Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
forgus31

Hur vet man var en skribent kommer från?

Rekommendera Poster

Dialekt är ett trevligt spörsmål och jag har lärt mig att se varifrån en båtägare kommer. Det gäller ju ibland att avgöra om den seglar i halvsött vatten då det gäller bottenfärg, aluminiumbåtar och korrosion rent allmänt.

En skåning känner man igen då han skriver dem ist.f dom, en stockholmare har sina e och ä på fel stellä (överdrivet), en norrlänning skriver vart bor du då eller läka (läcka).

Men det är i stora svep: norr, söder, öst avklarat. Men hur är det i väst? Har bott för länge i Göteborg för att avgöra det.

Hur vet än stockholmare vart vi i väst kommer från? (norrlänning i ursprunget så jag kan allt luras)

En från Huskvarna t.ex. Och andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Forgus...frågan är ju fel ställd.

Citat:Hur vet än stockholmare vart vi i väst kommer från? Slut citat.

Stockholmarna bryr sig inte om varifrån andra  kommer.

laughlaughsurpriseblush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Huskvarnabo känner man igen på den lite ihoptryckta stilen som kommer sig av att de alltid lever i skuggan av Jönköping.

 

/Henke - Som bor i Jönköping men jobbar i en annan stad, Huskvarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kommer jag från da,ha ha inte lätt menade lett, Född nei födt i vest (Väst )Inte en sån man har på seg men Väder strekket V .....Och nu på veg att bli en Sur Jä...te

post-5456-1394236966,1663_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som aldrig slår fel är att om det inte står angivet i frågan i vilken del av landet som man är kan man ge sig tusan på att det är en stockholmare. Till exempel, vet någon var man köper den här prylen..? Inte var i Skåne, utan bara var man köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, så sant som det var skrivet av just en........:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo dä ä ju litte synn att en inte kan höre vari skriver iställe för å va tvungen te å läse skiten. Ett säkert sätt te å ta rede på ôm du prater mä en värmlänning äiallefall å se ôm han lôver nôge. Vi gör ju dä.. lôver å lôver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kan vi inte få tillbaka länsbokstäverna på bilarna, å sätt likadana skyltar på alla båtarna, i vart fall på de som är från Huvudkommunen

Det var bra att köra bil i Stklm på den tiden, ...aha,....klantskallen är en lantis...å så förlät de en att man körde fel. Fast egentligen körde man rätt men de har krånglat till det för sig....no

På sjön äre tvärtom. Jag kryssar mellan en massa grynnor, stadsbon som blivit med båt  med flagstång följer efter. Jag njuter av ljudet när det säger klonkdevil

Då vet man varifrån den båten kom.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det ha någon betydelse varifrån man kommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ganska viktigt Stig för alla vet ju vart man är på väg s.a.s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det har en avgörande betydelse var man kommer ifrån, man skall ju hitta hem en dag......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hem och Hem det tog 8 dagar i en snipa från Karlshamn till Sundsvall, och sen på bil i arton mil då är hon hemmacheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...