Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mojja

Någon som har erfarenhet av cg boats international

Rekommendera Poster

hej alla.

Har läst en del trådar här på forumet innan men inte fått riktigt klart fär mig om detta är en seriös firma eller en skojar firma.

Har även sökt på google och det kommer varken fram något posetivt eller negativt om denna firma.

Det jag undrar är om någon har använts sig av denna firma och vilka erfarenheter ni har av den isåfall.

Nyregistrerade användare och amvändare som har 10-20 posts som enbart berör ämnet boats international behöver inte göra sig besvär att svara då era inlägg ändå ej känns seriösa.

 

Jag har sett att denna firma har ett par tre båtar till salu som intresserar mig men det ringer varnmingsklockor i bakhuvudet när man ska skicka iväg 500-600 k till det stora landet i väster utan att ens veta vad det är för människor man har att göra med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har ingen erfarenhet av dem men det finns Svenska seriösa företag som importerar båtar och där du som köpare har de garantier som gäller vid konsumentköp av båt av en svensk firma.

 

 

 



Senast ändrad av MarcusW | 23 februari 2012 | 14:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till den här firman. Köpte min US båt av en firma i Sverige. Se till att köpa båten av firman inte någon privatperson för då gäller inte konsumentköplagen. Hade inga som helst problem och har fortfarande bra kontakter med firman. Båten i kanonskick allting fungerade och de småsaker som skulle rättas till rättades till. Skulle aldrig göra affärer på det sättet du nämner.

Räcker väl att läsa trådarna på detta forum för bli avskräckt och inte göra om samma dumheter som andra varnar för. Vad som helst kan ju hända, firman går i kk, nyckelpersoner försvinner etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak och det är att båten fysiskt skall finnas i sverige. Inte bara firman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har köpt båt av dem efter att våra båtkompisar som vi brukar semstra med köpte. Det är alltid lite struligare att göra affärer med någon man inte träffar men uppsidan var att vi lyckades pruta rejält på ett redan lågt pris. Eftersom kompisen hade köpt kunde vi inte motstå med det priset.

Själva affären var en handpening och sedan resten av summan när Wallenius bekräftade att de fått båten. Momsen betalas när båten kom till Europa.

Vi ordnade själva med transport från Göteborg och hem.

Det enda som hände oss var att en dyna var trasig när båten kom. Det så ut som någon satt sig på den och kanske haft en skruvmesel i bältet. Hur som helst reklamerade jag detta och Fredrik som jag hade kontakt med skickade nytt tyg. Väl här fick en sadelmakare fixa dynan.

Det ska dock påpekas att alla affärer inte slutar lyckligt men firman har jag inga synpunkter på.

Något att lägga in i kalkylen är att anspassa båten för Sverige när den kommer hit. Öppna pulpit, ankarspel bak och värmare brukar vara standardgrejer som måste fixas.

Känner du dig allt för osäker tycker jag du ska flyga över och titta på båten.

Är det något specifikt du funderar över är det bara att hojta till.

/Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar jag fått

 

Båten jag är sugen på är en regal 2665

Närmare bestämt denna båt

http://www.blocket.se/sodermanland/2005_Regal_2665__Ny_Trailer_GEN_105_Timmar_CE_38591544.htm?ca=9&w=3

 

Jag har inte haft kontakt med firman saluför denna båt men vad jag förstått så står båtarna i texas usa och importeras till sverige när kund bestämt sig. Hur betalningen sköts vet jag inte än.

Det jag först och främst är ute efter är referanser om denna firma dom har ju varit verksamma ett tag och någon måste ju ha handlat av dom tidigare??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt långt och sakligt inlägg vilket uppskattas väldigt mycket.

Men någon Fredrik verkar det inte jobba på denna firma men därimot en Conny och Andreas som verkar vara far och son.

Har verkligen lusläst och försökt söka all information om detta företag som heter cg marine international inc.

Visst finns det ett par trådar här som detta företag varit inbladat i men dessa har resulterat i pajkastning och inlägg som verkat som ren reklam från företaget självt.

Men vid egna sökningar strår det varken något posetivt men inte heller något negativt om detta företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ända jag han se lite snabbt på bilderna va att det inte är en sistabåge för körkapellet . Det gör att du inte kan utnyttja soffan bak när kapellet är uppe . Det blir som gamnacke när man sitter bak pga lutningen ! Bara en liten påpekan :-) Kolla om du kan pruta med ett bättre utfört kapell än de som kommer med ? Landströmmen är som du vet bara 110volt i hela båten ! Skylighten ,så har ställarmen gått sönder ,eftersom den hänger ner ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt min båt via dom.

