Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
abumatic

To be or not to be... ryds vs uttern 2011

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att som forumsnykomling lusläst alla uttern s55 och ryds 568 gti tràdar kan jag konstatera att det finns en stor kunnighet bland forumsmedlemmarna pà omràdet. Jag bugar o tackar för ala ràd som jag kunnat suga i mig.! För mig blir det inom 2-3 veckor inköp av 1 av ovanstàende ekipage av àrsmodell 11ny).Hur ser jämförelsen ut i edra kompetenta ögon för den àrgàngen? Hittar bara äldre tràdar. Motor blir Evinrude 115 e-tec eller Mercury 115 optimax. Ryds kan fàs med bägge , Uttern bara med Mercuryn. Likvärdiga?

Tacksam för alla tips. bor i Schweiz men skall ha bàten vid sommarstugan i sthlms skärgàrd (trailer). Härnere finns varken Ryds eller Uttern att kolla pà..suck.

Hälsar signaturen hemlängtancheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. Var jag för snabb med mina lovord?! Skulle verkligen vilja ha ràd med denna fràga, dà jag tyvärr màste bestämma mig att köpa bàten utan att ha kört den själv..

Ha en trevlig kväll pà er alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är ägare till en Ryds 568 Gti årsmodell 2010 med en 90 hk Mercury Optimax. Jag har haft båten och använt den under sommaren 2010 och 2011.

Jag är myckt nöjd med båten och det som gjorde att jag valde Ryds var framförallt att det är en bra familjebåt , rymlig , höga fribord, bra badplattform i aktern mm. Båten är dessutom snygg och plasten har hög finisch.

Optimaxen är mycket bränslesnål och lättstartad motor motor som är lätt att serva. Du kommer inte att bli besviken om du väljer en Ryds.

Lycka dill med dina båtplaner

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. dä känns det som att man kliva pà luckorna pà nyare ryds= bra kvalitee... Ingen som har en Uttern s55 out there??

Ha en trevlig helg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle utan tvekan välja Uttern av dessa två båtar då Ryds dras med ordentliga kvalitetsproblem. Det finns en anledning till att dom åkte ut från vår marina. Reklamation efter reklamation är inget som vare sig vi eller kunden vill jobba med.

Utterna är betydligt bättre byggen med betydligt högre kvalite i både detaljer och skrov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Uttern och har läst mycket gott om dom. Jag har också letat efter båt med center pulpet och var också bla inne på Uttern S55. men efter att ha besökt Båtmässan 2012 här i Göteborg så blev jag mycket besviken på den. Jag var tittade på alla center pulpeter på mässan. Uttern S55 var dock den båt som enligt mig höll sämst kvalitet. Styrpulpeten var svajig när man hängde i den i jämförelse till de andra båtarna och när man skulle vända ryddstödet så vilade ryggstödet emot ratten och inte mot stödet som den skulle vila mot. Säljaren hade inget svar på varför det va så..

Kanske vara att detta va ett måndags ex. men jag kan ju tycka att det inte borde vara det när det är visningsmodellen för X antal besökare.

Vad jag däremot gillar är möjligheten att ta bort aktersoffan! :)

Bara min åskikt..

/Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern givetvis.

Betydligt mer robust och tålig. Tjockare laminat och hållbarare.

Finns några gamla reklamationsfall för Uttern men de borde vara avklarade för flera år sedan.

mvh Ringhede

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag passa på en Uttern byggd efter Brunswicks övertagande som jag tror skedde nångång mitt-2000. Nån med bättre koll vet kanske exakt när det skedde. Efter det började iaf problemen o man har även flyttat tillverkningen till Polen. Ryds har spottat upp sej rejält så av dessa hade jag gått på en 568. Utan att blanda in kvalitet känns även E-TECen som ett bättre val än Optimaxen.. Men varför inte blicka österut? Finnarna gör överlag bra båtar o Yamarin och Finnmaster har starka alternitiv till dessa två. De är dock båda för-riggade för Yamaha o du kanske inte vill ha 4T..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg gläder mig enormt, vet inte ett skit om vare sig Ryds eller Uttern, men väldigt glad om herr Ringhede kunde bli aktiv igen, lärt mig mycket av honom.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul nu börjar det ta fart.. även vädret börjar lukta bàtköp!!! j..kla sugen. Om jag sammanfattar sà verkar utternskrovet vara tjockare i laminatet men kvaliten pà nya ryds har blivit mkt bättre. Blir det ryds sà blir det evinrude. Badplattformen känns/ser mycket bättre ut hos ryds. Fler erfahrenheter av mittkonsol kontra sidopulpet? Verkar som om man gör över genomsnittet köp vilken man än köper. àr akterkapell ett använbart tillbehör eller bara i vägen?

Tack igen..    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Mittkosol är bra om du skall fiska mycket. Lätt att komma ut till kanten. Dock är sidopulpeten i 568 Gti väldigt praktisk om man är flera i båten, man flår flera bra sittplatser.

Ryds vacuminjecerar sina skrov vilket är en helt överlägsen tillverkningsmetod. Du får ett  laminat som är helt fritt från luftbubblor som har överlägsen styrka och vridsyvhet vilket gör att du får en bättre gång på båten i sjön.

Att handupplägga skroven är gårdagens teknik vilket gör att man får tjocka skrov med luftbubblor i  som är svagare och går sämre i sjön.

