Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst

Båtbranschen - ett enda vilda västern?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag tror att alla någon gång kommit i kontakt med den där känslan av att man ifrågasätter det hela och man liksom tappar förtroendet för en bransch. Man ska såklart inte dra alla över en kam men är det så att det finns alldeles för många amatörer som ikläder sig kostymen av proffs och sedan på något underligt sätt tror att båtägarna inte märker skillnaden? Saltade fakturor, jobb som glömts bort, struliga fakturor som inte går att förstå sig på...

Listan kan göras hur lång som helst.

Tänk så många erfarenheter det finns i detta forum och tänk så många  nitar folk kan gå på om ingen berättar sin story.



Senast ändrad av Seari | 06 februari 2012 | 18:18

post-10019769-1394236934,7828_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvärrande för det hela är att båtbranschen är en sådan bransch som helt klart drar till sig lycksökare. speciellt i högkonjunktur. Man tror att det går att tjäna lätta pengar på att sälja dyra båtar i bra tider. Vilket det kanske oxå gör? När tiderna blir sämre så stänger man ned eller säljer verksamheten för att det kanske inte gick så enkelt som man trodde.

Sedan där det säkert så att många av dessa amatörer har uppfattningen att de som köper båt i många fall har pengar och går att lura med överpriser på det mesta och annat strul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Med min insändare avsåg jag omkringverksamhet. Vi hade förmånen att få träffa på en båtmäklare som var grymt seriös och som var ett rent nöje att ha med att göra. Den biten är vimycket nöjda med men resten... ojoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. då missuppfattade jag dig lite. Med kringverksamhet är det dock lite samma sak tycker jag.

Se bara på priserna på ofta likadana delar och tillbehör som säljs till husvagnar mm. (belysning etc). Ofta är det ett betydligt högre pris när det kallas båttillbehör... undrar varför? Servicen tycker jag ofta är helt ok under lågsäsong. Så fort det börjar bli vår och säsongen drar igång är det villda västern om man ska boka service eller montering av tillbehör etc. Har dock en viss förståelse för att det går inte att hålla helårsanställda så att man kan stå upp under högsäsong. man måste ta in extrajobbare med kanske inte samma kompetens, ta till massa övertid etc för att få det att gå runt. självklart blir kunden drabbad vilket är trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar inte i båtbranschen alls.... men kan du ge exempel på branscher som är genombra?

Eller menar du att det är graden som är för hög i båtbranschen, inte företeelsen i sig?


För jag tycker det ändå är rätt många som jobbar med sådant som är båtrelaterat och risk finns att du tolkas som att du drar många över en kam? Att vi sedan är engagerade med våra båtar, som ofta är nödvändiga för att ha semester i, åka till vänner och bekanta, fiska osv osv... är solklart sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag jobbar i branschen och blir lite illa berörd av vad du skriver. Vi är faktiskt väldigt många som jobbar otroligt seriöst och tar vårt ansvar när något går fel, och det gör det alltid ibland, tyvärr. Men kunden ska hållas så skadefri det bara går. Sedan finns det visst ett antal rötägg precis som i alla verksamhetsgrenar.

Ett tips. Håll dig till företag som är ansluta till branschorganitiationer tex SweBoat mfl. Dessa organitiatoner ställer mycket höga krav på sina medlemmar och följer man inte dom så åker man ut.

Anlitar du mr allkunnig i allt i hans lilla plåtskjul i skumt industriområde för att det var billigare så får man faktiskt skylla sig själv lite grann.

Ta referenser. Detta är ett utmärkt forum att fråga om någon har erferenhet av ett visst företag.

Men dra inte alla över en kam som sagt

smiley



Senast ändrad av sea-ray_230 | 06 februari 2012 | 17:17



Senast ändrad av sea-ray_230 | 06 februari 2012 | 17:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför känner du dig träffad? Jag drar inte alla över en kam för jag är inte hur dum som helst. Jag uppmanar dig att ta det lite lugnt och läsa mitt inlägg igen. Jag dömer inte ut hela kåren utan jag beskriver känslan av att vara amatör i finkostym.

