Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Elegancej

Intresse för 10" surfplatta med GPS

Rekommendera Poster

Hej

Jag tänkte ta hem några surfplattor 10 med GPS i och installera något bra sjökort för att använda som GPS plotter, det är ju en himmla skillnad att titta på 10 mot hälften som många plotters har i dag. Den går ju att använda till så mycket annat med har man mobiltäckning så kan man ju surfa med all vad det innebär eller stoppa i ett minneskort med någon bra film, eller göra färdigt det där dokumentet som inte blev färdigt innan helgen för man ville ut med båten, ja möjligheterna är många. Är det fler som tänker som jag och kan vara intresserade av en surfplatta och även har synpunkter och erfarenhet av olika bra eller dåliga sjökort till plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tänkt i de banorna.

Får inte plats med min laptop framför ratten vid min inre styrplats och hade tänkt löpa en Ipad i fjol vår, men fick inte tag på nån. Nu var det kanske lika bra - båtåret 2011 var mitt sämsta på 50 år. Var bara ute enstaka dagar och en övernattning. wink

Sjökort går visst att ladda ner för 99 kr/år för hela Europa utom Danmark och England. Danmark inkl. Grönland kostar visst bortåt 300 kr/år.

Vad hade du tänkt för sort och vad kostar de?

post-945-1394236942,3854_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla frågor angående sånt som kan räknas till en eventuell försäljning tycker jag vi tar i privata mail eller PM i och med att detta är ett forum och inte en försäljningsait (typ blocket) här på forumet så vill jag väl veta om det är fler som tänker i mina banor och att vi kan diskutera vad som är bra, dåligt, erfarenhet eller nybörjare.

 

// Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite olika navigationsprogram, mest på Ipad, i Vi Båtägare. Det första valet du ställs inför är väl om du vill köra Ipad eller Androidplatta. Ett argument för Ipad är i mina ögon att det finns ett större utbud av appar för marin navigation i App Store än på Android Market. En snabb lista på populära marina navigationsappar som är lätta att komma igång med ser snabbt sammanställt ut såhär:

Android
Pathaway
88Sea
Navionics

Ios (Ipad/Iphone)
Pathaway
88Sea
Navionics
Plan2Nav (Jeppesen)
Inavx
Seapilot
Transas Isailor
Garmin (kommer med app)
Furuno (kommer med appar)
Raymarine (har stöd för spegling av skärm)

De flesta tillverkare satsar på Ios i dagsläget. Android kommer fortfarande i andra hand. Vad gäller appar till Ipad har jag föredragit Navionics, Seapilot och Plan2nav när jag varit ute och åkt. Samtliga appar är bra i grunden, men jag gillar att dessa är lätta att använda. Vill du ha fler funktioner är Inavx bra.

Jag kan inte rekommendera någon särskild Androidplatta, men en tanke är ändå (efter att jobbat som redaktör för en Androidtidning tidigare) att satsa på en ny modell som har större chans att klara av att köra framtida uppdateringar av Android, åtminstone ett år eller två framåt.

Max Carlgren, Vi Båtägare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge inte trådens syfte är att en enskild person eller något företag ska tjäna pengar så tycker jag personligen att det är helt OK att diskutera priser och sätt att spara pengar på genom t ex gruppköp. Forumet är ju till för att medlemmarna ska hjälpa varandra och om någon känner sig manad att samla ihop folk för att spara lite pengar så kan det väl inte skada.

Dock får admin avgöra ifall det är inom forumets regelverk.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medn kanske inte just med den här vinklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tack för dina synpunkter Max Carlgren tidningen Vi båtägare har jag inte läst utan det har väl blivit de andra två, men du som då sitter på rätt stol i många avseenden vet du eller någon annan om det har gjorts några riktiga tester tidigare utav dessa läsplattor Ipad och Android modellerna för och nackdelar, hur de funkar i praktiken m.m. I och med att du är i tidningsbranschen där det används väldigt mycket Machintosh så förstår jag om du föredrar Ipad. Jag håller med dig om att Androids OS ligger lite efter men jag tror det är på väldigt stark framgång även här och inte bara på mobilsidan.

 

// Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte satsa på en stationär dator 12V  med pekskärm ,GPS och ett navigationsprogram,

Då funkar det ju vart ni än är,

Och ni behöver inte oroa Er över om ni har täckning där ni befinner er.

 



Senast ändrad av steel30 | 17 februari 2012 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har en dator bättre täckning menar du? Enda skillnaden jag ser är att den tar större plats och drar mer ström

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag inte har kommit till klarhet i, är om Ipad samt vissa anderoid plattor har en riktig gps mottagare. Eller är det en som måste ha stöd från mobilnätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bara om du köper en gammal eller billig padda. De lite nyare fångar i princip lika många satelliter som en vanlig plotter. Däremot så brukar de ha stöd för att triangulera via gsm nätet med för att fungera inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste din text för fort där sorry men det gör de flesta idag. Opalen är jag osäker på men android platserna av nyare skick samt min iPhone gör det så jag skulle tro att nya iPad gör detsamma

 

Senast ändrad av makke_the_muss | 18 februari 2012 | 00:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok..tyvärr så äger jag den första modellen Ipad 3G så jag får snällt hålla mig så nära land om jag skall navigera med hjälp av den :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver du inte. Alla ipad med 3g har också gps, alltså riktig gps. Dessutom har de också någon form av navigering via gsm-nätet, men du behöver alltså inte ha gsm-täckning eller ens ett simkort i för att köra t ex Navionics. Körde förra sommaren med en ipad parallellt med plotter, enda skälet att jag också hade plottern igång var för att få nmea-signal till flödesmätaren för att kunna se bränsleförbrukning per distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iPad ( med 3G)/iPhone och de flesta modera Andriodlurarna har A-gps, Assisted-GPS.

