Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Fattigmans-ASU till gammal kyl

Rekommendera Poster

I tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=421620&highlight=fattigman blev jag inspirerad att automatisera en kraftigare kylning av kylboxen vid motordrift. Jag kallar lösningen för Mackeys automatiska fattigmans-ASU eftersom jag inte sett den lösningen tidigare.

Ett vanligt relä kopplas in på samma vis som ett skiljerelä till en batteribank med den skillnaden att man lägger den slutand kretsen parallellt med termostaten istället för att koppla ihop batterierna.
- Kompressorn går alltid när generatorn laddar.
- När generatorn inte laddar styrs kompressorn av den vanliga termostaten.

Har någon provat detta tidigare?

Några synpunkter eller förslagpå saker att tänka på?
Själv har jag kommit fram till att det kan bli väldigt kallt i boxen vid lång motorgång, så en brytare kanske kan vara bra att installera för att koppla ur fattigmans-ASU:n.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde ny kylbox till min storfidra 2006 monterade jag två termostater, som jag hade tänkt koppla ihop ungefär som du tänkt. Var det möjligen från mig du fick ideen?  Den ena skulle hålla normal driftstempratur i kylen när jag seglade och den andra skulle ha en mycket kallare inställning när motorn var igång och gav laddning eller jag låg med landström. 

Kom dock aldrig så långt att jag fick kopplat ihop styrkretsen och provat konstruktionen. Nu ligger båten i malpåse i väntan på bättre tider. sad

Förr var jag glad om jag fick gjort hälften av vad jag tänkt, idag brukar det få stanna vid bara tanken.wink

Tror absolut att det kommer att fungera.

Är helt övertygad om att Toaens fattigmans-AUS som jag konstruerade 2006 hade fungerat alldeles utmärkt om jag bara fått tvinnat ihop tamparna.

Nu skall jag gå ner till båten (min nygamla motorseglare) och ha en högtidsstund. När jag var nere på förmiddagen var den slipmaskin jag hade i båten alldeles för lite riv i. Nu har jag hämtat min vinkelslip med grov skiva så det blir lite fart på glasfibeslipandet. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det skulle fungera bra men jag tycker toaena variant är bättre med två temostater. Du nämnde själv underkylningsrisken i förra tråden. Asun har en egen underkylningsvakt som slår ifrån när det blir för kallt i boxen. Jag vet dock inte om det är för att skydda varorna eller kompressorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med ett spänningsstyrt relä, t ex biltemas http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-25230/ Då slipper du dra separata kablar från generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen blir kanon efter en veckas landström mellan helgerna..

Fast då har man å andra sidan ett bra köldmagasin att ta av när fredagskvällen börjar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först tyckte jag det var en bra idé med spänningssstyrt relä, sedan inte...

Blir det inte så att kylen går på max till spänningen sjunker under en inställd gräns oavsett om motorn är i drift eller inte? Tänker jag fel Flipperskeppare? Jag kan ana visst stöd för mina tankegångar av pelle75.

Min tanke är att låta kylen gå på max bara när motorn verkligen är igång, sedan på underhållskyla som styrs med termostaten.

Toaens idé att sätta en termostat i serie med reläet verkar vettig, jag hade nog inte fattat hur han menade. Den varianten kallas numeraför toaens lyx-fattigmans-ASU. Äras den som äras bör...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att grundidén är RIKTIGT bra.. Klart att man ska maxa alla förbrukare man kan när motorn är igång om man har en stor nog generator (Vi har 115A generator och trots 4 x 135Ah förbrukarbatterier kan dom inte tillgodogöra sig generatorns laddning mer än dom första 20-30 minutrarna om dom är urladdade till hälften)..

Om jag skulle gjort motsvarande konvertering så hade jag låtit original-termostat jobba som vanligt och sedan kört en termostat till som reglerade ner till typ -1ºC inne i boxen/skåpet som var seriekopplad med antingen ett spänningsstyrt relä ELLER ett relä som styrs av motorns laddning. Spännings-styrningen kan vara bättre i det läget för då tillgodogör man sig bra kylning även om man laddar via landström eller om man råkar ha så bra solcell eller vindgeneratorladdning så att det orkar driva kylskåpet (hade i förra båten 50w på ställning bak och 44w på luckgarage och vid gynsamma förhållanden höll vi 13,7-13,8v när kylaggregatet gick om batterierna var fulla..)

