Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
balla

Vilken rostfri prop har ni på era Etec motorer

Rekommendera Poster

Hej vad kör ni med för propeller på era Evinrude Etec? Jag har en alu prop på min 90hk. Men jag kikar lite efter en rostfri så lite tips vore på sin plats Båten är en yamarin 490 big ride

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olympic 580c (walkaround) 115 hp e-tec. Orginal satt det en Viper 17 som funkade hyfsat. Dock med i mitt tycke dålig verkningsgrad vid marschfart (stort slip). Har handlat en Rogue 17 fyrbladig, som förhoppningsvis skall bita bättre i vattnet. Diskussion 3 -4 - blad finns på annat håll i forumet. Dock verkar dom flesta vara inne på lättdriven båt = 3-blad, tungdriven båt 4-blad. Naturligtvis är det många parametrar inblandade, så något generellt bästa som gäller alla båtar finns nog inte. /Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute och provkörde min nya 90hk etec som sitter på en yamarin 490 och jag blev grymt besviken.

den gick inte ett dugg snabbare eller hade bättre acceleration än min yamaha från 1995

dock varvade den lite mycket så jag måste kika efter en annan prop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag missade att skriva att yamahan var en 75hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 75hk E-TEC(samma motor med lite lägre effekt) Motorn skall varva 5000-5200 RPM på Max, vad varvar din? Motorn satt på en Buster X och med 17 alu prop gjorde den 5100RPM, 35,5 knop..Kolla att den är monterad tillräckligt högt också...



Senast ändrad av Mark77 | 19 mars 2012 | 05:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du redan kört in motorn?

Om inte.

Skulle nog avråda från att varva ur en ny motor.

Även segdragning är inte nyttigt för nya motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är för liten för den varvade nästan 6000 Men den ska bytas. Motorn är rätt monterad. Men jag tycker att båten borde varit snabbare i starten med 15hk mer än den gamla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevde min 75a som otroligt kvick, jämfört med nästan alla båtar jag kört tidigare.                    Din propeller är nog helt fel, skulle inte dra några slutsatser före du bytt den, antar att 17 borde funka för dig med, vad väger båten? Även bränsleledningarna skall ha rätt dimension etc.... Kolla på e-tecownersgroup sidan där finns mycket info...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13.25x17 står det på min prop  min återförsäljare tyckte att varvtalet var okej. han menade att om man lastar i mer grejor i båten så sjunker varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor skall varva 5000-5200 vid max gas och normal last.. du måste lasta den rejält för att  få ner varvet 800-1000RPM..Är detta en auktoriserad återförsäljare för Evinrude? Kolla på etecownersgroup, finns mycket att lära där..Nedan en länk där rekommenderat max varv finns för alla modeller, kanske du kan visa detta åt han som sålde dig båten också;

http://www.etecownersgroup.com/post?id=5396435

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom är aukoriserade men kunskapen verkar vara väldigt dålig. 

vi var 3 pers i båten vid provturen  normalt är vi 2st .

hur mycket tror ni jag ska öka stigningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem var att varvräknar pulserna stod fel nu varvar den 5300 med en viper prop med 15 i stigning toppfart är då 35 knop. Motorn är även hissad till 3dje hålet. Jag är grymt besviken på min etec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt måste va knas här.. Jag har haft en Yamarin 5400 Big Ride som är samma båt som 490 BR bara lite större och tyngre. Den gjorde 35 knop standardriggad och 38 när jag hissat motorn o bytt till stålpropp med 90 hk Yamaha. 490 brukar ju göra 35 knop med 70 hästar.. 15 tum stigning låter lite även om Vipern säkert är en rätt aggresiv propp.. Du har en negativ slip på 7%, brukar Viper ge sådana siffror...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är märkligt men det verkar sån motorn behöver hissas mer. Nu har jag bara ett hål kvar. Det verkar som jag får köpa en motorhiss. Angående slip verkar det normalt för vipern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade min högst, dvs AV-plattan ca 55 mm över botten och den gick bäst med Stilletto Advantage propellrar. Oxå en propp som ger omöjligt låg slip, dvs den verkliga stigningen är mycket högre än den uppgivna. Yamaha 90 har ju oxå växlad 2:1 så det bli ju direkt jämförbart. Vill minnas jag varva 5600 med 13,25 x 15 och då gjorde den drygt 37 knop, lätt övervarv. Med 13,25 x 17 gjorde den prick 38 och varva 5200. Med en mer normal propp, PowerTech! SCD3 13 x 17, som är en kopia på Yamahas egna Black Steel fick jag mer normala slipsiffror runt positiva 10%.. Fast den gick som sagt bäst med Stillettosarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag ska prova att höja motorn till sista hålet och se om jag får upp varvtalet då kanske det skulle funka med en 17p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...