Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ntica

ätbara fiskar?

Rekommendera Poster

Finns det ngt. uppslagsverk på ätbara fiskar i våra samtliga hav?...(jag hittar inget lämpligt?!)

Såg en film om par som åt ngn. livsfarlig röd sak...

Better safe than sorry tips vore tacksamt. (ännu en gång!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns vissa som blir irriterade när man svarar trots att man inte vet det exakta svaret på trådens frågeställning men när jag läste din fundering så försökte jag komma på hur många giftiga fiskar jag känner till. Jag kunde inte komma på mer än blåsfisken och några med giftiga taggar men som i övrigt är ätliga. Nu påstår jag inte att jag är någon fiskexpert men jag har sett många överlevnadsprogram och läst lite böcker i ämnet. Det varnas ofta för olika giftiga växter men varje fisk som fångas smaskas gladeligen upp utan några varningar (bortsett från taggarna och blåsfisken då).

Kan det vara så att de allra flesta fiskar är ätbara och att det därför inte skrivits några böcker om detta? Det kanske är lättare att hitta information om vilka fiskar som är oätliga och därför bör undvikas...?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nu äts ju tom. blåsfisken Fugu upp med god aptit i Japan där den anses vara den bästa Sushi fisken.
Krävs dock ”körkort” för att rensa den då vissa delar av den är mkt giftig framförallt levern.
Mkt intressant fråga dock, har faktiskt inte hört talas om ngn fisk som är oätlig pga. sin giftighet.
(Det var fruktansvärt vad MG är seg nu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag befarade lite...svårt! Vid ekvatorn & de tropiska områdena finns med största sanolikhet mkt. oätlig fisk är jag rädd, både med invärtes parasiter osv...

Såg ni inte programmet med det långseglande paret fr. Sverige som fiskade upp ngn. tropisk röd fisk, som dagen efter- viasade sig vara mkt. farlig att äta, då funnen via internet. de befann sig i Pacific ngn.stans & långt fr. läkare & annat... Vill inte vara med om ngt. likn!

tycker det rimligen borde finnas ngt. lämpligt i ämnet?!, Dessutom djur med gälla färger är som regel farliga för fiender. gäller väl fiskar som krypdjur, & däggdjur mfl.

fler tips vänner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Fick svar via en Amerikansk vän. Här är en bra bok i ämnet. Beställd!

'The definitive book' - Cruising World. This is the complete guide to catching and cooking fish from the decks of a cruising boat. The Cruiser's Handbook of Fishing gives you everything you need to know about catching fish in tropical or middle-latitude seas - from a cruising boat underway or at anchor, from a dinghy, in the surf, and while diving reefs.Step by step this richly detailed guide walks you through: choosing, using, and maintaining tackle, lures, hooks, leaders, and other rigging essentials; reading currents, wind, wave patterns, tides, water temperature, and atmospheric conditions; modifying vessels with cruise-fishing enhancements such as rod holders, outriggers, cleaning tables, bait wells, and platforms; tying the best knots for cruise fishing; and, avoiding and treating routine fishing injuries and poisoning - including vital information on ciguatera, venomous stings and punctures, and steering clear of dangerous predators; identifying hundreds of fish species; preparing your catch - including a range of easy and delectable recipes; and much more.'A great 'catch' - Sailing. 'You want to catch fish? Read this book' - Herb McCormick, editor, Cruising World.'Jam-packed with solid advice on tackle and techniques proven to catch fish' - Barry Gibson, editor, Salt Water Sportsman. 'Every culture has its bible, and until now, there wasn't one for the voyager who had a passion for catching fish' - Ocean Navigator. 'Scott and Wendy are giving their fellow sailors the gift of an abundant life on the sea' - Blue Water Sailing. 'A boatload of hard-earned knowledge and practical advice from a couple who has been there' - Latitudes and Attitudes

post-10020610-1394236954,8131_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Har dykt lite grann i tropiska vatten bla. utanför Afrikas kust och stött på både stenfisk, drakfis och andra giftiga arter. Har även besökt diverse fiskmarknader på plats och i stort verkar det som om att invånarna äter de flesta arter ex barracuda, muräna etc.

Och tack för tipset om boken skall själv beställa den. Den finns på Adlibris 144 SEK och på Bokus 122SEK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst artrikedom hittar man nog vid reven och det är ofta just revfisk man ska hålla sig borta ifrån. Problemet med just revfisk är att det på många platser här på jorden finns risk att de har ciguatera vilket är ett gift som först över mellan koraller och fiskar och fiskarnas byten. 

