Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
toaen

Raymarintråden - vad har hänt?

Rekommendera Poster

Tydligen har MG släppt tråden från att synas bland de 70 senaste trådarna som uppdateras, och finns bara under Seglarsnacket.

Är det efter påtryckning från Raymarin?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=425305

En parallell tråd finns på Sailguide och där brukar ju disskutionerna va lite mer filosofiska.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=8905&sid=c19f0260c1d46d3e98ad844250a9a7db

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns lite som högsta sovjet har ringt pravda och talat om vad som gäller om det skall komma in pengar........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket olustigt faktiskt!
Det går ju inte att skylla på tekniken då detta inte hänt med andra inlägg tidigare, men man ska aldrig säga aldrig.

Det skulle ju vara på sin plats att admin fixade tillbaks tråden för att visa att forumet är ett oberoende forum som inte styrs av leverantörers eller andras påtryckningar.

När tråden är åter där den bör vara så bjud in Raymarin att svara på kritiken.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inte alltid lätt att avgöra vad som är rätt eller fel oavsett om det är en produkt, företag eller en privatperson som drabbas. Vi gör regelbundet denna typ av bedömningar. I detta fall var vår bedömning att den bästa kompromissen var att tabort inlägget från förstasidan, men att låta inlägget vara kvar för vidare diskussion.

 

Hälsningar
maringuiden.se

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju olyckligt att Maringudein väljer den vägen. Det här är ett socialt medium där man inte äger makten över informationen.

Olyckligt för MG och Raymarine om dom är inblandade i att tråden döljs.

Men det finns ju fler plattformar som frågan kan diskuteras på, det skulle vara intressant att lyssna av några internationella forum för att se om RM attityd är lokal (Sverige) eller om det är det kundbemötande som man har inom hela RM:s organisation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Don't bite the hand that feeds

Gammalt ordspråk hundar emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så. Det avgör saken. Jag kommer aldrig köpa en produkt av Raymarine. Någonsin. Om de inte klarar av kritk, eller om MG spontant censurerat en tråd för att i framtiden ta ut pengar av detta företag spelar ingen roll.

Synd att inte fler företag inser att detta inte är rätta vägen. Missnöjda kunder ska tystas genom att de får produkter de är nöjda med, eller åtminstone svar som de är nöjda med. Inte att de tystas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anser även jag att detta var helt fel vägval av Raymarin/MG.

För min del vart det helt klart i tråden att trådskaparen kanske inte hade helt rätt i sina påståenden. bla kräva garantirep på en 4 år gammal produkt. Att man trots detta inte verkar klara av den fortsättning på diskusionen som blev, där bla kvaliteten på vissa av Raymarines produkter ifrågasattes är väldigt konstigt anser jag.

Tråkigt för Raymarin är även att om nu MG tagit bort tråden från förstasidan genom eget beslut så blir det Raymarins förtroende som skadas mest genom detta.



Senast ändrad av thundergod | 08 februari 2012 | 11:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstod det rätt hade han inte krävt garantireperation, utan undrade om inte livslängden borde vara bättre. Tror det va 70% av produkterna som hade lagt av efter 4 år!

Ärligt talat undrar jag samma sak :)



Senast ändrad av Sueco | 08 februari 2012 | 15:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, dom är nog rädda att det blir ett nytt Rassy fenomen på den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan jag sätter mig i denna tråds ämne är varför admin inte gick ut officiellt i ursprungstråden om att den skulle döljas. Tidigare har admin bedyrat att när trådar låses, flyttas eller på annat sätt manipuleras så ska ett förklarande inlägg göras...varför gjordes inte detta i det här fallet?

Luktar lite unket tycker jag...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte bry mig så mycket om låsta trådar eller censur men i det här fallet tycker jag nog att det gått lite väl långt. Vi alla som skriver här bidrar till att detta forum lever och att det tillkommer ny info på siten. Allt content i övrigt är helt statiskt och i det närmaste värdelöst pengamässigt. Att admin går och flyttar en tråd för att ämnet är lite jobbigt mot en eventuell finansiär känns riktigt lamt faktiskt.

Nej om det ska bli censur på den här nivån så tror jag att ni kommer att få det jobbigt och inte minst mista trafik till sidan.

Ett forum måste få leva ett eget liv och admnistreras varsamt för att ta bort troll och andra direkta påhopp men att ta bort ktitik mot ett företag som levererar undermåliga produkter hör ej hemma i kategorin forumadmin.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårens inköp och installation av ekolod blir inte Raymarin...att gå i maskopi med en kund som inte kan tala klarspråk tycker jag är uselt av MG....börjar tappa lite av mitt förtroende för forumet, där indirekt stöder fylla på sjön men inte kritik mot ett företag som förmodligen är med och styr sajten, riktigt dåligt! Kanske dags att tänka efter lite och fundera på vad som gör att aktiviteten sjunker på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tja med risk för att verka vara en som ropar Vargen kommer så är det min  åsikt numera att Maringuiden må verka vara öppet men det tjänar ett syfte när det handlar om kritik mot produkter, tjänster... ja kanske till och med kritik mot amatörerna i båtbranschen. Det är naivt att tro att ett forum som detta inte skulle ha sin alldeles egna dolda agenda.

Någon skrev om Högsta Sovjet... tror inte vi behöver ta i med brösttoner för att förstå vad klockan är slagen.

Att vara kritisk mot amatörerna i branschen eller vara kritisk mot produkter som kan sägas har intresse i detta forum, ja det är inte välkommet. Lika bra att inse att Maringuiden.se handlar om konsumtion, produktplacering och att värna om varumärken.

