Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
forgus31

Vad är epoxispackel bra till

Rekommendera Poster

Läser ofta frågan om mam ska använda epoxispackel till plastjobb och då svarar vi  använd plast och glasfiber.

Själv har jag aldrig använt epoxisoackel och kanske svara helt galet med mitt jamsande om använd glasfiber...

Epoxispackel kanske är fantastiskt bra. Eller är det bara vad många tror?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder epoxispackel för att laga alla små parkeringsskador som man lyckas ådra sig under säsongen.

Förra året köpte jag nåt jäkla gelcoat-skit som var svårt att blanda ut med härdare i rätt proportioner. Fick det aldrig bra, Ska ta bort och göra om med epoxi nu i vår. Har alltid funkat.

Men, hur får du rätt färg då? Det får jag inte. De små skiftningar som blir i lagningarna står jag ut med. Doris är en ärrad gammal dam från 1983. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Anders, till småskador som tillkommer, med en liten passus dock...är marine filler ett epoxispackel? är det inte det så är svaret på ursprungsfrågan, nej det använder jag aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite beroende på vad man vill göra. Om man vill sätta igen ett 10 mm hål i innerlinern så fungerar epoxispackel utmärkt medan polyester och glasfiber bara bli bökigt. Om det istället är ett 10 cm hål efter ett instrument så fungerar inte spackel alls medan glasfiber och polyester fungerar utmärkt. Hål under vattenlinjen bör väl också tätas med plast och matta. Spackel blir ju bara en plugg vilket inte känns så tryggt.

Epoxispackel (och även polyesterspackel) innehåller väl små glasfiber trådar för armering så egentligen är det ju samma sak som att använda plast och glasfiber var för sig.

Jag är verkligen ingen expert på området men det är i alla fall så jag uppfattat saken. Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

EDIT: Två hann för mig...det var inte meningen att vara ett eko.



Senast ändrad av Flintstone | 23 februari 2012 | 17:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxispacklel suger inte fukt på samma sätt som polyesterspackel. Ska man spackla under vattenlinjen (liten skada, en köl, en plastad lagning...) är det epoxyspackel spm gäller, sannars är risken stor att spacklet släpper. Över vattenlinjen kan det säkert kvitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar till Flintstone.

Glasfibertrådar i epoxispackel är nog inte alltid givet. Själv gör jag eget epoxispackel och har använt både små kulor (pulver) som ju bara förtjockar och inte armerar och också ett slags flock (som nog är små små trådar, förmodligen inte nödvändigtvis av glkasfiber) som jag kan tänka mig armerar lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tänkte oxå laga några småskador under vattenlinjen på min båt med epoxispackel. Men ska man använda epoxiprimer oxå, eller räcker det med spacklet? Och ska man i så fall ta på primern före eller efter spacklet?

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt något inlägg i tråden ovan verkar det finnas olika epoxispackel. Jag har aldrig träffat på sådant spackel med glasfiber- eller celullosafiberarmeringrarmering. Om du använder vanligt oarmerat spackel behäöver du inte använda någon primer. Däremot skulle jag prima armerat spackel - om det nu finns,  men det finns inte heller  någon anledning att annvända den typen av spackel för att laga småskador under vattenlinjen.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spackel har man ju för att jämna ut ojämnheter som är för stora för att va acceptabla.

När man talar om att laga hål i plastbåtar tex med glasfiberspckel - då får jag gåshud.

Skulle nog kunna tänka mig att spackla igen en mindre  skada, under vattenlinjen, som är upp till 1/3 del av skrovtjockleken genom att fylla i med spackel.

Satte igen två 5 mm hål efter egnomgående skruvar till en sumlogg som inte täcktes av den nya logg och lodgivaren, fast det var med ren epoxy. Borrade upp med en aningen större borr för att få rena brottytor och fräste upp en kon med en försänkare från bägge hållen. En tejp på utsidan och sen fylla med lamineringsepoxy. Slipade ner gelcoaten och la ett par lager väv i epoxy. Efter avslipning spacklades ytan slät med ett epoxyspackel.

Jag brukar tikkverka mitt epoxy spackel av lamineringsepoxy och nåt fyllnadsmedel - tex microbalonger. Ytan jag skall spackla på brukar ju alltid va slipad på och avtorkad med acceton. Innan jag blandar i fyllnadsmedlet i den blandade lamineringsepoxyn, brukar jag pensla över ytan med ett tunnt lager lamineringspoxy.

Jag tror utan att veta; Dels kan man ha lite torrare spackel som inte rinner lika lätt och då  tror jag att det blir bättre vidhäftning.

Men som sagt det är en ide jag har. Om det är rätt eller fel vet jag inte. Det blir ju på sätt och vis en primer  fast jag låter det inte torka utan spacklar vått i vått. 

Att lägga nån annna priemer under epoxyspackel tror jag inte är nödvändigt, men man måste ju arbeta in det så att det får fäste på hela ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...