Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
frsa0500

göteborg - tromsö

Rekommendera Poster

Tänker segla från göteborg till tromsö under sommaren skulle vara tacksam för tipps på lämplig seglingsrutt, hanmnar och sevärdheter. vi har ca 6 veckor till vårt förfogande


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste På Kryss (2/2012) finns en stor artikel om en segling från Gbg till Bergen. Den kan säkert ge några tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några trådar på MG redan. Sök t.ex ordet: norge.

Se också: marinwiki.se där jag har lagt in hamnar vi besökt upp till Kalvåg söder om Ålesund. Göteborg - Farsund 1 1/2 dygn vid gott väder. Sjön blir lätt lite orolig vid Lindesnes och gott att få skydd i Farsund. Är det bra väder fortsätt om ni orkar upp till Stavanger så är det skyddade vatten upp till Stadtlandet söder om Ålesund.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Bellona 23 du skall segla med?

Seglade under 1990-talet ett antal sommrar till Norge, med min Havsfidra (20 fot). Sen har det av olia anledningar inte blivit av. Norska utprickningssystemet är ju ganska lätt att begripa, även om prickarna inte var helt enkla att itta i mitt norska båtsportkort från 90-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall alltså gå på det här viset wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vid ett par tillfällen seglat direkt från Kungshamn till Kristiansand. Skall man lite längre är det ju bra att ta några längre distanse till att börja med. Har ett älsklingställe strax öster om Kristiansand som jag legat på ett antal gånger. En friareal - nrsk typ av komunala naturhamnar. Har för mig att ön hette Stokken

post-945-1394236955,0175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är färdens mål långt bort gäller det ju att stå på till att börja med för att hellre ta det lite lugnare på hemvägen. En alternativ natthamn är på Norges sydligaste ö Odden, öster om Mandal. Fast det får nog va ganska skapligt väder.

post-945-1394236955,0817_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kirkhamn på Hirda, väst Lista, kan ju va ett alternativ eller i den östligaste lagunen i Berrefjord strax nordväst Hirda. Kraftiga fallvindar från bergen når kag låg där dock

post-945-1394236955,1234_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista ordentliga hamnen före Järens rev är Sirevåg.

Det finns en liten hamn till, som man kan anlöpa om man har en liten båt. Har för mig att den hette Kvassheim. Bilden är därifrån. Grunt mitt i hamnen.

post-945-1394236955,1683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa ordentliga hamn norr om Järens rev är Tananger. En hamn som jag gillade skarpt när jag var där 1997, har för mig att bilden är därifrån, men jag är inte säker.

post-945-1394236955,2223_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höjdpunkten på min seglats var Prekestolen i Lysefjorden

post-945-1394236955,2742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs också seglarbrev. Ett väldigt väskrivet och lättläst är av Ariel IV som seglade till Spetsbergen och började med en blöt seglats över Skagerack. Motvind är inte skojigt på Nordsjön. Säker prognos, annars får man gå promenader, fixa med båten, läsa osv. De fick en ruta urslagen på sin båt. När hundra kg vatten kommer samlat i en skvätt fungerar det som en murbräcka och slår ut större rutor. Nåt att tänka på. Vänd med vinden och montera en extraruta. Bra att ha nåt som täcker den största rutan. Eller ta en skåpdörr eller liknande som kan ha preparerats i förväg, hål för snören el. liknande.

http://www.arielfyra.se/nordpol/resebrev/resebrev 005.html

läs och njut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som har gjort de här siten, som är ruggigt innehållsrik, har även skrivit en bok om att segla i Norge. Den är bäst enligt min mening, som reseguide och seglationsbeskrivning. Ha en god tur! http://www.morganscloud.com/

 

Senast ändrad av Funkis | 01 mars 2012 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till inspererande läsning... kom med mer förslag!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tromsö är en av de trevligaste platser jag bott på. Förrutom fin natur är utelivet väldigt trevligt. Universitet och massor av uteställen som spelar livemusik. Mitt favoritställe var Amtmandens datter (café och klubb som ofta hade livespelningar). Jag har läst att Cornelis Wreesvijk var en flitig besökare i Tromsö pga det trevliga utelivet.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du beräknat hur långt det är att segla till Tromsö?

