Jump to content
Saturday 17 April 2021
Sign in to follow this  
Leedmann

Det blev en Ryds 510 GT -02 75 hk mariner -02

Recommended Posts

Nu har ni chansen alla där ute som sågar Ryds! Hahaha Jag har iallfall köpt en Ryds 510 GT -02 med en Mariner 75 hk -02 igår, och Det är jag väldigt glad för... Båten är i Nyskick, gick mycket bra vid provkörning... Har du själv en Ryds 510 så skriv gärna en rad om vad du tycker om din båt. Har du inte en Ryds 510 själv eller aldrig ägt en så får du gärna skriva en kommentar...men alla vi Ryds ägare vet att ni inte vet vad ni talar om... hahaha God Jul på er alla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej ! Har själv en Ryds 510 och är mycket nöjd. Det tror jag du kommer att bli också. Använder den mest till dagsturer och vattensport och det går mycket bra. Båten är lättdriven och går bra i sjön. Lycka till med din. Gå in i min sjöbod om du vill kika på min 510.a.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar vad du längtar mest efter ... julklapparna :x-mas: .... eller vår och sjösättning :-D //mats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Har en 510GTI är väldigt glad att för att jag valde denna båt,denär bra planerad,snygg och går som en dröm i vattnet. Vissa verkar inte tro att kvaliten på RYDs är något vidare det kanske va så förut men knappast i dag Gå in på mitt fotoalbum så får du se en snygg båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej åker själv 510 gt -02 fugerar kanon o motsvarar fullständigt mina krav på körbarhet o kvalite´ dessutom mycket acc snabb och stabil, åker med 90 hk yamaha optimal lösning. svara gärna om ni har andra erfarenheter ha det bra

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Leedmann

Bertan, var har du köpt din båt? den var ju riktigt fin...vill du säga vad du gav för den

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bertan

Hej Jag köpte båt och motor på Västerås Marinservice Båt,motor och montering teakdurk,dynor gav jag 146000:- för. Det var leveranssvårigheter med vita skrov (jag hade beställt vitt skrov) då fick jag ett blått skrov till samma pris,det var helt ok för jag tycker det blåa är snyggare kostar dock ca:7000:- extra i vanliga fall Jag frågade på pris på ganska många ställen innan jag slog till. Västerås Marinservice var klart billigast mvh Bertan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det var ju ett ok pris, dra mig ett mail när du vill sälja :-D Nu har jag ju precis köpt en GT men man ska kanske byta upp sig till en GTI.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Hej! Ska själv köpa en ryds 510, runt 100000:- strecket, och har ett par frågor. Vad är skillnaden mellan gt och gti? Vad är att föredra, två eller fyrtakt? 50, 60, 70hk eller ännu mer? Ska ha den på västkusten till vattensport och fiske och allmänt nöje. Mvh David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Skillnaden mellan GT och GTI är planeringen inuti. GTIn har en modernare och större styrpulpet,man sitter även mitt i båten och kör. GTIn har även en bra utformning av aktern,en liten glasdörr leder ut till en intregerad badplattform som är väldigt praktisk vid bad,fiske mm Personligen tycker jag att GTI är en mer komplett och gedigen än GT. När det gäller motor så avråder jag att montera en 60hk 4-takt den blir svår att få upp i plan och prestandan blir inget vidare. 70-75hk 4-takt bör bli bättre men pass opp för vikten ca 160-170kg längst bak tror jag inte fungerar ihop med självläns mm 60hk 2-takt fungerar nog hyggligt,själv skulle jag satsa på en 75hk 2-takt helst i den nya generationen för lägre förbrukning och tystare gång och för att få en båt med prestanda som tål tung last och vattenskidor mm. Själv har jag en GTI med en evinrude E-tec 75hk som jag är väldigt nöjd med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Tack för svaret! Hur många knop går din båt i? Är nybörjare än så länge så jag suger i mig massa info nu! 30-35 knop, är det lagom prestanda? Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Min båt toppar ca 36knop men det är inte det viktigaste utan hur stark den är i starten. Det är viktigt för att en båt som har problem att plana med säg 3-4 personer är inte rolig att ha.Har varit 8 fullvuxna några barn i båten och det var segt men det gick. Vidare så kan man hålla en marschfart på ca 28-30 knop med denna motor.Jag tror att en 60hk toppar ca 30 och marschfarten är nog ca20-25. Gå in i min sjöbod så har jag några bilder på båten mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en 510 GTI med 60 hk 4takt. Den gör 30 knop, och marschar väl runt 26. Har inte haft något problem med självlänsen trots att rovan väger 160 kg. Dock tror jag gränsen ligger där. 60 hk går bra ...men absolut inte mindre motor än så.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv har jag en Ryds 515 GTX, som bygger på samma skrov men är en bowridermodell. Mycket trevlig båt som har en hel ruta som man sitter skyddad bakom. Mittenpartiet går att fälla så att man kan gå fram och sitta. Med en 90 hk så toppar den 37-38 knop. //Grynna

