Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Eastwood

Omdöme om mekanisk verkstad??

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en bättre begagnad Penta diesel till min Johnson 30 och har kommit i kontakt med en verkstad som har ett antal passande, renoverade, objekt inne.

Firman heter Davids Mekaniska Verkstad och ligger i Göteborg.

Vore tacksam om jag konde få referenser på dem från de av er som anlitat dem eller hört något om dem.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kan lita på David. Jag har handlat bara några lösa delar som varvräknare, givare till den och ett beg. cylinderhuvud till en MD11C. Jag fick t.ex låna en givare för att se om det var felet och betalade efteråt. Allt har funkat bra och jag fick också tips om en lagning av avgaskröken som funkade. 

Det är ju begagnat du köper så man får väl räkna med begränsad livslängd. Troligen är motorn ersatt av nån anledning men verkstan kan ju ha renoverat upp den mer eller mindre.

Ofta byts motorerna för att de sitter så taskigt till i båten att den måste lyftas ur bara för att byta lite delar och det blir en stor extrakostnad om renoveringen inte föll väl ut. Har han väl fått in den på verkstaden är det ganska billigt att renovera till bruksskick. Båtägaren som står i valet renovera/byta riskerar mer än en verkstad som kan renovera och se.

Byter man topplock mot renoverade och kolvringar, kolvar och foder t.ex så har man istort sett motoreffekt som på en ny. Resten kan givetvis packa ihop närsomhelst men de äldre motorerna, MD2, MD11 och MD17 har haft bra livslängd. Våran går på 33:e året nu i sommar. Peppar, peppar.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, var bra att få lite info om verkstan.

Han verkade iofs reko då jag pratade med honom men ändå bra att få lite mer info innan ev köp. De har tydligen ett antal renoverade Penta inne i storlek 50-70 HK vilka skulle passa befintlig motorbädd.

Jag inser givetvis att jag då jag köper begagnat inte kan räkna med att motorn håller livet ut,. Håller den utan större åtgärder i en 10-15 år och jag då byter för att jag vill, inte för att den klappar ihop så är jag nöjd.

Min gamla maskin, en Mercedes OM 615, hade över 40 år på nacken och det var inte så att den skar, det var dieselbakterier som satte igen bränslepump mfl följdfel vilket gjorde att jag valde att satsa pengarna på något annat. Precis som du skriver så var motorn så svårservad som den satt att det skulle vara tvunget att lyfta ut den vilket jag inte tyckte var motiverat då den är/var så gammal.



Senast ändrad av Eastwood | 25 februari 2012 | 17:15



Senast ändrad av Eastwood | 25 februari 2012 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm Vp 40 till 70 hk, fasen vet om inte en ny kines skulle vara bättre.

Samma jobb med motorbädd, regelage och kanske byte av propeller.

Jag skulle kunna gå med på att byta till en likadan motor som bara är att hissa ner, men med ett annat fabrikat blir det arbete.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har varit inne på detta också, men till saken hör ju att båten blir kall som en isbit i Antarktis på andrahandsmarknaden med en kines i sig...

Spelar ingen roll hur bra kinamotorn är, folk är skeptiska.

Jag har iofs inga planer på att sälja båten, men när/om den dagen kommer så vill jag ha det så lätt som möjligt. Vidare är det ju detta med service/reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att veta vad din nya motor kommer att kosta, för att jämföra mot nypris.

När det är dags att sälja din båt är motorn ändå kanske slut, men en kines halvsliten.

Volvo Penta har inte alla delar till äldre motorer dessutom är delarna oskäligt dyra.

Jag valde en Iveco/Lombardini när det var dags att byta. Klart mycket billigare än dyra Penta.

Begagnat är ändå begagnat. Hade det funnits kineser förr hade jag övervägt en sådan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär på förhand tror jag kalaset går på ca 40-50.000 kr.

Nyrenoverad nygammal Pentamotor 30-35.000 kr. samt montering mm 10-15.000 kr

Jag är medveten om att man kan få en Kinamotor monterad ock klar för marginellt mer pengar men jag är villig att ta risken att mitt begagnatköp håller måttet. Jag hade ju självklart kunnat hitta ex. vis en MD21:a, orenoverad med ca 25-30 år på nacken för ca 10.000, men lägger gärna en del extra för att få så fräscht som det går utan att köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan väl göra som VP måla en Asiat grön och sälja den som svensk.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga så här:

Jag har gjort tre affärer med David: DEN FÖRSTA, ENDA OCH SISTA !!!