Skall du segla fram och tillbaka, eller avser du att lägga upp båten i norge över vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej toaen

 

Jag ser att du är frekvent här på forumet och har många bra förslag på hamnar...smiley men om du ställer frågan för att du undrar utifall jag inte riktigt förstår vad det innebär att segla 2000 nm fram och tillbaka så kan jag lugna dig. Jag är en god seglare har arbetat till sjöss i 15 år och haft flera segelbåtar innan min Bellona 23 vilken enligt mitt tycke är en mycket kompetent liten havskryssare, som reder sig väl i hårt väder...

Fortsätt att komma med förslag på hamnar.... gärna med bilder så som toaen har gjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips med www.MarinWiki.se, det är ju bl.a. mitt skötebarn sedan jag på något sätt blev utsedd att vara koordinator/projektledare för siten.

Om vi alla passar på att lägga till de hamnar och andra intressanta platser vi tipsar om och själva hittar nu när vi planerar sommaren 2012 så kommerr vi att hjälpa både oss själva och andra under lång tid framöver. Jag ska själv öster ut i sommar och lägger in punkter när jag finner och hinner.

Inget användarnamn eller lösenord behövs.

Mackey

PS
För mer info och tyckande om MarinWiki,  kolla tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=429181

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bara undrade.

När jag mäter fågelvägen på utsidan den norka lusten, så får jag det till  2020 distansminuter. Erfarenhetsmässigt skulle jag lägga på minst 25%. Man seglar inte rakaste vägen - åtminstone inte jag.  Det ger 2500 och kanske väl så det. 6 veckor är 42 dagar och kanske tom 44 om man lägger till helgen före.

Det innebär dagsetapper på i medeltal 60 distansminuter. Då får man inte ta några liggdagar. Måste man kryssa får man lägga på 50%. 

Belona 23 har en vattenlinjeslängd på 5,65 meter. Detta ger en teoretisk maxhastighet på ca 6 knop. Även om det är en bra seglare så vill det mycket till att  segla med maxhastighet hela tiden. Det ger långa seglingsdagar. Jag vill alltid ha lite marginaler, tid att stanna nån dag på nån fin plats för att kunna se mig omkring osv. Visst - man kan stå på och sträcksegla några dygn i början och på slutet för att spara in på tid.

Seglade visserligen Sirevåg till Tanager och gjorde 8 knop i medelfart med min havsfidra. Slör och plattläns. Skapligt med vind - uppemot kuling. Saftig medsjö och troligtvis medström. Andra vägen hade jag kryss och knappt styrfart wink

Jag skriver inte detta för att va negativ.

Vet att jag inte hade klarat den sträckan på den tiden med nån av de båtar jag haft genom åren. Inte ens när jag var ung och vacker.

Hoppas du fixar det.

Visste faktiskt inte var Tromsö låg nånstans - nu vet jag.

Har själv en liten dröm om att segla till Kirkenäs. Hellst via Ryssland, men det får nog bli fram och tillbaka längs den Norska kusten. Fast jag får nog vänta tills jag blir pensionär - det är inte så länge till dess.surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte dra järnet om ni får stabilt väder vid starten och ta 5-6 dygn till Shetland. Sedan en dryg vecka till sjöss så långt ni orkar till Norge. 

Vi gick 2009 från Långedrag till Lerwick via Farsund och Egersund och sedan till Bergen som var närmast.

Då hade vi varit ute bara en dryg vecka och gick sedan som de ljusgröna prickarna på marinwiki i skyddade vatten. Sen tilbaks till Göteborg. Lugn och ro i två månader och en massa tjusiga fjordar, kustsamhällen och fiskebyar.

Ska man längre är det bra att ta längre språng och till havs blir det mer distans per dygn då man inte har nåt annat val än låta baljan gå och då blir det bra distans på få dagar. Stryker man kusten blir frestelsen stor att gå in och koja vid åttatiden och då blir båten stående till ingen nytta. Men även till havs känns det ju skönt att kvarta in framåt småtimmarna (som brukar bli mitt pass). Frågan är om det inte känns mer tillfredsställande att koja då man vet att båten går mot målet fast man sover. Nyttan finns där fast man inte gör mer än lite väsen av sig. 

Men viktigt är att vädret håller och det gör det sällan på Nordsjön. Gamla Nordsjön den svallar o brusar har alltid gällt och jag gissar att vikingarna inte stack över utan att de hade stabilt väder. De hade visserligen snabba båtar men inte samma vädergudar som vi har numera. Kunde ta ett dygn för en långsmal båt från Norge till Shetland. Sen vidare till Färöarna och Island inte mer än några dygn i taget så det kunde nog vara rätt så säkra resor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack föt tipset! Shetland har jag inte tänkt på... jag kommer att segla med min sambo och bror min kommer att föja med en del.