Vi anlitar inte någon som jobbar i ett skjul så den piken föll tillbaka på den som gav den. Bortslösad och lite dum energi som kunde gått till något bättre.

Andas in, andas ut... och skjut inte över målet för det gagnar ingen!



Senast ändrad av Seari | 06 februari 2012 | 17:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hela debatten blir pinsam när alla går i försvarsställning och jag trodde att det skulle kunna öppna sig en seriös debatt där inte folk av någon helt underlig anledning måste försvara sig och sitt.

Att folk som jobbar seriöst i branschen känner sig träffade är helt obegripligt men kanske att det ger en slags känsla av att dåligt samvete. Jag vet inte men vissas reaktion är helt obegriplig. Att man sedan sysslar med påhopp för en enkel men rak frågeställning kanske ännu mer ger svaret som man söker efter.

Det för debatten åt sidan istället för rakt fram och vems syften gagnar detta, jag undrar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä. Men du fick det att låta som om hela marinbranschen var Vilda västern. Är det så konstigt att du får reaktioner. Är det föresten inte det en debatt är till för? Reaktioner. Då måste du väl även kuna ta mothugg istället för som ditt inlägg mot mig. Debatt med dig verkade därmed meningslöst och jag lämnar denna tråd så ditt tyckande vara det som gäller cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ge dig! Läs ditt första inlägg igen så inser du att påhopp kommer man ingenstans med och att hoppa på mig står det vem som helst fritt att göra men sabba inte en åsikt genom att prata ner till någon annan. En debatt innebär olika åsikter - det är visst poängen. Ditt svar gav några andra vinklingar som inte hörde hemma där.

Om du nu jobbar i branschen så kunde du istället ge din syn på amatörerna i branschen istället för att bli en slags dramaqueen och slå vilt omkring dig.

Du skriver att du blir illa berörd av det jag skriver. Bättre vore det om du istället blev illa berörd för amatörerna i branschen istället för min åsikt.

Tycker jag!

 



 



Senast ändrad av Seari | 06 februari 2012 | 18:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtbranschen är nog ganska lik hantverkarbranschen ur seriositetshänseende. Här kommer några strukturella problem som troligen är grunden till det onda:

-B2C största boven. Snittkunden gör mindre beställningar och det är knappast talan om stående kontrakt. En båtpulare har troligen ett antal 100 kunder per år. Om några jobb går åt fanders, so what, bara att dra vidare till nästa.

-Det är ett hantverkaryrke, dvs kompetensnivån är svår eller omöjlig att kontrollera. En plastpulare kan framstå som att han har örnkoll innan jobbet. Sen när skiten sitter där snett och vint, kletigt och kallplastat inser man att det här var ju ingen höjdare. To late!!!

-Klassens ljus blev knappast marinmekar. Inget ont om de som jobbar i branschen, men många av de kontakter jag haft slutar i att man ger upp för man märker att motparten helt enkelt inte fattar vad jag menar.

Så benämningen vilda västern stämmer nog ganska bra tyvärr. Sen att många båtmekar tenderar att skylla ifrån sig på kund när de tappar båtar, underlåter utföra avtalade åtgärder, men ska ha betalt ändå, mm hjälper ju knappast till. Bygghantverkare har ett fullständigt uselt rykte. Båtbrsanschen anses nog bara bråkdelen seriösare om ens något.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Se där, detta kallar jag en rak åsikt i ämnet.

Branschen skulle behöva saneras. Bästa beviset på att amatörmässigheten finns därute är den välrenommerade båtfirman som gjorde bort sig när man  limmade fast axelanodera med Sika. Vilka fler jobb fick den killen göra, I wonder...

Sug på den ni!



