Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Arne_Anka

Hur gammal är du?

Rekommendera Poster

12!!!! slå den!!! köpte min första egna båt när jag va 11. o ja e lika gammal som min 6hk suzuki 2takt men den är inte lika använd som jah laugh. visst,några av er på den här tråden tycker nog att barn inte ska köra motorbåt,men min går i 23 knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48, bara 1 år med båten (ser ut som medelålder är omkring 37-40 här)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl helt på hur man är som person vid den åldern!?!  Själv tog jag förarbevis som 14åring för att lära mig navigering och regler på sjön och det har jag inte ångrat en sekund!

Kan man ta ansvar och förstår hur man beter sig på sjön så är väl ålder inget hinder! Men sen kan man ju tycka att man under en viss ålder hela tiden ska vara övervakad av en vuxen men vart den gränsen går är svårt att säga generellt tror jag.

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör alltid utan vuxenövervakning förutom dom 3000-5000 pers på stranden i hargebaden,norra vättern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör alltid utan vuxenövervakning förutom dom 3000-5000 pers på stranden i hargebaden,norra vättern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1

Du som vi enhälligt utsett till statestikansvarig i denna tråd.wink

Hur går det med uppdateringen av åldrarna? cheeky

Fortfarnade 63, men idag känner jag mig bara som 75 om än en ganska mörbulltad 75-åring blush

Hade jag haft det som på bilden hade jag känt mig som jag ser ut - dvs som 17. Det är jag som står vid rodret

post-945-1394237162,0705_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 27. Om två månader hållt på med båtar i ca3 år. Började med ett impulls köp sen har inte kunnat låta bli :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg er 48

Kunne du ikke få lov til at få gennemsnitsalderen på sitets medlemmer oplyst af webmasteren? Det ville være lidt nemmere.

Ellers tror jeg, at du har ret. Det ser ud til, at der er kun få unge sejler, også her i Danmark. Det er lige ved, at jeg føler mig ung, sammen med den gennemsnitlige danske sejler. Jeg tror, hvis vi vil have flere med i sporten, så bliver det ikke med større og mere luksuriøse både - så bliver det med fællesskab og en billig båd. De unge vi kender sejler i hvert fald små både og de drømmer ikke om en større. Det skal være nemt og overkommeligt. Vi er selv lige gået fra 10 til 5 meter (nu godt nok igen på 7), for at komme tilbage til essensen i sejladsen: Glæden ved vandet og fællesskabet med dem man sejler med - og gerne en lidt primitiv livsstil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

68, fast jag märker just inte någon skillnad mot när man var yngre, så jag slutar räkna nu.

Det är klart, man är ju klokare nu, när man vet allting hö hö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gamla har ni blivit? Är alla kvar som skrev? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamän, ser med glädje fram mot sjösättningen i vår ! Nu 64 år😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte skrivit förut men jag är 33 år, fick min första båt av mormor och morfar när jag va 12 år.. Äger idag en motorbåt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart 38. Stod som barn och tittade på alla fina bobåtar som slussade förbi i Håverud (dalslands kanal). Har alltid drömt om en egen bobåt.

När jag blev "stor" började vi med en Flipper 700 i tron om att "nu tog vi väl ändå i vad gäller storlek". Tji fick jag, allt under 30fot är tydligen inte en bobåt längre. Efter 3 år och alltid minst i gästhamnarna blev det 28fot, då började man känna sig som medelsvensson i Vänern/Dalslands kanal i alla fall :) Nu letar vi 30fot plus. Igenkänningsfaktor någon!?

 

Lustigt med en tråd på över 6 sidor och @bhemac har inte skrivit ett enda inlägg. Var det en känslig fråga eller :)?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strax 65... Tid prioriteras sedan något år till friluftsliv i alla former, hus, sommarstuga, båtliv, och anhöriga. 

 

Har inte tid att jobba längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lika gammal som årtalet då jag föddes (alltså om man subtraherar 1900 år).

Således fyller jag 30 om några dagar, man får ju räkna bort nätterna 🤣.

 

Första båten kom i min ägo redan 1965, en plywoodoptimistjolle, med segelnummer 1147. 

Det blev några olika jollar till, varav en Mirrorjolle utnyttjades mest, någon kanadensare, och någon plasteka på 1970-talet. Sedan dröjde det till mitten av 1980-talet då det blev några styrpulpetbåtar och sedan en Monark 670. Därefter har det inte hänt så mycket, det har väl förvisso varit någon familjenimbus i över 20 år och nu en mer praktisk vandrarunthyttenbåt, som man kanske kan köra smalspårig rollator på däck, den dagen det blir aktuellt.

 

Under hela uppväxten fanns det nära släktingar och vänner till familjen med en stor brygga med diverse olika båtar man kunde låna antingen planerat eller spontant.

 

Så fick ni en liten presentation också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Olleman82:

Lustigt med en tråd på över 6 sidor och @bhemac har inte skrivit ett enda inlägg. Var det en känslig fråga eller :)?

Haha, nej jag har alltid tyckt att ålder är ointressant. Vi har en väldig fokusering på ålder här i landet. I Frankrike tex frågade man barn i en mellanstadieklass hur gamla deras mormor var. Några få viste. I Sverige visste alla exakt.

Sen tycker jag det är roligare att diskuter kablar mm. Sådant som man kan påverka.

Själv hävdar jag att jag är 22 år. Det var då jag slutade räkna!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick min första båt 1969 då var jag 10 år.

Det var en Corall segeljolle, är det någon som vet om någon sådan som är till salu

så hör gärna av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Haha, nej jag har alltid tyckt att ålder är ointressant. Vi har en väldig fokusering på ålder här i landet. I Frankrike tex frågade man barn i en mellanstadieklass hur gamla deras mormor var. Några få viste. I Sverige visste alla exakt.

Sen tycker jag det är roligare att diskuter kablar mm. Sådant som man kan påverka.

Själv hävdar jag att jag är 22 år. Det var då jag slutade räkna!

Jag har en bekant som snart fyller 29 år, för 34;e gången...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett grundläggande fel på detta försök att uppskatta åldern på landets båtägare. Felet är att båtägarna över sisådär 55 år är tämligen sällsynta på internetforum, och svarar därför inte. 

Min egen bedömning av båtägaråldrarna baseras på hårfärg och ansiktsfåror som man ser på båtklubbarna höst och vår. Enligt detta så är c:a 70% av alla båtägare över 65år.....
Av vad jag kan se i denna tråd så är jag äldst med 74 om några månader. Men så drabbades jag ovanligt tidigt av datorer genom mitt jobb, och jag har liksom rutschat med på sånt sedan dess....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...