 

Kom med mer förslag!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och lägg in dem på www.marinwiki.se !

Då kan jag använda hamnarna när det blir dags för oss att segla längs norska kusten.

Funderar på att ta lastbil åt ena hållet, det blir långt att segla fram och tillbaks från Stockholm. Det kanske kan vara ett tips även för frsa0500 för att kunna ta det lite lugnare. Har tyvärr ingen koll på kostnader för detta, det är ett prokjekt ganska långt fram i tiden. Först blir det österlad (Åland/Åbo) och sedan Bornholm och därefter norrlandskusten eller kanske norska kusten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag var det ja. Norge är ett vackert land och fint att segla runt i. Det borde inte vara omöjlit att hyra ut båten när den ligger i Tromsö. Besättningen tar sig dit i din bil .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla följande hamnar funkade bra för oss (ca 50 fot LOA, sticker 1.85). Tre veckor Höganäs-Narvik (ca 1500nm) var en vecka för lite om man ska hinna med 'allt'; vi tog det därför också lite lugnare på tillbakavägen. Allt var otroligt vacker, människor trevliga och hjälpsamma. Men det var kallt; 2 grader på morgonen den femte juni. Och med vattnet på 7-8 grader så blir det riktigt kallt i båten. Rekommenderar www.norwegiancruisingguide.com.

Kristiansand
Ockerpris på diesel; dvs svenska priser. Men schysst hamn och by.

Farsund
Trevligt litet samhälle. Bra skydd. Bra ställe att gå in och vänta på bättre väder innan man ska runt 'hörnet' vid Lista. Bra servicehus med dusch och tvätt.

Egersund
Lite mycket fiskeindustri i närheten av småbåtshamnen i centrum (kraftig fisklukt med 'rätt' vindriktning). Kan vara lite strömt just vid bryggorna. Perfekt hamn att gå in i om man, som vi, fick vinden rakt i nosen på väg till till Tananger. Har insegling både söderifrån såväl som norrifrån.

Tananger
Bra om man behöver fixa grejor (annars finns det mest  grova delar till fiskebåtar i norska hamnar). Fin liten hamn med bra servicehus.

Sagvåg
Litet samhälle med en trevlig liten hamnbassäng längst in. Inget servicehus. En del småskalig båtindustri.

Rosendal
Rosendal Baroniet värt ett besök (gångavstånd från hamnen). Oskyddade bryggor.

Bergen
Får man bara inte missa. Perfekt för att vila, tvätta, handla osv. Bra att lägga sig längst in i närheten av den vita träbyggnaden där service finns på ovanvåning.

Fedje
Väldigt speciell atmostfär. En av mina favoriter (men väldigt ödsligt och folktomt som de flesta små samhällen i Norge).

Florö
Välorganiserad hamn. Relativt dyr; NOK 150 40 för el 10 för dusch i 4 minuter. Men man kunde trösta sig med billig diesel; NOK 8:40 litern.

Silda
Ännu en favorit. Och bra hamn att starta från när man ska runt Statt.

Ålesund
Kul att ligga mitt inne bland husen inne i den lilla hamnbassängen i centrum. Dock en aning dyrt; NOK 250 inkl el. En fralla i bageriet; SEK 12. En öl på puben; SEK 70.

Kristiansund
Inget speciellt, men helt ok.

Fjörtoft
En brygga i ingenstans.

Rörvik
Bra båtbutik mm. Roligt museum. Utmärkt servicehus med litet bibliotek och dator m internet.

Igeröy
Ännu en brygga i ingenstans.

Klokkergården/Rödöya
Rekommenderas. Kalas service, trevligt litet värdshus. Grabben fick en fin torsk direkt vi bryggan.

Lödingen
Lite skralt med service. Inget speciellt i övrigt.

Narvik
Bra ställe att stanna några dagar på för att fixa underhåll. Mycket fint servicehus. Vi gick in/ut vid högvatten - det kanske hade gått vid lågvatten men tveksamt.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack luftvapnet..... Har fört in dina tips i min Norgebok.Fortset att komma med bra tips vikar och hamnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...