Hoppas att alla förstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer dåligt med de köp jag gjort.

 

Lite mer om den misslyckade affären?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han levererade så hög kvalitet att du aldrig behöver byta motor igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Registrerad i sju år och nu kommer detta som första inlägg...jag anar ugglor i mossen...cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en leverantör är ovanligt trevlig brukar jag misstänka att drivkraften är vinsten. Ro åt sig pengarna och sen ta sig an nästa kund. Garantier och sån skit stör affärerna och kostar pengar. 

Vinna och sen försvinna verkar ändå inte vara Davids affärsidé, trots att han är väldigt trevlig. Det är nog hans sätt att vara som person. T.ex har jag och frugan blivit bjudna på kaffe fast han haft mycket att göra. Hela tiden ringer det och kommer in folk. När vi var där sist kom en marinkille som åkt ända från Strömstad för att hämta några delar. Han brukade handla begdelar av David.

Så länge informationen om affären är så ringa får dina rader inte så stor trovärdighet. 

Var det en motor eller rerservdel? 

Lite mer kött på benen kan du bjuda på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och två inloggningar på alla dessa år.

Ett vid registreringen och ett för detta premiärinlägg?

Det är nog korrekt att kräva lite mer kött på benen vad den tydligen dåliga affären handlade om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller beg. delar är det lättare att få en garanti, det är ju bara för leverantören att plocka fram en till beg. del som fungerar vid leveransen.

Värre är det ju med beg. motorer som har ett dolt fel. Det är ju en del av inbytesmotorerna som kommit in pga att nån monterat en ny motor i sin båt. Då har den kanske inte varit helt klockren.

Beg motorn monterad och fungerar men lägger av efter ett tag, går varmt vid hård drift el. liknande. 

Där är det svårare och dyrbart att ersätta motorn med en som fungerar då arbetet blir en dyr post. Jag skulle inte räkna på allför gedigna garantier på en beg. motor. Man ta en beg. motor för vad det är. Det skulle bli för dyrt att ge motsvarande ny-garanti. Kanske dyrare än för en ny då osäkerheten är stor. Det kan inte vara lätt att testa en motor med full effekt t.ex. Tror inte om David har såna möjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en begagnad och ogenomgången YSB12:a av David för ett par år sedan. Motorn i befintligt skick och priset därefter (3500Kr utan startmotor). Trevligt bemötande och jag fick uppfattningen om att han absolut är ärlig och duktig på det han gör.

Motorn har gått finfint sedan dess, skulle jag behöva delar nu skulle jag inte tveka att handla av honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen mer som har erfarenhet av davidmekaniska?

Funderar på att köpa begagnad motor av han.

Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei. Jeg har en reklamasjon gående med Davids Mek. Verkstad i Göteb. just nu.

En MD7 köpt som fullt renovert med honet cylinder og ventilslip viser seg å väre KUN sprutmålad grön.

Manifold (limpa) halvfull av rostflagner og thermostat antanglig inte åpnet på siste 10 år.  Insprutningpump lekker på fler steder, impeller mangler fler vinger. David (Daryoush) garanterte att motor har gått sötvattenkyld i alle år.

Mekaniker bekrefter at selgers påstående ikke stemmer. Motoren starter og går, men har ikke noen verdi större enn den motor som ble levert som innbytte.

Jeg skal informere i detalj om dette når / hvis tvisten med DMV avklares.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oppfølging :::::::

DVM ble besøkt i går av meg og vitne til tidligere avtale.

David hadde ikke noe valg, og la seg platt for tydlige bevis. (se exempelbilde på thermostathus)

Jeg gav DMV en chans til å gi meg en GARANTERT renovert motor innen utgangen av august (snäll som jag är surprise  )

Jeg har fått mine penger tilbake nå og vil være meget nøye med å kontrollere min neste affär med dette firma.

