Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Merc1350

Båt olja

Rekommendera Poster

Vi är en grupp personer som studerar båtförarnas användning/åsikter kring val av motorolja.Vi är tacksamma om du vill hjälpa oss i denna kartläggning genom att svara på några snabba frågor.

Som tack lottas trisslotter ut.

Ny länk som fungerar! Ber om ursäkt för den förra.

http://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEUyZ2JiRElDUi1QcGpqeXBCeExvN3c6MQ

 



Senast ändrad av Merc1350 | 20 februari 2012 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken du gav funkade inte för mig. Vad gäller oljor så för att vara säker på att få  tillräckligt bra  kvalite är det Biltemas oljor som gäller både för bil och båt för min del. 

Man får mycket för vad man betalar för om man köper Biltemaoljor. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken var verkligen inge bra ;)

Beträffande oljor så har jag kört både båtmotor (Yanmar YSE12) och lite annat på Biltemas olja med bra resultat... - Alltså - dom har inte skurit.. Tror det är mycket ovanligt att man kan härleda ett motorhaveri till oljan.. 

Nuvarande motor går, i varjefall än så länge, på Penta´ s VDS-3 olja (garanti fortfarande).. Den lätt stressade bensinaren i leksaksbilen går på Motul 300v racingolja som är snordyr men luktar gott ;) 

Läs på lite om olika oljor och kvaliteter - det är riktigt kul goog:ling som lätt fördriver en hel helg och lite till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är lite suspekt att någon registrerar sig på ett forum och presenterar sig som en grupp personer som vill veta våra vanor. Även om länken fungerat hade jag nog inte svarat...jag vill veta vilka som ligger bakom och vad syftet är med undersökningen innan jag ställer upp och svarar på frågor gratis. Utlovat trisslottslotteri är inget som kompenserar för bristen på information om undersökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt olja köper jag på Bil tema. Mo torn är en Md5a från Vol vo Pen ta från 1980.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är något lurendrejeri med den länken så den öppnar jag inte. Men annars så använder jag en mineralolja av hög kvalitet i min MD21.



Senast ändrad av Nimbus10 | 17 februari 2012 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu halkar jag kanske utan för tråden, men min första bil var en Saab två takt. I den blandade jag bara spill olja från familjens flyte tyg och fordons park. Allt som inte luktade hypoid olja till läts. I bland hällde jag majs olja i den. Då luktade av gaserna pop corn. Hade aldrig drift stopp med denna kult vagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper Biltemas Mineralolja (Turbodisel tunga fordon) funkar bra.

Byter vart annat år, det behövs inte oftare mer än vad våra motorer går under en säsong,

om man inte har haft några problem och fått vatten etc. i oljan.



Senast ändrad av steel30 | 17 februari 2012 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som går in på en båtverkstad och frågar efter olja får den som de har i oljefatet. De som har bil kör till Biltema. De som bara har en bensinmack i krokarna köper den ojla som finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märklig tråd...men festligt att den så snabbt drog iväg...cool



Senast ändrad av Flintstone | 17 februari 2012 | 23:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta MD11C brukar få Biltemaolja eller Coop/ICA 10-40 mineral SG-kvalitet tror jag det brukar vara stå på burken. Kostar inte skjortan. Övriga fordon får samma smörja och går som en symaskinsateljé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SM Current  For all automotive engines presently in use. Introduced November 30, 2004. SM oils are designed to provide improved oxidation resistence, improved deposit protection, better wear protection, and better low-temperature performance over the life of the oil. Some SM oils may also meet the latest ILSAC specification and/or qualify as Energy Conserving.
SL Current  For 2004 and older automotive engines.
SJ Current  For 2001 and older automotive engines.
SH Obsolete For 1996 and older engines. Valid when preceded by current C categories.
SG Obsolete For 1993 and older engines.

forgus31 har kanske  äldre motorer än 94 så då OK med SG om det gpr att köpa nu?.


Så här står det på API oil specifications. Och följer man det och har rätt viskositet så duger oljan  bra. Glöm häftigt designade oljeförpackningar med konstiga beteckningar typ GXXL- rallye eller liknande. Förr var det vanligt med burkar tryckta så de såg förgyllda ut. Bra marknadsföringstrix, men det sa inget om innehållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör bara med oljor från Biltema, funkar kanonyes

Ni kan skicka trisslotten per mail, tackwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert någon etablerad här som vill starta debatt om olja men inte vågar stå bakom sin tråd,

 

Vestis godkänner Lombardini syntetolja i sina motorer nu? Har själv en Lombardini några år äldre än din och den rekomenderar dom inte syntet?

Min trisslott kan ni maila till någon bejärtansvärd insamling.

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 19 februari 2012 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Det verkar som om att trådskaparen har och får svar på sina frågor trots en ej fungerande länk. Själv använder jag den olja som rekommenderas i instruktionsboken billig nix. Men med tanke på vad eländet kostar att äga är en besparing på några hundralappar i sammanhanget ganska obetydlig.

Dessutom får jag åka ca 7 mil ToR för att handla på Biltema sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min intruktionsbok står det att jag skall använda syntetolja och fram till i höstas då jag gjorde oljebytet inför vintern har jag köpt dyrolja hos marinhandlaren men kommer att gå över till biltemas 5w40 inför nästa service.(Min motor är från 2010.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Volvobil har gått på Biltemas syntet 5W-40 nu ca 20000mil utan problem. Dessförinnan hade Biltema en halvsyntet som var lämpligast. 29000 mil totalt har bilen gått utan problem relaterade till oljan. 

2-taktrarna till båten går på oljeblandning med Biltemas TCW-3 olja utan problem.

Nån gång ibland får jag köpa skitdyr TCW-3 olja på andra ställen pga slut och för långt till Biltema. De oljorna funkar lika bra, men 80-100% dyrare. Så jag försöker bunkra upp Biltema olja så det räcker.

Som dasspapper det går ju ändå åt förr eller senare så varför inte bunkra upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ingen kritik mot biltemas olja eftersom jag har hört mycket gott om den, men blir nu lite fundersam när du skriver att du bunkrar upp med biltemaolja så det räcker, jag har aldrig behövt fylla på mellan servicetillfällena, varken på båten eller bilen, förbrukar motorerna mera olja när man kör med biltemas oljor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA! tvåtaktsoljan förbrukas när man kör, och det har inte med fabrikatet att göra. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske jag var otydlig?  2 taktsoljan häller jag i bensinen och den förbrukar jag: Men båtarna är relativt långt från Biltema så jag får bunkra med Biltemaolja  innan jag åker till landet. Nån gång har det inte räckt och då måste jag köpa i närmaste skitdyra butiker där.

Bilen behöver jag inte fylla på mellan oljebytena så det kan planeras så Biltemaolja och oljefilter finns hemma var 1500 mil.   Även kamrem kommer från Biltema. (var 7500mil)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper en dunk á 20 l av Sitab i Fiskebäck, bra pris räcker till  bilar och båten.

Även filter, halva priset mot vad svindyra Volvo Penta tar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...