Idag fattig-kör vi ner kylarna genom att ställa ner termostaterna när vi ligger på landström och lastar ner massa mad och dricka.. Sen vrider vi upp när vi fimpar motorn efter förtöjning. Har dubbla kylskåp som dessutom har konstaterade fel (troligtvis för lite eller för mycket köldmedium i) så dom går alldeles för mycket och kyler för dåligt.. Klarar max 3 dygn trots alla batterier :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle75 har nog svarat på detta. Den måste kompletteras med termostat, annars kommer den gå konstant vid landström eller med kraftig laddning från solpanel.

Själva konceptet bör också kompletteras med någon form av kylaccumulator, exempelvis kylklampar placerade i evaporatorn (om man har en O-evaporator).

Nån som vet var man får tag i en lämplig termostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylklamparna, eller vad man nu väljer som kylmagasin, är en bra kommentar.

Waeco hade tidigare en säljare (tror inte han är kvar) som på alla mässor hade skinnbrallor på sig.. Han föreslog att om man, som vi då, hade en stor kylbox med en platt eller o-evaporator, kunde förstora den kylavgivande ytan med en alu-plåt som man popnitade ihop med befintlig evaporator. Dessutom tyckte han att man med fördel kunde installera kylklampar eller liknande i närheten av evaporatorn för att få en jämnare gång.

Vi hade det minsta aggregatet från Waeco i en runt 100 liter stor box (Bavaria 36 från 2004) och den gick kort tid, men rätt ofta.. Hade kylen igång hela säsongen (även under veckorna då vi hade konstant landström i hemmahamn) och när den började bli lite frostig (gärna 0,5cm tjockt) i evaporatorn så gick den bättre (blev som ett magasin). Hur skumt det än låter så ökade inte förbrukningen, men gångtiden blev typ 5min igång, 20min av istället för 1min/4min.. Annars brukar man ju eftersträva att frosta av så ofta det går, men det funkade som ett bra magasin i boxen i båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min extra termostat hos tillverkaren till mitt kompressoraggregat - Isoterm.

La även in ett antal kylklampar  i evaporatorn. Fast de fungerade ju även när man körde den riktiga fattigmans AUS;en. Dvs reglerade på termostaten för hand vid landström.

När jag flyttar mig på sjön så ger inte min huvudmotor nån laddning. wink Men viden - den är fri. smiley



Senast ändrad av toaen | 25 februari 2012 | 20:35

post-945-1394236954,1736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tänkte mig att försöka avsluta tråden med en sammanfattning av denna och andra trådar jag hittat senare och på andra forum.

Relä som ökar kylan när generatorn laddar eller när man ligger med landström verkar vara en bra idé. Många praktiserar en manuell variant och några har auomatiserat på olika vis.

Åtminstonne vid landström och vid långa gångtider med motor är det klokt att lägga in en termostat även för den låga temperaturen, annars blir allt drickbart väldigt hårt... frown

Ett test visar att man får effektivare gång på kompressorn och kan spara ca 30 % el genom att lägga kylklampar i kylelementet/evaporatorn/förångaren (inuti kylen).
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=2030&start=15
Besparingen beror på att varje gång kompressorn startar tar det en tid innan den går effeltivt. Färre starter ger alltså högre effektivitet. Dessutom är det lättare att somna om inte kompressorn startar och stoppar ideligen. Förändringen är stor, antalet starter i testet minskade från 9 per timme till 3 per timme.

En variant är att nita fast en aluminiumplåt på kylelementet som får leda ut kyla till kylblock som monterats på plåten. Detta kräver lite mer kunskap och händighet.

