Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
steel30

Brandvarnare

Rekommendera Poster

Vart i båten plaserar man en optisk brandvarnare om man styrhytt, för och akterruff?

Köket i förruffen, motorn under durken i styrhytten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 3st  en i förpken och en i akterruffen. Sen har jag en i motorrummet.

 

/Jonas



Senast ändrad av jonke_66 | 14 februari 2012 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att olika brandvarnare reagerar på olika rök ! En optisk 'ser' partiklarna i röken medans en jonisk 'luktar' på den ibland osynliga röken. Olika material avger olika sorts rök . Så...använd båda sortera :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt in flera brandvarnare, en är för lite i din båt.
Hellre en för mycket än en för lite wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Och nu har priserna på seriekopplade brandvarnare blivit helt OK,. larmar en så larmar alla och finns även som  trådlösa (fortfarande prisvärda)smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vilken sorts brandvarnare skall man ha i båten? Har en 25 fots kabinbåt. Behöver man tänka på att ha något marint som klarar fukt o salt eller duger det med samma som man har hemma på land? Tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade en brandvarnare i båten för en vecka sedan. Idag ringde en klubbkompis och sa att det tjöt i min båt. Åkte  dit och mycket riktigt tjöt varnaren. Det blev till att plocka ned den och ta ut batteriet. Vanlig billig sak från Clabbe, monterad i taket ovanför styrplatsen på båt med kapell (förtydligar att varnaren alltså inte var monterad i kapelltaket, men att ruffen bakåt är med kapell).

 

Någon som haft problem med falsklarmande brandvarnare i båten?

Eller någon teori om vad som triggat larmet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur kallt ni har det, men brandvarnare är gjorda för rumstemperatur och torra inomhusmiljöer. Verkade i alla fall för ett par år sedan hopplöst att hitta sådana med garanterad funktion i kyla. Visserligen tror jag de flesta klarar ner till +5°C, men jag fick koppla ur den jag satte i båthuset (innan det var uppvärmt) eftersom den falsklarmade vid minusgrader.

 

En annan brandvarnare tålde inte sjögång, utan började alltid tjuta när båten krängde rejält. Båda var från bättre butiker.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten en, minns inte var jag köpte den, Seasea eller Clas i sjön...

Man jag kan inte komma på var jag skall sätta den, den varnar den när man steker och även i bland kokar mat. Jag har den nu längst bak i hytten fäst med kardborreband så att den lätt kan tas ned innan makrillen eller baconet skall stekas...

Men den tål sjögång och larmar inte på vintern när det är kallt. Den larmar heller inte om det är fuktigt ombord, men som sagt blir det ett evinnerligt pipande när den detekterar stekos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har prövat två olika modeller och båda har varit lite känsliga och falsklarmat ibland, oftare när de är äldre.

Min bedömning är att det är fukten den inte gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att en optisk, som tyvärr nästan alla på marknaden är i dag, löser ut vid kondens på sensorn.

En joniserande, den enda vettiga brandvarnartypen, borde inte ha samma problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ABC:

Inte en komplett undersökning från min sida, men ditt uttalande gjorde mig nyfiken och jag började leta lite efter någon som visste mer. Verkar som att joniserande detektorer är känsligare för fukt:

 

There are two kinds of smoke detectors. Some smoke detectors use photoelectric technology while others use [optics]. They work differently and can catch different things. Fire marshals recommend using one that combines both of these technologies. However, using a smoke detector that uses ionization technology is more likely to cause false alarms because of humidity.

 

There are two detector plates in an ionization smoke detector. These detection plates have small amounts of radioactive material in them. This radioactive material ionizes the air between the detector plates, or in other words makes a small electrical current run between them. If there is smoke in the air, the smoke particles will attach themselves to the ionized air molecules. This disrupts the electric current, and as a result, the alarm goes off, warning you that danger may be near.

 

The problem with ionization technology is that humidity affects it the same way smoke does, causing a lot of false alarms. Humidity can build up in a number of ways. A poorly vented hallway or placing a smoke detector too close to a clothes dryer can create enough moisture to cause a false alarm. These problems get worse in the.m warmer summer months, ...

 

https://www.covesmart.com/blog/can-humidity-affect-smoke-detectors

Där ser man. Ja då så, då är det ju bara att shoppa loss, för alla som säljs i dag är optiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många svar🙂 Minusgrader har det inte varit och troligen inte under +5 heller (Stockholm), så jag gissar att det inte är temperaturen som är skurken. Den förklaring jag tror är troligast är luftfuktighet/kondens.

 

Ja, ja. Kanske montering nere i ruffen funkar bättre och även om den vid brand kommer larma senare så är väl det kanske bättre än att inte bli varnad alls. Får fundera vidare på detta🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...