Det er synd at DMV prøver seg med slike fula trix. Jeg fatter ikke at han trodde en nordmann kunne være så lettlurt...............cool

 

Så..................handle gjerne med DVM, men vær nøye med å kontrollere hva du får. Han er billig og han har bits and pieces som ingen andre har. Vi behøver slike skrothandlare.

 

Jeg skal oppdatere her når historien forhåpentlig ender i august. I mellomtiden stoler jeg på mine North Sails................og ønsker alle en god sommer.

 

EJ

 

post-10014925-1394237519,3567_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat, och provat, många delar hos david. Alltid trevlig och fått handla på kredit, betala sen när du vet att det fungerar. Har bara gott att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar var det nästan alltid blir samma sak i sådana här trådar. Medlemmar med 100+ inlägg har bara positivt att säga om företaget i fråga, medan nytillkomna medlemmar i sitt första(!) inlägg eller liknande häver ur sig ovett.

Jag har själv ingen erfarenhet av David eller hans firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Information på Internet kräver alltid lite eftertanke och källkritik.

Vem säger vad? Trovärdighet? Håller resonemangen ihop?

Det finns företag som hjälper andra företag att tvätta Internet från negativ information. Oftast genom att ösa ut massor av neutral eller positiv information. Om man enbart hittar officiell information, eller det är misstänkt tomt kan man bli fundersam.

Sedan finns det alltid besvärliga kunder och rättshaverister. Men jag vill gärna hitta några omdömen, bra eller dåliga från den vanliga konsumenten om ett företag jag ska handla av. Sedan får man vikta den och ta hänsyn till att det finns kunder från helvetet och det finns olika sätt att se samma händelser.

Ens egen magkänsla brukar ju inte heller vara fel att använda. Vill jag göra affärer med den här personen? Och hur mycket riskerar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei Spancox og Anders_ST.

Jeg vil gjerne høre hva dere synes om min opplevelse med Davids Mekaniska Verkstad.

 

Jeg har forsøkt å gi trådstarter MIN erfaring med denne firma, og jeg har beskrevet opplevelsen presis som den har forløpet.

Tråkket jeg noen Amiral på tårna her?  surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Davids Mekaniska (alla har arabiskt ursprung) sa att de kunde laga mitt VP Backslag. De plockade isär och bankade sönder konan med ett dorn. Sa att de bytt delar när de egentligen inte bytt en enda skruv. Den auktoriserade volvo penta verkstad som sedan lagade backslaget sa att det var det värsta/sämsta det någonsin sett. 5000 kr tog de i förskott som de vägrade betala tillbaka. 

Detta är lurendrejare på hög nivå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en avgaskrök till en MD5 för 6 år sedan. Nästan ny och ett ok pris. Det beror på vad man köper så klart. Jag var mest glad för att den gick att få tag på.

 

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-05-29 vid 11:02 skrev Oldtimer:

Oppfølging :::::::

DVM ble besøkt i går av meg og vitne til tidligere avtale.

David hadde ikke noe valg, og la seg platt for tydlige bevis. (se exempelbilde på thermostathus)

Jeg gav DMV en chans til å gi meg en GARANTERT renovert motor innen utgangen av august (snäll som jag är surprise  )

Jeg har fått mine penger tilbake nå og vil være meget nøye med å kontrollere min neste affär med dette firma.

Det er synd at DMV prøver seg med slike fula trix. Jeg fatter ikke at han trodde en nordmann kunne være så lettlurt...............cool

 

Så..................handle gjerne med DVM, men vær nøye med å kontrollere hva du får. Han er billig og han har bits and pieces som ingen andre har. Vi behøver slike skrothandlare.

 

Jeg skal oppdatere her når historien forhåpentlig ender i august. I mellomtiden stoler jeg på mine North Sails................og ønsker alle en god sommer.

 

EJ

 

post-10014925-1394237519,3567_thumb.jpg

Jag tänker att DVM har ALLT att vinna på att vara seriös, speciellt i en tid då gamla motorer blir allt vanligare och behöver reservdelar för att fortsätta leva. Kan man skapa sig ett monopol och ett gott rykte här finns pengar att tjäna. Så DMV, sträva efter att få 100% nöjda kunder och var seriösa så ska allt nog bli bra. Tänk på att ni har människor i båtar som i nödsituationer måste kunna lite på sina motorer.

 

J

Redigerad av Jarramas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...