På öppet hav var det ofta 3-4 typer av fiskar man fick på kroken (stilla havet) och det var framför allt: Tonfisk, Mahi Mahi (även kallad guldmakrill) och Wahoo. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänker att det är med fiskar som med bär och svamp.

Lär dig de riktigt goda  och de riktigt giftiga. de där emellan kan man lämna där hän

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, själv levde jag t.ex. i villfarelsen att allt som sprattlar någorlunda energiskt kan kokas sönder till iaf ätbar näring? (Givet att man inte sticker sig på gifttaggar etc.)

Baktanken då s.a.s. att rörliga muskelceller inte kan funka med allt för mycket parasiter, bakterier, virus eller kemiska gifter.
Är väl egentligen lite så vilda jägardjur gör sitt instinktiva val, de tar tar ju vanligen inte självdöda eller orörliga djur? Bortser ifrån asätarna, deras magar måste vara av rostfritt stål? :)

Nå, tillagning genom upphettning tar förmodligen död på, det vill säga mer eller mindre upplöser större biologiskt aktiva celler eller rent av virus? Vet att fiskar kan producera ickelevande kemiska gifter, men ifall det alltså sprattlar?
Själva köttet, muskelcellerna om man så vill, kan väl inte likt orörliga svampar* innehålla alltför mycket av detta utan att bli orörliga??

Vete fasen, bara en fundering, raskt till poängen med mitt inlägg;
Många långseglare tycks använda tryckkokare, sparar väl om inte annat bränsle? Den högre koktempen tar förmodligen också död på fler bakteriesorter??

*) Svampars gifter verkar ju särskilt lömska, verkar kunna förstöra inre organ som levern bortom räddning utan egentlig varning? Men de sprattlar ju iofs inte??

Ps. Googlade f.ö. detta med just bakteriers temptålighet. Tycks vara riktigt tåliga små krabater?? d.s ... http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp=10&gs_id=fy&xhr=t&q=dangerous bacteria surviving highest temperature&pf=p&biw=1173&bih=651&sclient=psy-ab&pbx=1&oq=dangerous bacteria surviving highest temperature&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=5fd9a66af137c430



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 februari 2012 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Ciguatera är enl. uppgift  lactated ringers  hjälpen mot förgiftningen. (Ni får goggla detta, orkade/kunde inte översätta.) Svårförgiftning, långtfrån läkarvård är inte att ta lätt på. better safe than sorry...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wikipedia: Ciguatera är en matförgiftning hos människor som orsakas av att man äter fisk eller skaldjur kontaminerade av ciguatoxin som återfinns i många mikroorganismer i tropiska vatten, speciellt algen Gambierdiscus toxicus. Det sker en bioackumulering av toxinet längs näringskedjan från mikrorganism till större djur och till människa.
Ciguatoxin är ej värmekänsligt och förstörs därför ej vid tillagning. Precis som i Maitotoxin orsakar Ciguatoxin en våldsam diarré på grund av matförgiftingen i processen när kroppen försöker bli av med toxinet.

Lactated ringers: Vätskeersättning som tas intravenöst, men en dropkanyl kan man sätta på sig själv även om det är krångligt. Jag har testat  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

 

Sueco du verkar vara en händig typ.. Har du provat med blindtarmsoperation laugh

Skämt och sido. Har googlat och letat men det är faktiskt svårt att hitta fiskar som är giftiga i själva köttet.

Det verkar som om att det oftast är angripna av ngt bakterie, parasit överfört gift etc som beskrivs ovan.

Men att hitta någon fisk som av egen maskin är giftig är svårt. ( då förrutom taggar etc)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska händig men inte så händig, ska försöka övertyga sjukvården att ta bort blindtarmen innan resan. Tycker den verkar vara ett otyg om den blir inflammerad och en risk jag gärna tar bort om jag kan.

Jag håller med dig när det gäller fisken, några få som faktiskt är giftiga i sig och resten har bara lagrat andra gifter/parasiter. Jag får nog skaffa boken som blivit rekommenderad i alla fall, verkar inte som om man ska chansa allt för mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg vad det heter men i vissa områden ska man undvika en viss sorts fisk(rovdjur) för de äter annat och bioackumulerar ett specifikt gift som vi blir sjuka av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...