Senast ändrad av Seari | 06 februari 2012 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder Rolf Lundqvist på båt och motorservice i Hässleholm och då har vi vår båt i Gislövs läge. Vi kan rekommendera Rolf till det allra bästa. Duktig, kunnig, proffsig och till detta; mycket social och trevlig. Du kommer inte att ångra dig. Mvh Danne http://www.searbystorebro.se,

Så skrev du i ett inlägg 1/1 i år...om du nu använder dig av en sådam kanonperson till båt och motorservice hur har du då hunnit skaffa dig så bistra erfarenheter att du kallar båtbranchen för vilda western? var du inte nöjd med Rolf eller är du bara missnöjd med livet? Med så mycket frågor du har ställt på så kort tid så undrar man hur du är kompetent att bedöma så många i branchen på så kort tid???  Lite patetiskt tycker jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Huggen fortsätter smiley men som alla vet; svinhugg går igen !

 

Vi använder Rolf på Båt och Motorservice för att att han representerar proffsen bland amatörerna. Han bygger sin kunskap på sin utbildning, sitt intresse för både motorer, båtar och båtarnas ägare. Vore fler som Rolf så skulle båtbranschen se helt annorlunda ut och han är förebilden, tror jag, för alla dem som har ett genuint intresse, ett genuint kunnande. Varför du tar upp detta förstår jag inte men det gör du säkert inte heller själv.

När du sedan gör din konklusion om antalet frågor på kort tid så kan jag berätta för dig att jag ställer precis hur många frågor jag vill. Detta utan ditt erkännande, ditt godkännande eller ditt medgivande. Om du anser att mina frågor är dumma, korkade, blåögda, naiva, godtrogna och helt enkelt fåniga så tar jag detta med ro. Man kan inte kunna allt och det är inte fel att ställa en fråga. Om du tror att många frågor per automatik gör att man inte kan avgöra andras amatörmässighet så har du fel. Den som däremot inte ställer en fråga... ja resten får du själv fylla i.

Du angriper mitt inlägg och försöker att dra ett löjans skimmer; inte över trådens innehåll men väl över den som vågar (VÅGAR) ifrågasätta båtbranschen. Jag kan väl då också av detta förstå att du tillhör kategorin som jobbar i branschen och som känner sig träffad, något annat kan jag inte utläsa av dina aningen bittra och påhoppande rader.

Du avslutar ditt nonsensinlägg med orden; lite patetiskt. Just det där uttrycket får stå där ensamt, övergivet och ej motsagt eftersom det på ett mycket bra sätt speglar den som skrev det. Poängen i en givande debatt gick oss alla förbi då de båtägare som tydligen har för mycket båt och för få vänner istället ville spela bittra och förgrämda istället för att ta upp en tråd. Tråden kunde blivit rätt intressant. Konstigt vad folk känner sig träffade!

Du vet precis vad mitt ursprungliga inlägg handlade om för dummare än så kan du omöjligen vara, eller kan du? Kunde du inte bidragit med något annat än din egen bitterhet? Jag har tagit del av andras trista erfarenheter från detta vilda västern och har du dator (?) så kan du själv surfa runt bland båtägares missnöjesrelationer med dessa sk proffs. Det finns en översjö av fakta och behöver inte begränsas till min lilla men färgrika värld. Tro mig!

Ta reda på fakta själv, upplys dig och vet du; Kunskap är makt - inte dumhet!

 

P.s.

På din fråga om jag är missnöjd över livet så kan jag göra dig besviken. Jag har ett underbart liv på alla sätt och saknar absolut inget. Tro mig; nada!



Senast ändrad av Seari | 06 februari 2012 | 21:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det var väldigt många som har rapporterat i denna tråd. Rena dagisnivån må jag säga.
Tänker icke gå in och modda varenda ett inlägg utan nöjer mig med nedan rader.

 

Startar man en diskussion på ett diskussionsforum så får man allt ta att alla tycker olika. Här blir ordet fritt MEN att slänga paj fram o tillbaka får ni allt sluta med. Detta gäller varenda en av er.

Att sedan låsa tråden för att man inte får sin vilja fram accepteras ej av ADMIN.