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

En himla massa bra svar! Undrar även om 2 och fyrtakt, för- nackdelar såsom bensinförbrukning, priser etc.. Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du David. 2 takt eller 4 takt...det är frågan. Vad ska du använda båten till ? Hur mycket ska du köra ? 4 taktarna är snålare på bensin, och går avsevärt tystare. Har en Suzuki 60 hk fyrtakt, och den går extremt tyst. Däremot är 4 taktarna stöldbegärligare, och även avsevärt dyrare i inköp. Du får en tyst motor, slipper handskas med olja, det är plus. Du får en tung motor, den är dyr i inköp och den är lite tröttare i prestanda, det är minus. Som exempel kan nämnas att det på en 60 hk motor skiljer i runda slängar 20 000 kr i nypris på 2 eller 4 takt. Alternativet är 2 takt E-tech eller Optimax, vilka är snåla 2 taktare med någorlunda bibehållen prestanda. Dock är ju dessa lika dyra om inte dyrare än vanlig 2 takt. Om du tänker dig att en 4 taktare tar 25-30% mindre bränsle än en 2 taktare...typ i snitt ...men man få¨r ganska mycket bensin för 20 000 kr vilket är mellanskillnaden i nypris. Är detta värt det.? Sedan är det bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen anpassar premierna efter motormodell 2 eller 4 takt. Jag förstår om du inte blivit klokare av detta :-) Är nöjd med min 4-taktare men medger att den var dyr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Har tittat på en båt med denna motorn: Mercury 60 ELPTO nu till idiotförklarningsfrågan, e de 2 eller 4takt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! ELPTO Är en förkortning av: Elstart, Lång rigg, Power Trim, Oljeinblandning (automatisk) ELPTO är den gamla hederliga 2-taktaren och EJ att förväxla med den bränsleinsprutade 2-taktaren som i Mercurys fall heter Optimax. Hälsningar: Roddarn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Hej! Angående skillnaden på hederliga och bränsleinsprutade är det något man ska ha i åtanke när man kollar på båt? Sen, PowerTrim läser jag ofta utan att förstå vad det betyder ;-) Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen David! På båten som sådan bör man titta så att skrovet inte har för stora och allvarliga skador, som t.ex.små sprickor. Självklart är det mest känsligt under vattenlinjen, men även över vattenlinjen kan orsaka långsiktiga svåra skador. Infästningar på räcken, pollare mm.....att inget sitter löst osv. Alla instrument ska naturligtvis fungera. Men den allra viktigaste faktorn på en beg-båt är motorn. Det är den som avgör priset på båtköpet. Motorn ska man kolla upp mycket noga, bl.a. med kompressionsprov och lite annat som.t.ex. koll av växelhusoljan. Växelhusoljans skick avslöjar nämligen om motorn har fått allvarliga skador eller ej. Det allra bästa är att en båtverkstad kollar upp motorn. alternativt att ta med sig någon som verkligen kan båtmotorer. Det är förvånansvärt många som inte sköter om sina båtmotorer trots att de är väldigt nya! Långt ifrån alla vinterkonserverar sina motorerr t.ex.! Vilket man alltså ska göra varje höst. Om det är gjort eller ej kan man se om man startar motorn första gången efter konserveringen. Då ska motorn ryka ordentligt. (Vit rök). Hälsningar: Roddarn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du David, du har några frågor...men jag varnar dig att skriva som du gjorde ovan...snart får du 4 A4 sidor i svar från Roddarn :-) där har förklarar skillnaden, och vad man ska tänka på vid köp av båt inkl provkörning. PowerTrim och tilt däremot kan jag svara snabbt på. tilt är för att elektroniskt via en knapp på gasreglaget kunna vicka upp motorn. powertrim är för att kunna trima in motorn så att den får det perfekta läget när du kör...svårt att förklara mer....Roddarn ta över du ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Tack så mycket allihopa! Fin kompetens på detta forum! Nu har jag nog bestämt mig för en 60-75 hk 2takt samt en GTI. Blir lite lättare att gå igenom alla annonser nu. Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej på dig igen David. Såg att jag skrev fel om en sakk i mitt inlägg. E-tech och Optimax är lika dyra eller dyrare än 4 takt ska det stå. Att de är dyrare än vanlig 2-takt är ju inte svårt räkna ut. Lycka till med ditt köp. Det finns ju några på beg marknaden nu. Personligen tycker jag blueline är snyggare, men å andra sidan lär ju det skrovet kräva lite mer polering. Ha d gott

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej David! Tycker jag är ett bra beslut att köpa en Ryds 510 GTI, den är definitivt en av de bäst planerade och välbyggda båtarna. OBS! tycker att du ska köpa 75 hk absolut inte mindre / Leedmann

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Hej Leedman! 75hk säger du? Då har jag lite funderingar om vilken årsmodell på båt/motor och ett ungefärligt pris man ska betala? Kan sträcka mig 110000, MAX 120000. Mvh David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du David, man får leta lite...men varför inte denna? RYDS 510 GTI Demobåt-05 Mercury 75 hk- ELPTO -05 Pris : 116 900:-! hittade jag på; www.solab.se/batar.html :-D då har du en riktig dröm båt.... Ring dem och köp den verkar vara ett mycket bra pris tycker jag. eller så kan du ju köpa min ;-) fast det är ju en 510 GT Lycka till! / Leedmann

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du skulle sälja din 510 GT.....vad skulle du ha istället? Ärligt alltså och inte drömmar menar jag nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest David

Jag har faktiskt fått syn på den för ett par dagar sedan, ska ringa dom idag :-tackar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy