, tändstift, impeller, kamrem spännrulle, termostat osv så ser ju nästa köpare att man rimligen bemödat sig att serva efter bästa förmåga.
En annan fördel att lämna bort service till en auktoriserad Mercury/Mariner verkstad är att de troligen kan koppla in den till en laptop och läsa ut hur den mår och även hitta fel enklare.
Den tunga biten ang återkommande service är byta av kamrem som brukar landa nånstans runt 5 tusen kr. Vet ej exakt bytesintervallet på Mercury 75 4-takt med gissningvis var 4-5 år eller 1000 timmar vilket som inträffar först (t ex Yamaha F115 som jag har har bytesintervall 5 år el 1000 timmar vilket som inträffar först).
Byte av impeller vart 3 år ungefär blir ca 400-500 kr i material arbetskostnaden (som varierar från verkstad till verkstad) såvida du ej byter den själv. Själva årliga servicen med byta motorolja motorfilter, byte växelhusolja packning, ev byte tändstift (ej nödvändigt varje år i och för sig), smörja fettnipplar, koll ev byte anoder, ta lös propeller och fetta in propelleraxeln osv kan landa mellan 2-3 tusen kr (troligen draging mot det högre). Gör du service själv så är det bara materialkostanden som kanske ligger på strax över en tusenlapp inkl moms. Skall du mecka själv bör du skaffa en verkstadshandbok till Mercury/Mariner 75 4-takt 2000.
Om du köper båten med motorn så kan du få en verkstadshandbok av mig i PDF via mail om du hojtar till sen.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 06 juli 2009 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Bra information att ha med sig när man handlar båt!

Då jag även hunnit med att köpa båten och motorn så låter den där PDF:en med verkstadshandboken mycket intressant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till ny båt och motor. Skickat verkstadshandbok nu via mail länken i ditt inlägg så kolla den mailen du har registrerad här.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna tråd då jag sökte på Mariner 75 då jag för tillfället är lite sugen på att köpa en Bella 512 Excel med en Mariner 75 hk 2-taktare (motorn från 2005).

Är det någon som har input/feedback om den motorn också?

Kanske Bossee har koll även på 2-taktsvarianten - vore tacknämligt i så fall med lite tips inför en provkörning och kanske även efter köp ifall man bestämmer sig för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...