Skärp er!!!

Ämnet är nu bevakat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Admin skriver att det var många som rapporterat i denna tråd och det ger mig en tanke om att detta forum inte alls är en bra plats för att föra fram kritik mot branschen. Det är ju helt klart efter admins rader. Maringuiden verkar i branschen och med det verkar man försvara också lågvattenmärken. Egentligen är det bra för det gör ju att man lättare kan se hur saker och ting hänger samman.

Kritik mot båtbranschen .. ajajaj.

När det gäller en tråd så är det väl tanken att det är ämnet som skall avhandlas men när vår käre sign. Sea-Ray gör tumme upp för admins kommentar så är ju den stora frågan om han förstår att påhopp inte har i en tråd att göra.

Till admin skulle jag vilja säga följande: Jag är fullt medveten om att om man startar en tråd så får man ta att olika åsikter kommer fram. Tänk, det visste jag inte... De olika åsikterna är det som leder det hela framåt men när man börjar med sidospår och påhopp som inte har med tråden att göra, då tycker jag att man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser.

Vad har jag lärt mig om detta då? Jo att man inte kritiserar branschen i ett forum som Maringuiden.se. Därmed föll också trovärdigheten men det är bra att veta till nästa gång.

Ämnet är bevakat, skriver admin. Bevakat för fel åsikter ?



Senast ändrad av Seari | 07 februari 2012 | 12:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Vanligen brukar jag undvika att delta i sådana här pajkastningsdiskussioner då de sällan leder någon vart, men av någon anledning kan jag inte undvika denna. Kanske pga den högtravande och lite självgoda tonen som emellanåt används.

För det första är TS frågeställning Båtbranschen - ett enda vilda västern?. Observera frågetecknet, det är alltså inte ett påstående. Trots detta får jag uppfattningen att TS inte tycker om att få höra åsikter som inte stödjer uppfattningen att det där frågetecknet egentligen borde vara ett utropstecken. Man kan fråga sig vad syftet är ? Vill han belysa att det finns oseriösa aktörer ? Isf hade han väl kunnat starta en tråd om just oseriösa aktörer, och inte ifrågasätta hela branschen.

Det märkliga är att granskar man hans egen hemsida ( http://www.searibystorebro.se/gallery_37.html) kan man läsa att han är mycket nöjd med åtminstone sin besiktningsman, motorkille, mäklare och transportör. Han kan rent av rekommendera tre branschföreträdare under rubriken Vad du än gör, anlita proffs i processen och har tom länkar till deras respektive firmor. Det verkar konstigt att starta en tråd som ifrågasätter hela branschen när man uppenbarligen har gott om egna erfarenheter som motsäger frågeställningen om ett enda vilda västern. Jag menar, han verkar ju redan veta att så inte är fallet ?

Jag tycker nog att man kan be att TS konkretiserar vad han är ute efter. Vill han skapa något i stil med Råd och Röns sk Svarta Lista snarare än att ifrågasätta en hel bransch ? Varför då inte skriva det isf att utdela en vild rallarsving mot en hel bransch, speciellt när han själv vet att hela branschen faktiskt inte förtjänar den där rallarsvingen...

Jag är inte knuten till branschen och har inga ekonomiska intressen i den, utan är bara en glad privatperson och båtägare som har såväl goda som mindre goda erfarenheter på området, men som framförallt tycker att svepande generaliseringar inte tillför någon substans alls till någon av Maringuidens alla diskussioner.



Senast ändrad av silviasurfarn | 07 februari 2012 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du på riktigt eller spelar du bara sådär dum TS?

Detta är väl en underbar plats att diskutera och framföra kritik angående den marina delen men du tål ju inte mothugg, konstruktiv kritik eller ens en enkel tillrätttavisning av moderatorn som för övrigt inte ens nämnt nåt angående kritiken du har mot båtbranschen utan att du måste gå till verbalt motangrepp och hitta på massa skitsnack och ren jäkla dynga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...