Har bara gott att säga om dom. Maila mig om du vill ha mer info.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för ditt svar!!

 

Med körkapell menar du då bimini toppen?

Landströmen har jag räknat med att jag får fixa med en konverter kostnad ca 5k med installation och sedan blir det ett ankarspel på aktern som ska vara fjärrstyrd så att man kan lägga till enkelt och smidigt.

Skylighten menar du då söklyktan?

 

M.v.h Mojja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara en dystergök och jag vet att jag terroriserat några trådar redan på det här temat. Jag blir bara så beklämd när jag läser sånt här gång på gång.

Så slå en flukt här innan du skickar 600 000 SEK till någon okänd person i Florida.

http://www.allabolag.se/5563722213

Ser sådär ut. Verksamhet startad 87, F-skattesedel saknas 0 anställda och 0 i omsättning.

Gissa en gång vad som händer med din båt och dina pengar vid eventuell tvist...



Senast ändrad av AgatonSax | 23 februari 2012 | 19:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill även tacka för denna information all information om detta företag är intressant.

Har inte tänkt mig heller att lägga hela summan i förskott då skiter jag hellre i affären. 75% kontant och sedan resten vid leverans och en godkännd besiktning och provkörning.

Om det visar sig att båten har defekter som måste åtgärdas så ska betalas med resterande 25% av köpeskillingen.

Kontrakt mellan säljare och köpare ska självklart upprättas där dessa saker tas med,

Att skicka 500 k rakt västerut utan en susning om vad man får eller några som helst garantier är därimot något jag inte kommer att göra,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takluckan i taket nere i båten, rund modell :-) runt bimintopen sätter man sidostycken, framruta,samt bakdelen ! Biminitopen blir taket på det dom kallar körkapell.

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 23 februari 2012 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Agaton, För att du har haft en dålig erfarenhet så betyder inte det att alla har haft en. Jag vet fler som har tagit hem båtar med hjälp av dom och det har fungerat bra.

Att du inte hittar dom på allabolag är nog inte så konstigt. Du kanske har noterat att företaget heter CG Marine International inc Detta är inte ett svenskt bolag.

Består förövrigt av Far och son Conny bor i strängnäs och sköter pappersdelen här i sverige. Andreas finns i USA och sköter transporter och inköp. Jag har som sagt köpt in båt och visst det va inte helt smärtfritt med en transportskada på masten osv men inget som detta företag kan belastas för utan Wallenius.

Om man känner sig osäker så boka ett fly och titta på båten.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är något helt annat företag du hittat. Helt fel personer och ort.

Utan att ta ställning för företaget som sådant, (har aldrig gjort affärer med dem) så kan jag åtminstone intyga att personerna bakom företaget är vanliga Svenssons som verkat i min hemby sålänge jag kan minnas. Jag har mycket svårt att tro att uppsåtet med firman skulle vara att lura någon. De försöker då inte gömma sig i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit en första kontakt med företaget ifråga,

Jag har tänkt uppdatera löpamde om detta eventuella köp och lämna information till andra användare om hur ett köp från staterna kan gå och hur detta förtag sköter sina affärer och vilka riktlijinjer dom följer.

Som jag innan skrev kommer jag alldrig gå med på att betala in hela köpeskillingen utan att först ha haft chansen att både besiktiga båten och provköra den med behörig besiktningsman.

Då hoppar jag hellre över hela affären och handlar en båt här hemma i svedala.

Detta är det mail jag skickat till dom i det första skedet komentera det gärna med posetiv och negativ kritik.

Kommer även lägga upp svaren från cg imarine även om dom exakta summorna för objektet kommer att döljas.              

Hejsan!

Är intresserad av denna båt som ni saluför.

Dom stora frågorna just nu för mig är hur betalning och hur eventuella
skador och fel på båten sköts då denna är levererad i sverige.

är väldigt intresserad av denna båt men är inte berädd att slcka 400k
rakt ut i ingenmansland utan att ha helt klar för mig vad som gäller
både med förväntat skick och levererat skick.

Båten ser väldigtr fin ut på bilderna och inga skavanker verkar finnas?

om affär skulle bli aktuell vill jag även få båten genomgången av ett
godlännt beiktningsorgan.
Skulle detta organ påpeka väsentliga fel på båten så vill jag ha rätten
att dra mig ur affären utan att det drabbar mig ekonomiskt,
Allternativt att kostnaden för reparation dras av från köpeskillingen.

