Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Riro

Knackande MD21

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Ansö 31 med en MD21B. Motorn knackar högt på alla varvtal oberoende om den är belastad eller ej. Låter ungefär som när man knackar med knogarna på en dörr eller bordsskiva. Ventilerna är ju inte heller helt tysta, men det är ett helt annat ljud. Har bara haft båten en säsong och kört ca 50 tim. Motorn går bra, är inte trögstartad, drar inte olja eller ryker onormalt. Förre ägaren säger att den alltid låtit så och han har använt den mycket bl.a. gått för motor stockholm - åland vid flera tillfällen.

Min fråga är: Vad knackandet kan bero på, om jag ska vara orolig eller ljudisolera motorn bättre och glatt köra vidare?

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt att förstå ljud via skriven textwink, har di ngen vid bryggan/klubben du ligger som du kan jämföra med? hade själv en MD21B innan jag bytte för ett par säsonger sedan som jag också tyckte lät mycket, men lät en servicekille lyssna och blev då lugnad. Utan att ha hört på din motor så tror jag inte du behöver oroa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äldre dieselmotorer knackar en del. Men som jag förstår dig så knackar din onormalt mycket?

Som föregående talare skrev så tycker jag att du skall kika med liknande motorer i klubben. Och det finns garanterat. Lyft bort trappa eller motorlucka och lyssna. Låter det likvärdigt?

Kanske lite svårt att få rättvisande, men en annan vägledning kanske skulle vara att lägga upp ett ljudklipp när motorn går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm....

Enligt dina tidigare inlägg har den ju haft sönderfrusen limpa, vatten i oljan, rykt onormalt och varit svårtstartad på bara 50 timmars användande. Om det är så kan du ju vara orolig. Men om den går bra, inte ryker eller har vatten i oljan så är det ju inget att oroa sig för. Förr eller senare behöver den renoveras som alla motorer och oavsett om den är nyrenoverad eller inte kommer den knacka högt - mycket högt. Gamla dieslar gör det, och även en del ganska nya. Sök på indenor eller md21 på youtube så kan du lyssna hur orolig du tror att du skall vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva att med motorn på tomgång lossa litet på ett spridarrör i taget så att litet soppa skvätter ut.Om ljudet minskar så har du förmodligen en spridare som släpper för tidigt,dags då att byta nål och säte och justera.Det här är ju egentligen rejäla grejor,gäller bara att se till att kylningen funkar,men det var ju inte det som var ditt problem.Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är ju redigt tåliga motorer dessa.

Själv har vi erfarenhet av 21an i liten tappning och seg trivsam motor men tyst, det var den inte.
Slamrar och låter en hel del, gammal konstruktion gör ju sitt till där.

Som ovan nämner, kolla med båtgrannarna o lyssna på nån annans motor. Det är en bra fingervisning.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpan och backslaget var söndersfuset då jag köpte båten det visste jag. Limpan var sprucken så kylvattnet rann ut i underkant, dock ej in i motorn. Att motorn var trögstartad eller rättare sagt inte ville gå runt berodde på att det kom in vatten i cylindrarna via sjövattenintaget. Det var också därför det var vatten i oljan och motorn rök vid kallstart. Limpan bytte jag förra vintern och efter att jag eliminerat vatteninträngningen via kylvattenintaget så har motorn gått som en klocka hela sommaren ca 50 tim.. Knackat har den gjort hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tur kan det vara så enkelt som att det är en läcka vid luftrenaren eller i insugningsröret. Sitter luftrenaren inte riktigt tätt, så kan man få just sådana knackningar = ofarligt men irriterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...