Det finns måga bra båtar och väljer du Ryds får du en modern båt som är mycket populär här på västkusten. I hamnarna i Göteborgsområdet Hinshomen,Fiskebäck, Långedrag så hittar du ca  30 st Ryds 568 Gti mot 5  uttern s55.

Lycka till

 Bertil 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Skulle nog hålla med Bertil.

Har haft Ryds men på den tiden var det nog snarare tvärt om dvs. Uttern var betydligt bättre kvalitetsmässigt dock var sjöegenskaperna då som nu grovt till Ryds fördel.

Men på senare år har faktiskt Ryds ryckt upp sig och jag måste säga att det är tvärt om när det gäller Uttern. Nu är tyvärr både sjöegenskaper och kvalitet inte någon hit för Uttern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skojar

Hört talas om någon som försökt åka jorden runt med en Ryds? Knappast

Men Uttern givetvis

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0103/02/7batmassa.html

Roy Karlsen kom rätt så långt i sin Uttern.

Mer

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0104/22/heimerson.html

 

mvh Ringhede


 



Senast ändrad av Ringhede | 24 februari 2012 | 22:40



Senast ändrad av Ringhede | 24 februari 2012 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hurdu du verkar va en kul typ. men åka jorden runt oavsett om det är Uttern eller en Ryds är inte det något befängt...det är ju småbåtar (jollar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitetsmässigt så har väl båda fått lite kritik genom åren. Uttern för de snea skroven och ryds för krackelering i gelcoaten. Detta är dock baserat vad som skrivits i andra trådar här i forumet och inte av egna erfarenheter av båtarna. Dessa problem var dock ett tag sedan man hörde om nu då båda förhoppningsvis är fixade.

Efter att ha läst rätt mycket tester på ryds 568 i båttidningar samt snacket här på forumet så känns det som 568 har ett av de bästa eller rent utav det bästa skrovet när det kommer till hur det går i skön i storleksklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Har personlig erfarenhet av både Ryds o Uttern och vidhåller mitt förra inlägg.

Redigerat pga allt för hastig läsning av föregående...så det kan bli..



Senast ändrad av blondbella | 25 februari 2012 | 08:47



Senast ändrad av blondbella | 25 februari 2012 | 08:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds har gigantiska problem med böldpeset pga dålig och tunn gecoat. Många, många båtar har fått slipas ner helt, så se upp där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just tunnt är ordet. Ryds är kända för att kunna tillverka båter med tunna skrov. Detta tack vare vacumteknik. Men är det så klokt? Tänk att fästa saker i tunna laminatskrov. Dessutom har Ryds haft en hel del reklamationer med vatten mellan skroven.

Visst har Uttern haft en del skit också men är mycket bra båtar.

Vissa Uttrar kan ha problem med att de gulnar och var en period runt 2001-2004 och borde vara avklarat nu. De går att polera och få snygga igen.

Dock beklagligt att man flyttat produktionen till Polen. Men hittar du en svensktillverkad så har du troligen en bra båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum mellanfràga.. Om nu Ryds har sà tunna laminat varför är vikten densamma som pà uttern?

Tillverkas uttern S55 -2011 verkligen i Polen? Det känns ju verkligen icke som nàgon kvalitetsgaranti?!

Ha de bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

upplevd kvalitet är ju inte nödvändigtvis samma sak som verklig kvalitet men dom polenbyggda utterbåtarna känns faktiskt mera välbyggda i detaljerna än dom svenskbyggda. kolla och jämför

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha dà var köpet i hamn. Vill passa pà att tacka för alla tips. Det blev en ryds 568 gti -mercury 115hk begagnad fràn 2011 med endast 8 timmars gàmgtid. Sàg att 1 servicen gick pà 3200kr, den var förre ägaren tvungen att gära för att garantin skall gälla. Hmmm.  Bàten är inte särskilt välutrustad sà nu är jag Pä jakt efter plotter o ekolod etc. Eftersom jag tänkte ha den pà trailer vore det bra om man kunde ta bort den enkelt. Har titta pà garmins 720s som verkar vara mkt bra men är den löstagbar? Garmin har även en 620 men den har inget lod till tror jag. Nän som har provat nàgot praktiskt o bra? Vad mäste jag tänka pà vid trailerköp -obromsad sàdan.

Takkkar för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet!

Den ska ju vara förberedd för Lowrance HDS5 med ekolodsgivare på akterspegeln så jag skulle satsa på en sån. Garmin 720S går att sätta på bygel och tas enkelt bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Grattis! Och tror nog att du gjort rätt val. Skulle aldrig själv i nuläget köpt en Uttern. Ryds tillverkas fortfarende i Ryd i småland villket ger en bättre trygghet (det går att besöka dom vilket jag själv gjort) Kanske jag själv gjort ett annat val i avsende på motorn men din kommer säkert att funka bra den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad hade Du gjort för val av motor blondbella? Hade svärt att välja eftersom den satt pà det begagnade ekipaget. Jag tror mitt val hade fallit pà en Evinrude e-tec ifall jag själv fàtt välja.

Ha en bra helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

E-tec jag också

Du får ha trevlig helg du också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin vs Lowrance, sàg att 568an är förberedd fär Lowrance. Blir det dà problem att montera Garmin.?I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...