Sedan vill jag även veta om det finns kända fel,skador eller onormalt
slitage med båten som man inte ska behöva räkna med efter ca 100 timmars
använding som jag behöver ta ställning till innan jag bestämmer mig.

Vill inte verka som en besserwisser eller jobbig kund men vill ha all
informaton jag kan få så att vi slipper otrevliga överaskningar om vi
kommer överens om affä'r på det aktuella objektet.

Och till sist varför ska jag välja detta exemplar istället för detta som
står 1 mil ifrån mig och som säljaren släpper för 380 000 sek?

http://www.blocket.se/orebro/Regal_2665_36462716.htm?ca=8&w=3

 

Med vänliga hälsningar Morgan.




Annonsen finns på http://www.blocket.se/vi/38591544.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt ,men hur ska han kunna veta varför du skall välja den ena mot den andra ? Jag gissar att deras affärside är att hjälpa köparen mot betalning att få hem en båt han är intresserad av ! Du ska nog köpa båt på hemmaplan och inget annat !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har nog rätt jocke. Jag ska nog handla båt på hemmaplan. Skulle vara väldigt nervös över att köpa en båt osett från staterna och ligga ute med  hela köpeskillingen och riskera att få hem grisen i säcken.

Jag vet inte hur det är för dig men för mig är 450 k mycket pengar som har tagit en stund att spara ihop. Skulle kännas väldigt jobbigt om man inte fick vad man förväntade sig för dom :(

Med det sagt så är jag fortfaramde väldigt sugen på den regalen. Den tilltalar mig och har skapat hett ha beg'är  hos mig.

Jag avaktar och ser om jag får ett svar från cg marine. Hoppas verkligen jag får ett svar som tilltalar mig och att det kommer kännas rätt att göra affär med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna Regal finns i Gävle, litet äldre men med låga timmar o välutrustad, trailer ingår------prutmån finns garanterat om Du har kontanterna.Jäm för oxå båten i USA utrustning med båten i SE, tex bogpropp kostar massor att installera i efterhand osv,

http://www.lh-batar.se/gallery_33.html

kanske nåt för Dig att titta på!! Har inga intressen i företaget o har ej heller köpt båt av bolaget, importerat båt, trailer i egen regi och med den erfarenheten så rekommenderar jag Dig att leta i Sverige istället, alternativet är att Du åker själv över och kollar/besiktigar båten..........båt, trailer var i ok skick när jag fick den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har köpt båt via dem, maila mig så kan du få mitt nummer, och svar på ev. frågor. Jag har MKT god erfarenhet av dessa. Men det är dina pengar och du skall självklart gör det som känns bra för dig! men jag kan lova att de har bra båtar och är 100% seriösa. Med vänlig hälsning, Jerker Ps. Och nej,jag har ingen personlig vinning i detta. Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl snarare varför köper du inte den i Örebro???

Ett plus är att du slipper det färgade skrovet som alltid blir repigt och omöjligt att göra snygga lagningar vid ev skador. Enda nackdelen är att det är Volvo grejer men det är min personliga åsikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst den vit står nära men det är den med det färgade skrovet jag villl ha och tycker verkar både frächare och bättre utrustad än den som står i svedala.

Sedan är den anonsen skriven så att man nästan får ont i huvudet av att läsa den. Men jag har pratat med säljaren där och ta en första titt på den båten under nästa vecka. Kan man tycker att den är helt ok och slår till.

En liten sak jag inte förstår med den vita är var för den skulle ha behövt stripas om  efter 65 timmar? Striping verkar inte vara något speciell förutom den smalösa texten BITCH på båten.

P.s är det någon som vet hur man kommer i kontakt med båt inspektörer i amerika?  D.s

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag tror det blev lite rörigt med alla firma namn. När jag först läste din tråd så står det CG Boats inernational. Den firma jag köpte av heter Boats international (boats.de).

När jag tittar på den båten du hänvisar till så är firmanamnet Marine International. Denna firma har jag ingen erfarenhet av så vänligen bortse från min inlägg.

Hälsningar

Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenar!

Som alltid i detta ämne så riskerar man att bli offentligt avrättad på grund av att man har köpt båt från USA. Jag har köpt båt av Andreas på CG Marine och har bara gott att säga om det köpet. Han var mycket hjälpsam och allt stämde med det som han uppgav. Om du vill veta mer så får du gärna maila mig.

Hälsningar // Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...