Det innebär att den använder triangulering av mobilmaster för att snabbare kunna få fix på satelitterna och således en position.

I övrigt är det precis som en riktig GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder det du skriver att om man köper en Ipad i tex USA och provar den där, men inte startar upp den förrän man är mitt ute på Skagerak, så tar det lite längre tid innan den hittar sin possition första gången. 

Har för mig att det har varit så med mina GPS;er när jag startat dem första gången.

Om jag skaffar mig tex en Ipad för navigation komer jag inte att ha nåt abonemang till den. Däremot har jag ett trådlöst bredband från Net1 ombord.

När man startar upp de olika navigatorerna ovaset om det är en enkel handburen GPS, en plotter som jag har i sittbrunnen, datorn som har seglat med som plotter sen början av 2000-talet eller en Ipad, så startas du dem  oftast i hemmahamnen eller där jag legat lver natten. Det kan völ knappast hända att man först seglar ut mitt på Skagerack och sen startar navigatorn i fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder det du skriver att om man köper en Ipad i tex USA och provar den där, men inte startar upp den förrän man är mitt ute på Skagerak, så tar det  längre tid innan den hittar sin possition första gången. 

Har för mig att det har varit så med mina GPS;er när jag startat dem första gången. Nån gång hade jag med mig GPS;en utomlands och startade upp den och programerade in en ungefärlig possition.

Om jag skaffar mig tex en Ipad för navigation kommer jag inte att ha nåt abonemang till den. Däremot har jag ett trådlöst bredband från Net1 ombord.

När man startar upp de olika navigatorerna oavset om det är en enkel handburen GPS, en plotter som jag har i sittbrunnen, datorn som har seglat med som plotter sen början av 2000-talet eller en Ipad, så startas jag dem  oftast i hemmahamnen eller där jag legat över natten. Då har ju navigatorn redan en possition att söka från. Det kan väl knappast hända att man först seglar ut mitt på Skagerack och sen startar navigatorn i fråga.



Senast ändrad av toaen | 18 februari 2012 | 13:00

post-945-1394236942,9698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder det du skriver att om man köper en Ipad i tex USA och provar den där, men inte startar upp den förrän man är mitt ute på Skagerak, så tar det längre tid innan den hittar sin possition första gången.

Det där upplever jag med mina två renodlade gps:er, en gammal Magellan friluftsmodell och en modernare bilnavigator modell Navigon. Det räcker med att man flyttar sig någon kilometer från där man stängde av enheten och slår på den där. Då tar det ofta mycket längre tid att få låsning på tillräckligt många satelliter för att kunna börja navigera. Samma sak om man inte använt enheten på länge och startar den på samma plats den stängdes av då det verkar som att senaste position sparas i något kondensatorminne som laddas ur med tiden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Jag har varit sugen på att beställa en android-platta från www.aliexpress.com där det finns det mesta man kan tänka sig som tillverkas billigt i Kina.

Man får vara noga med att kolla batteritid och andra viktiga komponenter som de inte skyltar med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ipad 3 kommer med stor sannolikhet att presenteras i början av mars, kan vara vettigt att avvakta med köp tills dess. Hur kommer ni använda surfplattan/ipaden/taben? Min gissning är marin navigations-app max kommer utgöra 5% av det totala användandet under sommarmånaderna för de allra flesta. Det kan därför vara av vikt att utvärdera övriga funktioner. Själv har jag Ipad 1 och samsung galaxy tab och föredrar ipad. Man behöver inte ha en 3g Ipad för att kunna köra navigationsprogramvara, det finns en liten GPS-puck som är speciellt anpassad till ipad att köpa på Ebay. Skall tydligen fungera utmärkt enligt de som testat. Trådlöst nätverk delar man ut från sin telefon, så slipper man ha ett extra abonnemang eller tvillingkort.

 

Senast ändrad av 24-seven | 19 februari 2012 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör sj med en samsung galaxy tab 10.1 och jag är väkdigt nöjd med min, men har inte hunnit kolla på sjökort än, men min tanke är att jag även skall använda den till det när sommaren kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Samsung Galaxi 10,1 fungerar perfekt som GPS. Har gått omkring i stad med 1-2 meters nogrannhet så det skall inte vara något problem. MEN när man bäst behöver en GPS navigator så kommer den inte fungera. Vid regn och dimma eftersom dom inte tål fukt.

Jag kommer att ha en båtnavigator Garmin i båten och plattan som planerings instrument inne i ruffen.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, i iPad sitter gps:en på 3g chippet, så om du inte har en iPad 3g har du inte inbyggd gps. I Andoid-plattorna sitter det dock gps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett stort urval vattentäta fodral om man är orolig för vattenskada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...