Intressant i sammanhanget att berätta; jag har fått veta av Mod att om jag fortsätter med min riktade kritik (vad är det för något) mot moderatorerna så är Maringuiden inte ett forum för mig. Bilden visar Maringuidens moderatorer på moderatorkongress i forna Östberlin (och det är inte ens ett skämt). Har man synpunkter på den övervakande funktionen så blir man visad på dörren med ett bryskt formulerat mail. Moget!

Så ni som nu blir så förvånade; är det verkligen en helt ny förvåning ?

 



Senast ändrad av Seari | 08 februari 2012 | 19:51

post-10019769-1394236937,1613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att MG skulle stödja fylla på sjön tror jag inte ett ögonblick på.

Forumet finansieras av anonnsintäckterna!?

Är det större aktivitet på något annat forum än här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som vanligt så fort något händer så är det samma jäkla gäng som gör en höna av en fjäder.

Tror inte ett skit på att mg skulle vara för fylla på sjön, hålla företag bakom ryggen eller vad fasen ni nu kommer på i mörkret men jösses när ni får sitta o spy ut er skit både hit o dit o klappa varandra på ryggen i klubben för inbördes beundran.

 

vad gör ni här då om det är sååå dåligt forum. Logga ut för gott så slipper ni den sovjetiska diktaturen härinne. så får vi andra ett bra mkt behagligare forum.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Lasse, så här tänkte jag(behöver inte vara rätt):

Mg tar avstånd från kritik av vissa märken, men inte att det glorifieras att vara berusad på sjön genom att inte säga vad man tycker i frågan, jag tycker att ett forum skall som stöder sjöliv och sjömanskap skall ta ställning mot berusning på sjön, min personliga åsikt.

Naturligtvis finansieras forumet av intäkterna, ingen tvekan om det, men det betyder inte enligt mig att finansiäerna skall gå in och styra hur trådarna skall presenteras, det är ju knappast ett fritt forum i så fall.

Nix pix, ingen direkt aktivitet på andra forum som är större, men aktiviteten här har minskat betydligt de senaste åren, personligen tror jag att en bidragande orsak till det är.......ja vad fan vet jag, men nåt måste ligga bakom, personligen tycker jag att aktiviteten sjunker till fälligt när vissa ämnen får ta för stor plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma gäng som gör en höna av en fjäder skriver du, talar bara tydligt om att du inte är direkt aktiv på forumet och läser inläggen på trådarna, för samma jäkla gäng, kan ha fundamentalt olika åsikter i en annan tråd vilken jag bevisar att det är högt i tak och oftast bra etik på forumet, att man har olika åsikter betyder ju knappast att man hatar varandra....

Klubben för inbördes beundran faller på det jag skrev innan.....läs trådarna så du vet vad du svarar på....

Att man blir aktiv på ett forum innebär väl knappast att man skall lämna detsamma om man inte delar åsikt med alla, då är det väl knaooast ett forum....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

smiley

Skönt att se att humorn fortfarande finns i detta forum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Seari skrev bl a:

Tja med risk för att verka vara en som ropar Vargen kommer så är det min  åsikt numera att Maringuiden må verka vara öppet men det tjänar ett syfte när det handlar om kritik mot produkter, tjänster... ja kanske till och med kritik mot amatörerna i båtbranschen. Det är naivt att tro att ett forum som detta inte skulle ha sin alldeles egna dolda agenda. 

-----------

Jag håller fortfarande inte med dig vad gäller din tråd om Vilda västern. MGs agerande vad gäller tråden om Raymarine, däremot, ger dig onekligen vatten på kvarnen i kritiken mot MGs öppenhet. Jag tycker att det här handlar om ett praktfullt självmål som skadar såväl MG som Raymarine. Det känns inte alls lika kul att vare sig läsa eller skriva på forumet längre. Tappar medlemmarna förtroendet för MG och överger forumet så blir det inte mycket värt. Jag tror att det är viktigt att MG reder ut den här frågan ordentligt. Usch, det känns inte alls lika kul att vara på MG längre.



Senast ändrad av silviasurfarn | 08 februari 2012 | 21:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig silviasurfarn...just nu känns det inte så kul att skriva här på MG. För mig handlar det inte bara om att tråden gömdes utan också inlägget av admin som löd:

Tack Stefan för att du kom in och klargjorde frågan. yes, riktat direkt till Raymarines chef Stefan Bernes första inlägg i tråden och utan vidare kommentarer.

Jag blev mycket förvånad när jag läste det och har aldrig sett en admin på något av alla andra forumen jag varit på som så flagrant visat sitt stöd för en kritiserad företagsrepresentant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fast kanske är det såhär; när man vet hur det funkar så blir det kanske lite roligt i alla fall. Kanske lär vi oss att det inte är lönt att skriva om något som sedan liksom... ja du vet. Kanske ska vi hylla det istället för att racka ner på det!

Åh, Raymarine, vilka underbara produkter! Vi fattar alla! Moderatorn däremot; skitbra, ingen fara där inte!

Skämt åsido; är det kul att vara i detta forum? Hur många sitter just nu hemma vid MG och skrattar, ler eller är förtjusta över ett och annat inlägg. Inte många, tror jag!

Skål för den dolda agendan, den finns överallt i samhället!

post-10019769-1394236937,2792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp i topp med detta inlägg!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har det legat - öppet - hela tiden.

Det man gjorde vaer att ta bort kopplingen så att det visade sig bland de 70 senaste aktiva trådarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På frågan om det är större aktivitet på något annat forum än här.  

Ta en titt på boatlife.se och boatsite.se så ser du att svaret är ett stort JA.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...