Jag har också hittat en diskussion om vad man ska ha för vätska i kylklamparna, men inget svar.
Egen kunskap säger mig att vatten (eller vanliga kylklampar som jag tror är mest vatten) är mycket bra i en kylbox.
- Bara genom att öka den kalla massan i kylelementet får man längre gångtider på kompressorn.
- Om man dessutom kan få klamparna att frysa när kompressorn går är det otroligt effektivt.
- När is smälter åtgår stora mängder värme.
- Is smälter vid 0 C vilket (jag tror) är en ganska bra temperatur på ett kylelement för att hålla maten kylskåpskall.
- Giftfritt
- Smakfritt
- Kyllampar finns färdigt att köpa och är praktiska, kan lätt flyttas ur kylelementet om man ex.vis vill göra glass! smiley

Jag har som sagt hittat mångaa trådar om detta och många verkar redan ha prövat fattigmans-ASU så jag ska inte ta åt mig äran.

Mackey

Edit: Snapsen klarar sid nog, om inte barnen spätt ut den.  sad



Senast ändrad av Mackey | 19 mars 2012 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är vatten det bästa. Inte minst för priset. Ska se om jag gör ett försök att stoppa in nyköpta kylen idag. Vädret vackert och jag föll år idag Får uppdatera hur gammal är du-tråden. Hur bra får man ha det egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om man skall gratulera eller beklaga, men några tulpaner kan man väl få överräcka så här virutuellt.  (ps - jag har stulit dom wink)

Nu skall jag gå ner och plasta på den till diesetanksbädd ombyggda gamla motorbädden och även jobba lite med ombyggnad av durkarna i däcksalongen så att de passar bättre över den nya motorn.

Så mycket dumt man hela tiden hittar på. Dessvärre kan man inte skylla på åldern. Det var lika illa för 50 år sen, fast man orkade betydligt mer då. Å andra sidan visste man inte riktigt vad man gjorde och hur man skulle utföra det och man har ju fått en viss övning genom åren.

post-945-1394236980,5599_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bugar mig virtuellt mot Gravarnehållöt. Du ska verkligen inte beklaga den låga åldrn (som panchonär). Mycket kul och mindre mindre kul sysslar man med. Tiden spelar ingen roll. Det tog 5timmar att ta sig till båten. Sen var det lite riva i gamla kylen ryckte bort den gamla somsatt skruvad hur det nu gick till då skruvarnainte ens syntes. Limmar nog den nya på en plåt med PL400 som mågen alltid förespråkar. Eller epoxilim. Kaffe och lite MG och sen blir det nog en vända hem till käringen som vääntar på berget spanande efter sin sjöman. Virtuellt. Förlåt urspåringen men man fyller bara åren gång per år. Kladdar med texten. Tangentbordet är inte störreän två tumnaglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyfter min gamla tråd för att meddela att fattigmanns-ASU:n nu är installerad efter drygt sju år.

 

"Bättre fort och fel än bara fel" hade jag en arbetskamrat som sa, men långsamt och rätt är också bra. Själva jobbet tog nog en hel timme, det var förberedelserna som tog tid...

Dvs. svänga in på Biltema och köpa ett relä för 42:90.

 

ASU-relläet är kopplat så att kompressorn spänningsmatas så snart skiljerelläet från biltema kopplar ihop startbatterier och förbrukningsbatterier. Ena sidan på spolen är kopplad till minus på förbrukningsbatterierna och andra sidan till pluss på startbatteriet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På kompressorns elektronikenhet finns flera kontakter. Genom att ändra ett motstånd kan man också ändra kompressorns varvtal. Den går inte max från början. Skulle kanske vara vettigt att kombinera? Jag hade en manuell variant, tryckte man på knappen så gick kompressorn fullt till termostaten slog ifrån då gick den över till normalt.

Numera har jag tillräckligt med solpaneler för att kylen ska kunna gå hela sommaren, mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Numera har jag tillräckligt med solpaneler för att kylen ska kunna gå hela sommaren, mycket bättre.

Det är väl samma sak för oss egentligen, annars hade det nog inte tagit sju år...

Nu när det är fixat blir det hur som helst kul att se hur det funkar. Inser att det behövs en avstängningsfuktion så att det inte blir en frysbox om det är vindstilla när man ska till tex. Estland så man får gå för motor i 24 timmar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...