Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Klacksorarna

Båtlyft för motorbåt på ca 6m

Rekommendera Poster

Hej!

Nån som har koll på hyffsat billig båtlyft manuell eller 12v.

Jag är funderar på att köpa till min Yamarin 63br,  vikt båt är 900kg, motor 150hk 4T Yamaha vet ej vad den väger men lyften skall vara anpassad för båten, såg att det fanns en med vridhjul på sidan som man liksom snurrade på lika som på en gipslyft inom byggbranschen. Någon som vet vad en sån båtlyft kostar samt är det någon som har egna erfarenheter av någon liknande positiva eller negativa spelar ingen roll bara bra att veta.

Jag vill inte att ni kommer med en massa ideer där ni tror utan ren fakta från dom som vet.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Docky Marin har tagit fram en manuell båtlyft, hemsida dockymarin.se

 

Hälsar Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Docky Marin har tagit fram en manuell båtlyft, hemsida dockymarin.se

 

Hälsar Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är också intresserad av en båtlyft till min DC som väger 900kg 140 hk motor

Var in på dockymarin.se men deras lyft har maxvikt på 1000 kg, vilket inte passar till våra båtar, tyvärr, 

Här kommer några tips (http://www.batmiljo.se/?id=8669)

• The AirBerth Boat Lifting System, från AirBerth Marketing i Australien (www.airberth.com), tillhandahåller ett
nytt system för flytande båtlyftar som är nytt för den svenska marknaden och som tar båtar upp till 15 ton. 
 

• Båtlyften, från GreenMarine HB (www.greenmarine.se), är ett nytt helhetskoncept där man kostnadseffektivt
utrustar en hel marina med fasta båtlyftar för åretruntförvaring. 

• Sunstream Båtlyftar, från PCM Marin AB (www.pcm-marin.se), tillhandahåller båtlyftar som drivs av ett 12-
voltssystem med solceller vilket möjliggör installation där elnät saknas.

• Jussi Båtlyft, från Adatto Oy i Finland (http://ruotsi.venenostin.com), är en kostnadseffektiv flytande båtlyft,
ny för den svenska marknaden, som har utvecklats och testats för åretruntbruk i Norden. 

• Advanced Dry Docking Technology, från Sea Pen i Australien (www.seapen.com.au), är ett unikt flytande
torrdockningssystem för båtar med eller utan köl upp till 30 meter, som är nytt för den svenska marknaden. 

• Versa dock, från We Trade International AB (www.wetrade.se), är ett flexibelt bryggsystem där man kör upp
båten på bryggan och som möjliggör åretruntförvaring för båtar utan kö

 

 



Senast ändrad av hany08 | 06 mars 2012 | 13:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att folk har börjat intressera sig för båtlyftar även här...Har själv en Jussi-båtlyft sedan 2010, har varit mycket nöjd med den. Den är dessutom klart billigare än konkurrenterna. Vilka ofta är importerade från USA, så priset med frakt, skatt och alla mellanhänder blir ganska högt.

Docky Marin verkar intressant också, men lite oklart hur den fungerar? Dessutom har dom bara en modell för max 1000kg..

 



Senast ändrad av Mark77 | 08 mars 2012 | 06:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalade 2000¤ för lyften (ca 1600kgs versionen) 200 för installationen...Bild finns på hemsidan (blå Bayliner). I år skall han laga sidopontoner åt mig..

Han har sålt endel båtlyfter i Sverige också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vinterförvarat båten på lyften?

Kan man ha motorn nerfälld?

Finns det något du inte är nöjd med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Har inte vinterförvarat på den då jag har innombordare/drev och vill annors också ha båten inomhus.

-Är drevet nedfällt så är några cm i vattnet, beror lite på hur man sätter stöden/viktfördelningen..

-Nja, min var lite prototyp, han har förbättrat vissa detaljer, funkar bra nu..Möjligen kunde den ha något system så båten hålls på plats när den skall lyftas..Det löser sig dock med sidopontoner..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon!

Skall kolla in era tips det börjar bli isfritt här uppe nu så det börjar bli dax för sjösättning.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...